Ectobius lucidus??

Gestart door vanmiddelkoop, februari 01, 2017, 09:46:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/134233448
Ectobius lucidus gezien op 2016-06-05 Switzerland - Ticino (Tessin)
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

arpwifi

#1
Hoihoi,

Voor zowel de nimf als het volwassen mannetje ben ik er wel vrij zeker van dat beide géén lucidus zijn.

Het kereltje zal sylvestris zijn - die komt daar voor, lijkt er precies op en zou uit de "sylvestris-groep" de enige moeten zijn met zo'n effen zwart halsschild.

Probleem is een beetje dat juist uit dat gebied in de laatste decennia allerlei nieuwe soorten beschreven zijn waar ik nog niet eens een goed idee voor de volwassen dieren van heb (qua foto-uiterlijk dan), laat staan van de nimfen.

Met name Bohn (2004) heeft een aantal nieuwe soorten op de kaart gezet, waaronder E. ticinus uit Tessin zelf, E. supramontes die tegen Oost-Tessin aanleunt en in dezelfde publicatie stelt hij vast dat de origineel uit de Franse Alpen beschreven E. eckerleini tot aan de westkant van Tessin komt. Verder zijn er dan nog de "oudgedienden" zoals sylvestris, lapponicus, erythronotus, vittiventris een Capraiellus en twee Phyllodromica. Met pijn en moeite begin ik net de nimfen van "onze" soorten een beetje door te krijgen (die zijn veeeeel variabeler dan leuk is), maar met ticinus, supramontes, eckerleini & erythronotus in de buurt, waarvan ik de nimfen helemaal niet ken en slechts een vaag idee heb hoe ze er eventueel uit zouden kunnen zien is er geen beginnen aan. Niet in het rijtje, maar wel een serieuze kandidaat zijn lapponicus en vittiventris die soms ook veel donkerder kunnen zijn dan de gemiddelde van dezelfde soort.

Kortom: Ik moet me de komende jaren nog maar even niet aanmatigen dat ik dergelijke nimfen uit Tessin van foto zou kunnen determineren   :-X
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

vanmiddelkoop

Dan houden we het op Sylvestris, dat dacht ik daar al, maar hier ging ik twijfelen.
(anders hadden we er natuurlijk wel een meegenomen)

Bedankt en groeten Betty

arpwifi

Ja, maar het nimfje is zeker géén sylvestris!

Ik zat te overwegen om je onzekere lapponicus "aan te bieden" maar ik ken van zoveel van de andere soorten de nimfen niet dat ook dat toch een beetje een slag in de lucht is.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

vanmiddelkoop

O zie je! Ik dacht ook Lucidus vanwege het nimfje.
Onzekere Lapponicus dan toch maar?
We gaan gewoon een keer terug en nemen er dan eentje voor je mee!

arpwifi

Kan ik mee leven, maar dus alleen voor het nimfje hè - het volwassen kereltje moet sylvestris zijn :)

En: Graag ... ga je binnenkort alweer?  :lol: :P
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

vanmiddelkoop

Zou wel willen ,maar nee.
Eerst in april 3 weken naar Spanje-Extremadura,dus niets te klagen......