Hoofdmenu

Wallaby

Gestart door OlivierO, februari 11, 2017, 13:28:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Ik vind het vreemd dat deze soort als exoot/ingeburgerd staat vermeld in wn.nl.

Op wat voor criteria wordt dat beoordeeld?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op februari 11, 2017, 13:28:09 PMIk vind het vreemd dat deze soort als exoot/ingeburgerd staat vermeld in wn.nl.

Status is de categorie exoot /inburgerend

Volgens mij tot nu toe alleen ontsnapte exemplaren en (nog) geen voortplanting. Dus dat 'inburgerend' geldt niet voor deze soort.
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op februari 11, 2017, 14:01:24 PM
Citaat van: OlivierO op februari 11, 2017, 13:28:09 PMIk vind het vreemd dat deze soort als exoot/ingeburgerd staat vermeld in wn.nl.

Status is de categorie exoot /inburgerend

Volgens mij tot nu toe alleen ontsnapte exemplaren en (nog) geen voortplanting. Dus dat 'inburgerend' geldt niet voor deze soort.

Dat bedoel ik dus, op welke basis staat hij als ingeburgerd. Maar dat is dan niet zo? Het is of het één of het ander? Dat is wel een vreemde notatie dan ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Alleen een exoot kan inburgeren.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op februari 11, 2017, 13:28:09 PMIk vind het vreemd dat deze soort als exoot/ingeburgerd staat vermeld in wn.nl.

Citaat van: Rob Koelman op februari 11, 2017, 14:01:24 PMStatus is de categorie exoot /inburgerend

Volgens mij tot nu toe alleen ontsnapte exemplaren en (nog) geen voortplanting. Dus dat 'inburgerend' geldt niet voor deze soort.

Citaat van: OlivierO op februari 11, 2017, 15:04:28 PMDat bedoel ik dus, op welke basis staat hij als ingeburgerd. Maar dat is dan niet zo? Het is of het één of het ander? Dat is wel een vreemde notatie dan ...

Ingeburgerd is niet hetzelfde als inburgerend...

Het gaat in dit geval om een 'verzamelcategorie'. In principe zou je voor dit soort beesten de categorie 'incidentele escape' moeten hebben. Teveel categorieën echter maakt het systeem alleen maar onoverzichtelijk.
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Zo, dat heb ik even verkeerd gelezen ...  :huh:

Inburgerend. Wat een omschrijving dan ook. Hebben ze een enquete gehouden?  :angel: :rolleye:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Douwe van der Ploeg

http://www.nederlandsesoorten.nl/content/voorkomen

Citeer2a Exoot: minimaal 100 jaar voortplanting
Door de mens geïntroduceerd, en heeft zich minimaal 100 jaar na introductie zelfstandig kunnen handhaven (voortplantend).

2b Exoot: tussen 10 en 100 jaar voortplanting
Door de mens geïntroduceerd en heeft zich tussen 10 en 100 jaar zelfstandig kunnen handhaven (voortplantend).

2c Exoot: minder dan 10 jaar voortplanting
Door de mens geïntroduceerd en heeft zich minder dan 10 jaar zelfstandig kunnen handhaven (voortplantend).

2d Exoot: Incidentele import
Door de mens geïntroduceerd en zich niet voortplantend. Vaak zullen deze soorten niet worden opgenomen.

In dit geval heeft Rob gelijk en stond ie in de verkeerde categorie, verplaatst van 2c naar 2d.
Douwe van der Ploeg

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Merijn van den Hoogenhoff

Die in Zuid - Holland bij Strijen-sas ( mijn woonomgeving) is één exemplaar dat een jaar of 8 à 10 geleden is ontsnapt. Er is wel een vermoeden dat er nog een exemplaar rond loopt een kilometer of wat verder. Maar dat is niet zeker. Inderdaad bij deze geen voortplanting (er is er namelijk maar 1) en dan lukt dat nog niet bij wallaby's :rolleye:
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

janvdbrugge

Over "incidentele import" gesproken: er kan best hier en daar nog wat in zo'n buidel verstopt zitten . . . Dat zou dan bij escapes tot inteelt kunnen leiden, maar wie houdt ze tegen (behalve roofdieren en verkeer)?
Jan van der Brugge

Rob Koelman

Citaat van: janvdbrugge op februari 13, 2017, 16:25:21 PMOver "incidentele import" gesproken: er kan best hier en daar nog wat in zo'n buidel verstopt zitten . . . Dat zou dan bij escapes tot inteelt kunnen leiden, maar wie houdt ze tegen (behalve roofdieren en verkeer)?
Jan van der Brugge

Dit is een soort die beslist niet 'incidenteel' wordt gehouden. Risico op permanente vestiging van ontsnapte dieren is dan ook reëel...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Wanneer dat gebeurt zal het vast ergens netjes gepubliceerd worden, vervolgens wordt de status aangepast in het soortenregister en ook bij ons ;) In de tussentijd: handhaven en wegvangen/schieten..
Douwe van der Ploeg