Hoofdmenu

Kapoentje?

Gestart door M.Vullings, februari 17, 2017, 16:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Dit kevertje zat in huis 15 januari.
Ik denk een kapoentje, maar ik vind niet welk.
Wie kan me helpen?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

jan cuppen

Hoi Margot,

Ik ben benieuwd waar de waarneming gedaan is en of je de kever nog hebt. Het zou een nieuwe soort voor de Nederlandse fauna zijn. Wanneer de waarneming in Nederland gedaan is, kom je dan net terug van vakantie of kun je een reden verzinnen waarom die kever in je huis terecht is gekomen?

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

M.Vullings

Geen wonder dat ik het niet kon vinden, ik zag alleen een Novius soort die er op leek, maar die hebben we niet in Nederland.
Hij zat op zolder in Melderslo in Noord-Limburg, ik ben niet recent naar het buitenland geweest, daar staan wel kampeerspullen die in de Franse alpen geweest zijn, maar of daar nu nog een levend kevertje uit komen kan? Verder kan ik niets verzinnen.
Het beestje heb ik nog, dus als je belangstelling hebt, laat maar weten.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

jan cuppen

Hoi Margot,

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

arpwifi

#4
Voor de zoekfunctie van het forum: Rodolia cardinalis

@Margot: Zou je 'm ook willen invoeren op waarneming.nl? Hoe dan ook een leuke waarneming :)

En is er een kassen/tuinbouwbedrijf in de naaste omgeving?

P.S. Ik heb de soort voorlopig even als "incidental import" geactiveerd:
https://waarneming.nl/soort/info/600166
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

M.Vullings

#5
Er zij inderdaad kassen/tuinbouwbedrijven in de omgeving, waar denk je dan aan?
Ik dacht aan een Novius soort en Jan cuppen ook, voor mij als leek lijkt hij erg op Novius cruentatus, valt Rodolia dan ook onder Novius?
Kan er weinig over vinden op de insecten sites, summier wat op Kerbtier.de
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

arpwifi

Voor mij is het zeeeeer waarschijnlijk gewoon Rodolia cardinalis, maar het is altijd goed om het aan het beest te controleren. Rodolia zit samen met Novius in het tribus Noviini, dus ze zijn nauw verwant.

R. cardinalis is een "exoot" die vermoedelijk origineel uit de buurt van Australië komt, maar inmiddels over de hele wereld verspreid is, vooral dankzij bewuste introducties als bestrijder van schadelijke (wol)luizen en wordt meen ik ook in Nederland als zodanig verkocht om in kassen te worden ingezet. In Zuid-Europa overleeft de soort ook gewoon buiten (en wordt in het open veld uitgezet), maar in Nederland kunnen uit kassen ontsnapte beesten waarschijnlijk niet (de winter) overleven.

Als er kassen in de buurt staan en de kever is vorig jaar ontsnapt dan kan het zijn dat deze een plekje op jullie zolder gevonden heeft om te overwinteren.

Maar het is allemaal een beetje speculaas - eerst maar eens de kever (door Jan?) laten bekijken ;)

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ik heb er even wat soortinfo bijgezet :)

Opmerkingen/correcties zoals altijd welkom
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

M.Vullings

Bedankt Arp, interessant om te lezen en leuk om te zien dat onze foto er bij staat.
Het kevertje wordt gedetermineerd.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

arpwifi

Citaat van: M.Vullings op februari 21, 2017, 14:30:23 PM
... leuk om te zien dat onze foto er bij staat. Het kevertje wordt gedetermineerd.
Strikt genomen is dat misschien wat voorbarig inderdaad, maar ik twijfel eigenlijk niet. Als het toch onjuist mocht blijken te zijn krijg ik wel op m'n flikker van Jan (en terecht dan ;) )
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

M.Vullings

Bedankt voor jullie hulp Jan en Arp, de kever is inderdaad gedetermineerd als Rodolia.
Ik stuur jullie nog een persoonlijk bericht als ik alle gegevens heb.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

arpwifi

Toppie, bedankt voor het doorgeven!  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

M.Vullings

#12
De kever is gedetermineerd als Rodolia cardinalis Mulsant 1850.
Jan ik stuur je een mail met de uitslag.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

arpwifi

Wellicht ook interessant voor andere meelezers:

De kever is aangeboden aan de NVWA met de reeds gemelde uitkomst (Rodolia cardinalis) en de aanvullende informatie erbij dat - hoewel de kever o.a. door Entocare wordt verhandeld voor gebruik in (tropische) kassen - dit de eerste kever van de soort is die in Nederland van buiten zulke kassen is gemeld bij de NVWA.

Hoewel ongetwijfeld een "escape" toch zeker een bijzondere waarneming dus  :blink:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

M.Vullings

Blijf het toch nog een vraag dat ik half januari het kevertje vond op zolder, terwijl het daar in de winter geen 18°C blijft.
Of ik moet hem meteen na ontsnapping gevonden hebben.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Gerrian

Bedankt, Henk. Ik heb de link aangepast, dat scheelt Arp weer werk.

arpwifi

Citaat van: M.Vullings op maart 03, 2017, 10:52:20 AM
Blijf het toch nog een vraag dat ik half januari het kevertje vond op zolder, terwijl het daar in de winter geen 18°C blijft.
Die > 18°C is de temperatuur waarbij de soort "effectief" is, dus actief, etend en voortplantend. Het is niet zo dat ze onder 18°C meteen dood neervallen, maar ze gaan dan zoetjesaan in een soort stasis en je hebt er dan niks meer aan voor bestrijding van de luizen. Ik vermoed dat ze pas echt onder nul meteen dood zijn, maar bij voeldoende luchtvochtigheid etc best een tijdje ergens rond 10°C ofzo kunnen overleven. Maar dat is puur geraden - zou op moeten zoeken of er echt wat over bekend is...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

M.Vullings

Bedankt voor de toelichting Arp, duidelijk zo.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.