Anurophorus laricis??

Gestart door Henri van Dodeweerd, februari 06, 2017, 20:58:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Een heel lastig kleintje. Op de site van Jan, kwam ik bij deze soort uit. Maar nu is natuurlijk de vraag of ik het goed gedaan heb  ;)

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134394765
onzeker Anurophorus laricis gezien op 2017-02-04 Grafhorst
Foto's:

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan van Duinen

Hoi Henri,

Geen A. laricis, de antennes zijn daar te lang voor, bij laricis heb je een vrij grote kop met antennes die niet langer dan de kop zijn.
Het beestje op de foto zit net buiten de scherpte diepte en ziet er wat wazig uit, ik denk door de beharing en ik zou hem inschatten op Vertagopus arboreus.

Henri van Dodeweerd

#2
Citaat van: Jan van Duinen op februari 06, 2017, 21:12:38 PM
Hoi Henri,

Geen A. laricis, de antennes zijn daar te lang voor, bij laricis heb je een vrij grote kop met antennes die niet langer dan de kop zijn.
Het beestje op de foto zit net buiten de scherpte diepte en ziet er wat wazig uit, ik denk door de beharing en ik zou hem inschatten op Vertagopus arboreus.

Ha Jan,

De Vertagopus arboreus had ik ook nog naar gekeken en getwijfeld. Het is nu duidelijk dat het geen A. laricis is. Dank voor je heldere uitleg!
Ik ga nog een keer proberen ze beter op de plaat te krijgen! (Vanmiddag kwam ik hem volgens mij ook tegen, maar die foto's moet ik nog uitzoeken ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Dag Henri / Jan,

Sluit me bij Jan aan.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd