Hoofdmenu

champignon

Gestart door sylviadrok, oktober 21, 2007, 14:46:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

sylviadrok

ik weet dat je er eigenlijk macroscopisch meestal niet uitkomt, maar toch een poging. Groot, plomp geval, zeker 20 cm met korte dikke steel. Steel verkleurt roodbruinachtig bij kneuzing, rest van de paddestoel niet. De steel is beetje grijzig van zichzelf. De hoed is lichtbruin met hier en daar een schubje.
Stond op een grote hoop paardenmest.

is dit de gewone gekweekte champignon maar dan bizar groot? Er stonden er meerdere, allemaal deze grootte. Dat vond ik alleen nog terug bij anijschampignon en grootsporige champignon, maar die zouden geel moeten verkleuren en dat deed ie niet.

iig zolang het geen carbolchampignon is (en dat lijkt me niet) gaat ie vanavond door het eten.. :)

iemand een idee welke champ is dit?

Beccabunga!

sylviadrok

Beccabunga!

sylviadrok

Beccabunga!

willemserle

Hij lijkt sprekend op de zeldzame A. pampeanus. Smakelijk eten !  :)  

Ismael

het lijkt mij idd de gekweekte champignon, A. bisporus, die verkleurt zwak rood.
Wastie lekker? :D

http://www.laboratorio-analytical.it/Elenc...sBisporus2.html

http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/apr2001.html  
Groeten Ismaël Wind

Marijke01

Gezien de grootte, plompheid en de merkwaardige ring denk ik eerder aan de kwelderchampignon, Agaricus bernardii. Deze staat vaak aan wegranden. Waar heb je hem ongeveer gevonden?

En zoals je al zegt: het is maar bij een zeer beperkt aantal soorten champignons mogelijk ze min of meer zeker van een naam te voorzien. Dat komt omdat ze zeer variabel zijn. En pas op met het eten van die zwammen vooral als je niet zeker weet wat het is. Daarnaast hebben paddenstoelen de neiging voor ons giftige stoffen uit de omgeving op te slaan.

groet, Marijke

Ismael

De ring leek mij ook vreemd maar volgens mij komt dat omdat het net lijkt alsoftie omhoog staat, maar dat komt omdattie op zn kop ligt, denk ik...

http://www.mykoweb.com/CAF/species/Agaricus_bernardii.html

http://www.mykoweb.com/CAF/species/Agaricus_bisporus.html

hier allebei even, alleen kijkend naar de habitat zou ik bisporus denken, aangezien deze op mesthopen voorkomt. Maarja, t microscoopje zou uitkost brengen
Groeten Ismaël Wind

sylviadrok

dan zegt uiterlijk toch weinig, ik vind 'm op zich meer op bernardii lijken maar de mesthoop standplaats is wel zo typisch... En bij bernardii staat dat ook de hoed rood zou moeten aanlopen en dat was niet het geval. Gekweekte zou het alleen in de steel moeten doen, en voilá. Bovendien is gekweekte vast algemener dan die andere, dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Maar wat was ie mooi groot. En erg lekker aldus m'n huisgenoten.
Ik lust ze zelf niet eens  :whistle:

Ergens toch wel zonde.. Stel je nou voor dat die eigenaren van de mesthoop misschien wel op het moment dat ik deze paddestoel meeratste aan de kassa in de c1000 stonden met een bakje champignons in hun handen, nietsvermoedend..

Is die champignon plukken dan ook diefstal als ze niet eens weten dat ie er staat?
Beccabunga!

Nico Dam

Hoi Sylvia,
Je roept heel wat filosofische en praktische vragen op.
Mocht je binnenkort aanzienlijk meer ruimte in je huis hebben laat je ons dat dan even weten? Overigens heb je de gebruikelijke methode toegepast om het determinatiekenmerk "eetbaar of giftig" te achterhalen.
Groet,
Nico

Corryabbink

CiteerEn erg lekker aldus m'n huisgenoten.
CiteerMocht je binnenkort aanzienlijk meer ruimte in je huis hebben laat je ons dat dan even weten?

:o  :D

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

sylviadrok

CiteerHoi Sylvia,
Je roept heel wat filosofische en praktische vragen op.
Mocht je binnenkort aanzienlijk meer ruimte in je huis hebben laat je ons dat dan even weten? Overigens heb je de gebruikelijke methode toegepast om het determinatiekenmerk "eetbaar of giftig" te achterhalen.
Groet,
Nico
oh nou ik schop m'n huisgenoten er wel even uit dan is de huiskamer ruim groot genoeg voor een filosofeeravondje onder het genot van wat lekkere paddestoelen..  :grin: ofzo. klinkt gezellig!  :duim:

maar even met terugwerkende kracht: dat je niet allerlei willekeurige paddestoelen moet gaan eten lijkt me niet meer dan logisch, maar in het geval van champignons zijn alleen carbol, parelhoen en hazelhoenchampignon giftig aldus mijn boek...? En als je duidelijk kunt zien dat die het níet zijn, kun je 'm theoretisch eten toch? leek me. Voordat ik me langzamerhand wat schuldig ga voelen tegenover m'n lieve huisgenootjes (die overigens nog gewoon leven)
Beccabunga!