Hoofdmenu

Kotschildkever...

Gestart door MikoNumeroUno, februari 08, 2017, 15:36:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

MikoNumeroUno

Is deze kortschildkever verder op naam te brengen ? Er is aan goedgekeurde waarnemingen weinig tot geen fotovergelijkingsmateriaal op Waarneming te vinden. De glandzende heeft wel vergelijkingsfoto's maar daar si dit dier in mijn ogen veel te dof voor. De foto is van 14-6-2010 te N'Gein. De waarneming is van Alvast dank !   Mike
Voor determinatievragen wordt ik automatisch omgeleid naar Waarneming.nl (W) , invoeren doe ik echter via Telmee.nl (T).
Van origine ben ik een amfibieën/reptielen mens en Ravon gebruikt nu eenmaal T .Beide programma's werken wél samen qua gegevensverzameling en uitwisseling richting de belanghebbende organisaties.

Douwe van der Ploeg

Er is zo weinig fotovergelijkingsmateriaal te vinden, omdat deze familie over het algemeen niet tot soort te doen is vanaf foto, en er meer dan 1050 soorten bekend zijn in Nederland. Wat bedoel je precies met "de glanzende"?
Douwe van der Ploeg

MikoNumeroUno

Ah, ik zie het, dank Douwe. Ik zei glanzende maar ik bedoelde Glimmende kortschildkever - Philonthus splendens. Ik denk dat door de vergelijkingen ik dof/glans in m'n hoofd had. Maar ja, die is het dus niet.

Wat jouw mededeling over 1050 soorten aangaat... ik heb via waarneming gezocht op "kortschildkever" en ontvang dan onderstaande lijst met 15 resultaten. Die ben ik allemaal langsgeweest en "mijn" dier zie ik er niet tussen :-)

https://waarneming.nl/search_advanced.php?q=kortschildkever&x=0&y=0
Voor determinatievragen wordt ik automatisch omgeleid naar Waarneming.nl (W) , invoeren doe ik echter via Telmee.nl (T).
Van origine ben ik een amfibieën/reptielen mens en Ravon gebruikt nu eenmaal T .Beide programma's werken wél samen qua gegevensverzameling en uitwisseling richting de belanghebbende organisaties.

Marco de Haas

Lang niet alle soorten hebben een Nederlandse naam en alle korstschildkevers die een naam hebben waar het stukje 'korstschildkever' ontbreekt komen ook niet in de zoekresultaten. Hier het foto-overzicht van waarneming.nl en de soortenlijst in het Nederlands soortenregister.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http