Hoofdmenu

nachtvlinder? ei

Gestart door marliehuskens, februari 16, 2017, 13:13:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

marliehuskens


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134628369
onzeker Spanner onbekend - Geometridae indet. gezien op 2017-02-16 Echt - Ophoven
Foto's:


bij voorbaat dank Marlie Huskens

marliehuskens

#1
Wij komen zelf op zwartvlekwinteruil uit?

Rayan Majoor

Zwartvlekwinteruil lijkt me niet... het eitje is iets te overbelicht om nou te zien welke kleur hij echt heeft, wat voor vorm hij heeft en wat voor patroon (zowel van kleur als bijv. ribbeltjes) hij heeft. Sleedoornpage vind ik, ondanks dat je die niet zo snel tussen de knoppen ziet, na wat spelen met de helderheid en het contrast van de foto een goede optie, een uil zou ook nog best goed kunnen maar dan is het bepalen van een soort voor mij echt niet te doen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

marliehuskens

Hoi Rayan,

wij vonden het eitje te klein voor sleedoornpage, wat we natuurlijk wel super hadden gevonden, de kleur was wit,  we waren met zijn vieren, wellicht heeft iemand anders een betere foto, dan zet ik die er bij.
groeten Marlie.

Bert van Rijsewijk

Het eitje staat behoorlijk scherp op de foto en het is een glad bolletje, te glad (en te geel) voor een eitje van de sleedoornpage.
Bert.

Rayan Majoor

Voor mij is het eitje volledig wit (ik zie niks geligs erin) en is er alleen aan de rand iets te zien van hoe glad het eitje is en daarmee zou voor mij de sleedoornpage nog best kunnen... maar als jij het anders ziet (en sowieso heb jij volgens mij ook meer ervaring met de eitjes van de sleedoornpage), dan zal het wel een eitje van een of andere uil zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

marliehuskens

Hoi Rayan en Bert,
bedankt voor het meedenken, het eitje was absoluut niet glad maar had duidelijk ribbels zoals wij in het veld hebben waargenomen, foto's van de andere waarnemers voegen niets toe, jammer.
groeten Marlie.

Bert van Rijsewijk

Echt geel is het eitje niet, maar het eitje van de sleedoornpage is echt wit, bij wijze van spreken 'witter dan wit'.
Verder zijn de structuren van het eitje van de sleedoornpage vrij grof en diep en die structuren zou je bij deze scherpte moeten zien.
Vergelijk: http://www.vlindernet.nl/fotoalbum.php?soort=ei&vlinderid=1043
Bert.

marliehuskens

Sleedoornpage ei hadden wij ook al uitgesloten, we gaan komende week verder met  zoeken, we hadden overigens ook eitjes van de blauwrandspanner gevonden. Ik zal proberen van het eitje nog een paar foto's te maken.
Marlie Huskens.

JeroenVoogd

Het zou heel goed het eitje van een Conistra kunnen zijn, het is net gelegd (want nog niet uitgekleurd) dan is Conistra rubiginosa niet eens  zo'n gek idee. Maar met zekerheid er een naam op plakken zal niet lukken.

Groet,

Jeroen

JeroenVoogd

En hier een sleedoornpage

JoGnet


Hieronder een betere foto van het door Marlie bedoelde eitje. Als ik het goed zie bevestigt dit de determinatie Zwartvlekwinteruil - Conistra rubiginosa door Jeroen.

Het Sleedoornpage-eitjes-zoeken-seizoen komt er weer aan vandaar dat ik hier mee bezig ben.

- bescherming Sleedoornpage (pagina bij de Vlinderstichting) -

--- Joost Geraets - JoGnet.nl ---