zeer kleine cicade

Gestart door thijsdegraaf, oktober 20, 2007, 08:28:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Sinds ongeveer twee weken vallen ze me op. Ze zijn voor mij te klein om scherp op de foto te krijgen. Deze cicade zat aan de onderkant van een blad van een Japanse sierkers. Daar vind je er veel meer. Op de eerste foto zit trouwens nog een onbekend beestje.

Groeten,
Thijs

thijsdegraaf

Een tweede foto

thijsdegraaf

De laatste.

javanerkelens

Het is volgens mij een cicade uit de Cicadellidae,omdat de achterpoot "behaard" is met vele kleine "doontjes" voor de soortnaam moet ik nog even kijken.
Het beestje wat op de eerste foto erbij op staat is hoogstwaarschijnlijk een bladvlo.

Is alvast iets.....

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#4
Daar ging mijn gedachte ook al naar uit, omdat hij ook wel op de Rododendroncicade, die ik dit jaar in de tuin had, lijkt. Maar ik kon in mijn insecten gids  van Michael Chinery niet iets vinden wat er echt op leek. En dat is mijn beste boek. Ik moet toch nog wat meer  aanschaffen.
Het meest lijkt hij nog op een Elymana sulphurella, maar die komt  tussen het gras voor en daar zie ik hem niet. Toch moet het een algemeen beestje zijn want er zitten er genoeg.
Ik zal ook eens naar de bladvlo kijken.

Groeten en alvast bedankt
Thijs

javanerkelens

Het is natuurlijk moeilijk om iets met zekerheid te zeggen ,aangezien het toch nog wat onduidelijk te zien is op de foto's, maar ik neig naar.....een soort van de Empoasca en misschien Empoasca vitis........omdat deze cicade nog laat in het jaar actief is en overwinterd op groenblijvende struiken (conniferen).
Mocht je toevallig fuchsia's in de buurt hebben staan.....daar zitten ze graag op!
Wordt ook wel dwergcicade genoemd of druifcicade (plaag op druiven)

Maar er zijn veel op elkaar lijkende, dus misschien nog een betere foto schieten om meer zekerheid te kunnen geven, als dat al kan.

Groet Joke



Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

het beestje erbij op de eerste foto is vlgs mij een springstaart..iets Entomobrya-achtigs. toch, Matty?
met vriendelijke groet,
David

Arp

Citeerhet beestje erbij op de eerste foto is vlgs mij een springstaart..iets Entomobrya-achtigs. toch, Matty?
Spannend  :P  Ik zet in op Psocopteranimfje  :grin:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Echt geen sprinstaart !

Als het achterlijf (abdomen) slanker zou zijn geweest , dan leek hij zelfs op de nimf van de bovengenoemde cicade, maar ik weet bijna 100% zeker dat het in iedergeval geen sprinstaartje is , ik denk echt een bladvlo.
Zal eens kijken of ik daar meer info over kan geven, met voorbeelden enz.

Maar helaas zit ik op een noodcomputer te werken (mijn eigen is kaduuk  :( ) en moet er zo mee stoppen, dus eventueel morgen ..........

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#9
Ik vrees dat ik dan een beter toestel moet kopen. Het beestje is gewoon te klein voor dit apparaat. Er zijn wel plannen, maar om nu hiervoor overhaast wat aan te schaffen.
Ik heb wel  fuchsia's. Ik zal morgen eens kijken of ze daar ook zitten. Nu zie ik ze toch het meest op de Japanse sierkers. Onder bijna elk blad zit er wel een of meer. Bij de hibiscus en kardinaalsmuts kom ik ze ook wel tegen, maar daar zitten ze niet onder de bladeren.
In Gardensafari staat, dat er vijf Nederlandse soorten zijn, maar dat je ze al onder een microscoop moet ontleden om er achter te komen welk soort het is.
Het zal dus wel bij Empoasca spec blijven vrees ik. Maar je zit in ieder geval goed met de soort.
Je wordt dus weer heel erg bedankt.

David en Arp worden natuurlijk ook bedankt voor hun inbreng bij het tweede beestje. Ik zal ze straks gaan bekijken. Dat doet me er aan denken, dat ik toevallig ook nog een foto heb met een schuimcicade met een onbekend "luis". Die kan ik misschien ook eens inbrengen.

Groeten,
Thijs

thijsdegraaf

#10
Joke was net iets eerder met haar bericht. Het  beestje, dat ik als bijzaak erbij had gezet, levert de meeste discussie op merk ik. Joke tot morgen.

Groet, Thijs

Berend Aukema

Een Psocoptera-nimf: stof- of houtluis

Arp

CiteerEen Psocoptera-nimf: stof- of houtluis


[size=8](sorry Joke, volgende keer jij weer een feestje)[/size]  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Iedereen bedank voor de moeite. Ik blijf het verbazingwekkend vinden, dat zo iets kleins nog herkend wordt.

:duim: Groeten,
Thijs

javanerkelens

Nou Arp.......het was weer even slikken (ha ha) , maar inderdaad.....Psocoptera.
Had ik eigenlijk moeten weten, maar ik haal die twee steeds door elkaar...... :twisted:


Groet Joke

En Thijs.....blijf knippen !!!!!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#15
Thijs, als je nog een naam probeert te vinden zou je misschien Fagocyba sp. en/of Edwardsiana sp. ook nog eens moeten meenemen ... al hebben wrn en nlsrt  helaas van beide nog geen foto's ter vergelijking.

Maar eigenlijk is het wrschnlk ondoenlijk - de expert die op een Duits forum wel eens antwoordt (Herbert Nickel) komt - ook bij scherpere foto's - hoofdzakelijk tot procentuele kansafschattingen op basis van waardplant, en tijd van het jaar etc. ...

@Joke: Dus niet huilen meis - soms lukt het met heeeeeel veeeeeeel ervaring ook nog niet  :grin:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)