nog een korstzwam

Gestart door e.moors, februari 12, 2017, 14:28:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.moors

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming

https://waarneming.nl/waarneming/view/134509507
Korstzwam onbekend - Corticiaceae spec. gezien op 2017-02-11 Someren - Heikant e.o.
Foto's:






Deze zit er al een tijdje, veel verandering is er niet, er worden geen (schijn)hoedjes gevormd.
Waardplant ben ik niet zeker van, er staan daar voornamelijk elzen en wilgen.

Alvast bedankt,
Eric
mvg. Eric

ridderzwam

kan van de foto's niet goed z'n dikte beoordelen, maar op het oog zo heeft ie veel weg van een boomgaardvuurzwam.

groet,
ria

e.moors

Bedankt, ik zal eens gaan vergelijken.
mvg. Eric

e.moors

Ik heb toch zo mijn twijfels bij boomgaardvuurzwam. De vruchtlichamen zijn meer korstvormig en vrij dun. Daarbij klopt de waardplant niet. Het is vermoedelijk els. Ik kwam bij het zoeken fusciporia (korstvuurzwammen) tegen. Kan iemand dat misschien bevestigen of ontkennen? Of is dat  :micro:?
mvg. Eric

Marian Jagers

Groeten Marian

e.moors

mvg. Eric

Jan Knuiman

Mocht je materiaal verzameld hebben, Eric, dan wil ik wel een poging wagen met de  :micro:




Groet, Jan

e.moors

Dat aanbod neem ik graag aan Jan. Ik heb op dit moment nog geen materiaal, maar deze staat niet zo ver van mijn huis vandaan. Kan ik gewoon een stuk eruit snijden? En dan uit het centrale deel of van de rand?
mvg. Eric

Jan Knuiman

Een lucifersdoosje half gevuld met materiaal van zowel vlees als buisjes, van zowel het centrale deel als de rand moet voldoende zijn. De rand kan ook specifieke kenmerken hebben zoals  setae. Ik stuur je een pb'tje met mijn adres.




Groet, Jan

e.moors

Ik ga dit weekend even wat verzamelen en dan komt het materiaal zo snel mogelijk naar je toe. Ik ben benieuwd!
mvg. Eric

Jan Knuiman

Ben ook benieuwd!  :duim:




Groet, Jan

Jan Knuiman

Eergisteren ontving ik van Eric materiaal van een vuurzwam (zie foto's). Nu heb ik eerder vuurzwammen microscopisch bekeken, maar zo'n weerbarstige rakker als deze nog niet. Wat krabben over de poriën leverde onder de microscoop geen zichtbare sporen op. Een stukje materiaal een nacht lang op een objectglaasje leverde evenmin wat op. Uiteindelijk heb ik wat materiaal voorgeweekt in 5% KOH en vervolgens fijn gemaakt. In dat materiaal lijken wat sporen aanwezig (zie foto's) en van vijftien heb ik de maat genomen:  6.2-7.1 x 5.4-6.6 micron. Foto 18 geeft een spore in Melzer. Dextrinoïd? In de ongeveer twintig preparaten die ik heb gemaakt, heb ik geen setae kunnen ontdekken. Wel waren hyaliene en donkerbruine hyfen aanwezig in 5% KOH (foto 03).

De Vlakke vuurzwam (Fomitiporia punctata syn Phellinus punctatus) is een soort waarin geen setae voorkomen, met sporenafmetingen 6.5-8.5 x 5.5-7.5 micron (Poroid fungi of Europe (PfE), Pilze Der Schweiz (PdS)) en een dextrinoïd karakter van de sporen. Deze soort matcht naar mijn idee het best met de resultaten.

Graag commentaar.

Ook suggesties met betrekking tot het op de juiste wijze (voor)bewerken van dit weerbarstige materiaal zijn zeer welkom.




Groet, Jan



rietvanoosten

Citaat van: Jan Knuiman op februari 23, 2017, 12:56:34 PM
Ook suggesties met betrekking tot het op de juiste wijze (voor)bewerken van dit weerbarstige materiaal zijn zeer welkom.



Fijn dat jij dit vraagt Jan, lastige dingen die vuurzwammen!
met vriendelijke groet, Riet

e.moors

Van preparaten maken heb ik geen kaas gegeten helaas. Maar het zou een leuke soort zijn. Nogmaals hartelijk bedankt voor de moeite die je erin hebt gestoken.
mvg. Eric

Jan Knuiman

Vanochtend nogmaals geprobeerd om wat sporen los te krijgen uit het materiaal door in de lengterichting langs de buisjes te schrapen. Het schraapsel gekleurd in Melzer.

Mijn vraag is of deze sporen als dextrinoïd kunnen worden betiteld. Zo ja, dan lijkt Vlakke vuurzwam mij vrij zeker mede omdat ik ook nu weer geen setae heb gevonden in de preparaten.




Groet, Jan

e.moors

Jan bedankt, ik ga de soort wijzigen in vlakke vuurzwam. Ik heb nog de linkjes op verspreidingsatlas voor deze soort doorgelezen. Geen setae, globose dextrinoide sporen (ik kan dat laatste slecht beoordelen omdat ik daar helemaal geen ervaring mee heb, maar ik zie bij die melzer oplossing toch duidelijk rood/bruine sporen) de beschrijving van standplaats in het artikel van PJ Keizer in coolia 44-4 en de sleutel daarbij klopt ook. Macroscopisch en microscopisch klopt het allemaal. Bedankt voor deze determinatie!
mvg. Eric

Jan Knuiman

Het was voor mij een hele ervaring en heb er weer het e.e.a. van geleerd. Graag gedaan, Eric!




Groet, Jan

e.moors

Deze heeft nog geen :right: gekregen. Zijn er nog twijfels of is er gewoon nog niemand aan toe gekomen?
mvg. Eric

wimperzwam

Jan die verkleuring tot roodbruin met jood is duidelijk en laat zien dat de sporen dextrinoide zijn.

Mvgr!
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Citaat van: wimperzwam op maart 10, 2017, 09:03:13 AM
Jan die verkleuring tot roodbruin met jood is duidelijk en laat zien dat de sporen dextrinoide zijn.

Mvgr!
Henk Huijser.

Fijn dat je dit even bevestigt Henk. Daarmee is denk ik de weg vrij naar een vinkje Eric.




Groet, Jan


e.moors

Zo'n vinkje voelt toch een beetje als een beloning voor de moeite  :blink:. Hij heeft ondertussen een  :right: gekregen!
mvg. Eric

Jan Knuiman

Gefeliciteerd Eric!  :lol:




Groet, Jan