Verborgen waarnemingen van (grote) katten op Observado

Gestart door lennartv, februari 10, 2017, 16:50:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

lennartv

Ik zag vandaag dat van een groot aantal (grote) kattensoorten de locatie verborgen is, ik weet niet in hoeverre dat ook het geval is bij andere (zoog)dieren, maar bij de katten viel het me vandaag op. Van bijvoorbeeld sneeuwluipaard is het nu niet meer mogelijk om waarnemingen te zien. Ik vroeg mij af wat de reden hiervoor is. Van sommige kattensoorten zoals Iberische Lynx kan ik me voorstellen dat er een verstoringsrisico is (hoewel de bekende plekken lokaal ook echt wel bekend zijn), maar van soorten als sneeuwluipaard, tijger, leeuw en meer begrijp ik het niet zo goed. Een van de redenen waarom ik observado zo prettig vind, is dat het een idee geeft wat de kansen op bepaalde soorten in bepaalde gebieden zijn. Als er niets meer te zien is dan blijft dat allemaal onbekend. Ik ben dus benieuwd wat de reden is voor vervagen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

En volgens mij is alleen de nauwkeurige locatie verborgen..? Zo ja, dan kan je bij grote gebieden nog zien waar de soort voorkomt, en ook verspreidingskaarten bekijken.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg


lennartv

Ah, dat heb ik dan gemist, dank voor de reactie! Ik vraag me wel af of er niet meer maatwerk geleverd kan worden. Elke stroper kan op internet zien dat sneeuwluipaarden het beste te doen zijn in Hemis National Park, daar heeft niemand Observado voor nodig en zo zijn er meer kattensoorten. Daarnaast denk ik dat de meeste stropers localo's zullen zijn en daar zijn de goede plekken voor de katten toch allang bekend. Ik zou daarom pleiten voor een ruime kilometerhokvervaging die je ook bij de waarnemingen terug kan zien. Zo kun je nog wel zien wie wat waar gezien heeft, maar niet meer de exacte locatie vaststellen. Observado is een heel handig hulpmiddel bij het plannen van verre reizen. Zo weet je welke mensen je om info kunt vragen en zie je welke kans je ongeveer maakt. Daarmee kun je weer aan de slag. Het zou jammer zijn als deze functie verdwijnt. Google biedt vaak oplossingen, maar dat kost nét even meer moeite  ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

maurice_tijm

Het zou inderdaad mooi zijn dat je wel zou kunnen zien wie de waarneming heeft gedaan, zodat je de persoon zou kunnen e-mailen. Dat is een goede suggestie. Want dat is wel waar het denk ik naar toe gaat: vanwege de grote druk op soorten kan informatie niet meer wereldwijd publiek worden gemaakt maar zullen mensen met dezelfde goede bedoelingen onderling weer meer 1 op 1 moeten delen. Maar als deze instelling niet mogelijk is, dan maar beter het zekere voor het onzekere?

Het weer helemaal tonen van de grotere katten valt wat mij betreft te weinig te verantwoorden. Ze hebben allemaal de status van Vulnerable of hoger. Het gaat slecht met de Aziatische grotere katten en voor alle soorten wordt de handel door TRAFFIC als bedreiging gezien, voor de pels maar ook als alternatief voor tijger onderdelen nu die lastig te vinden zijn. Snow Leopard: http://snowleopardconservancy.org/kids/text/endangered.htm

Bij het publiceren van informatie moet je steeds beter oppassen dat je daar niet de verkeerde mensen mee helpt. Uit een bericht als het volgende blijkt dat bronnen al worden gebruikt door de verkeerde mensen: reptielen worden gezocht op basis van wetenschappelijke publicaties zo gauw ze worden ontdekt: http://theconversation.com/trading-in-extinction-how-the-pet-trade-is-killing-off-many-animal-species-71571



tarsiger

Blijkbaar gaat het nog niet helemaal goed: "Tiger" wordt wel vervaagd, maar als een waarneming tot op ondersoort wordt ingevoerd (bvb. "Bengal Tiger" is alles nog te zien momenteel...

Simon Feys

maurice_tijm

#9
Klopt, ik kom dit weekend met het nieuwe voorstel.

In dit voorstel worden ondersoorten ook verborgen.
Soorten waarvan alleen bepaalde ondersoorten bedreigd zijn door stroperij zal ik ter bespreking los categoriseren: deze soorten hoeven in grote delen van hun verspreidingsgebied niet verborgen te zijn. Een oplossing zou kunnen zijn om deze soorten wel te verbergen in de landen waar de bedreigde ondersoort voorkomt. Ik lever ze aan, daarna moeten we maar even kijken wat uit te voeren is.

Edit 28 feb: Hisko heeft gisteren alle zoogdieren met een IUCN status van Vulnerable of hoger, en daarbij bedreigd door de threat stroperij/handel, opnieuw verborgen inclusief ondersoorten. Er is een nog een korte lijst van soorten waarvan alleen een ondersoort bedreigd is, deze soorten zijn niet meer verborgen en moet nog naar worden gekeken.

Groet,

Maurice Tijm

lennartv

Fijn dat er iets mee wordt gedaan. Van de week viel mij op dat nu ook de waarnemingen van ijsberen verborgen zijn. Dit wordt toch wel een beetje te gek. De kans dat een waarneming op Observado leidt tot stroperij is in het geval van ijsberen vrijwel nihil. De dieren zijn enorm mobiel en de meeste waarnemers voeren pas veel later hun waarnemingen in. Observado is juist voor dit soort dieren interessant, het zou jammer zijn als de waarnemingen allemaal uit voorzorg verborgen wordt zonder dat hier een belang mee gediend is.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

maurice_tijm

Die is er tussendoor geglipt en zou zichtbaar gemaakt kunnen worden inderdaad. Zo'n soort is wel bedreigd maar niet door het soort jacht waar deze actie tegen bedoeld is.

Veel andere noordelijke soorten die uit de vergelijking kwamen heb ik wel open gelaten zoals beluga, narwhal, sea otter, black-footed ferret, red wolf en nog een aantal.

Groet,

Maurice Tijm