twee ogenschijnlijke fouten in de downloadable vogellijst voor Costa Rica

Gestart door maarten.platteeuw, februari 01, 2017, 17:58:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

maarten.platteeuw

Van 8 tot en met 22 december 2016 heb ik enthousiast gebruik kunnen maken van de IObs app bij een reis door Costa Rica. Hierbij ben ik twee, misschien drie taxonomische probleempjes tegengekomen. De eerste betreft de invoerbare soort Southern Mealy Amazon Amazona farinosa die in die lijst genoemd staat. In de nieuwe IOC-lijst van vogelsoorten op de wereld wordt gemeld dat Costa Rica niet deze soort, maar de ervan afgesplitste Northern Mealy Amazon Amazona guatemalae herbergt. Ik heb dit netjes in observado.org gewijzigd, maar het verdient dus aanbeveling dat ook in de downloadable soortenlijst aan te passen.

De tweede betreft het feit dat de Green Violetear Colibri thalassinus inmiddels is gesplit in Mexican Violetear C thalassinus en Lesser Violetear C cyanotus. Deze recente split is kennelijk wel doorgedrongen tot de downloadable lijst voor Costa Rica (voor IObs), maar de soort die daar wordt genoemd is (helaas) de Mexican Violetear en die komt maar tot in Nicaragua voor. Vanaf Costa Rica zuidwaarts gaat het om de Lesser Violetear. Ook deze aanpassing heb ik inmiddels bij mijn waarnemingen doorgevoerd, maar zou ook in de lijst moeten worden aangebracht.

Tenslotte, en daar weet ik eigenlijk niet of er sprake is van een fout, merkte ik al op reis zelf dat de voormalige Plain Wren Cantorchilus modestus inmiddels is gesplit in Cabanis's Wren C modestus en Canebrake Wren C zeledoni. Nu staat eerstgenoemde inderdaad wel in de lijst voor Costa Rica, maar laatstgenoemde niet...

Graag aandacht voor deze kwesties...

Met vriendelijke groeten,

Maarten Platteeuw

hiskodevries

Maarten, ik wil dit soort verhalen graag verwerken maar door de verhalende stijl en het gebruik van afkortingen is het niet allemaal helder.
Wat is nu de bedoeling bij deze tekst :
"De tweede betreft het feit dat de Green Violetear Colibri thalassinus inmiddels is gesplit in Mexican Violetear C thalassinus en Lesser Violetear C cyanotus. Deze recente split is kennelijk wel doorgedrongen tot de downloadable lijst voor Costa Rica (voor IObs), maar de soort die daar wordt genoemd is (helaas) de Mexican Violetear en die komt maar tot in Nicaragua voor. Vanaf Costa Rica zuidwaarts gaat het om de Lesser Violetear. Ook deze aanpassing heb ik inmiddels bij mijn waarnemingen doorgevoerd, maar zou ook in de lijst moeten worden aangebracht."
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maarten.platteeuw

De bedoeling daar is: verander in de Costa Rica lijst van vogelsoorten, die je op je smartphone downloadt, Mexican Violetear Colubris thalassinus naar Lesser Violetear C cyanotus. Het is namelijk Lesser Violetear die vanaf Costa Rica zuidwaarts voorkomt en de Mexican Violetear vanaf Nicaragua noordwaarts.

Met vriendelijke groeten,

Maarten Platteeuw