Is dit een kleine barmsijs?

Gestart door Marleen, februari 07, 2017, 11:58:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Goeiemorgen.

Is dit een kleine barmsijs? De soort is nog onbekend voor mij, ik zie ze vandaag voor het eerst.
Ik begrijp dat verschil grote of kleine barmsijs lastig is. Evt hier een lijst met welke soorten in Noorwegen voorkomen.
De barmsijzen zijn in het gezelschap van Goudvinken. Misschien dat dat kan helpen bij de determinatie?

https://observation.org/waarneming/view/134402306
Kleine Barmsijs - Acanthis cabaret gezien op 7 februari 2017 Norway - Oppland







Groetjes, Marleen

joost kaha

ik denk Grote barmsijs;
de vleugelstreep is helder en kleiba's zijn bruiner van kleur
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

frankneijts

Grote Barmsijs man inderdaad. Let vooral op de lichte grondkleur van kop, hals en borstzijden: bij Kleine B is die geelbruin (soms lichter izabel, soms warm bijna rossig) en bij Grote B licht grijsbruin (soms heel lichtgrijs). De al of niet lichte (grijswitte tot warmbruine) vleugelstreep is niet zo'n betrouwbaar kenmerk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

joost kaha

2 winters geleden had ik een groepje in een Utrechts park.
heb toen foto's kunnen maken met beide soorten er op:
(helpt misschien?)





mijn dank is groot!
joost klein haneveld

frankneijts

Lijken me allemaal Kleine Joost ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

#6
Citaat van: frankneijts op februari 09, 2017, 00:32:08 AM
Lijken me allemaal Kleine Joost ..
Die lichte vogels hebben de kleur van grote maar de omvang van kleine barmsijs: ze zijn even groot als de donkere, onmiskenbare kleine barmsijs. Of dit nu grote of kleine zijn zou ik in het midden laten. Op de bijgevoegde foto's, gemaakt aan de vooravond van de barmsijzeninvasie van november 2005 door Ben Wielstra bij VRS Meijendel in Wassenaar, zie je beide soorten naast elkaar. Let op het grootteverschil maar vooral op het verschil tussen bruin (kleine barmsijs) en beige (grote). Maar bedenk goed: niet altijd zijn de verschillen zo duidelijk. Rood hebben alleen mannetjes, dat is geen kenmerk dat grote van kleine onderscheidt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Leuke foto's Maarten! Mooi te zien trouwens dat de kleur van de vleugelstrepen (toppen grote en middelste dekveren) hier nauwelijks verschilt (en waarbij ook de lichtval nog een woordje meespreekt..) terwijl, als ik het goed zie tenminste, de Grote een adulte man betreft en de Kleine een 1e winter beestje (sexe niet te herkennen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Die kleine barmsijs is inderdaad een eerstejaars vogel (zie de smalle top van de staartpennen op de bovenste foto) en die zijn alleen betrouwbaar te sexen als ze al sporen van het rood van een mannetje vertonen. De grote barmsijs is uiteraard een adulte man.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips