Nikon Coolpix 500/700 ?

Gestart door Hannie Luijten, februari 01, 2017, 00:43:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik wil graag een nieuwe camera kopen omdat mijn huidige oudje, nadat hij een jaar geleden een smakkerd heeft gemaakt, wat mankementen vertoont. Ik kan er leuke macro-foto's mee maken, maar kan er niet fatsoenlijk iets mee dichterbij halen (bv. een vogel of een ree) en dat zou ik toch ook wel graag willen. De Nikon Coolpix wordt hier vaak genoemd. Nu vroeg ik mij af of ik met een Nikon Coolpix 500 of 700 een vogel dichtbij kan halen en duidelijk herkenbaar op de foto kan zetten, en of ik met die camera's ook een fatsoenlijke macro-opname kan maken? Ik zoek dus een camera die beide kan. Is de 700 echt veel beter dan de 500?
Groet, Hannie

gerbenth

Als je iets meer geld hebt zou ik de sony dsc hx400 overwegen. Hisko de Vries heeft een heel lezenswaardig topic gewijd aan deze camera en zijn vroegere camera's.  Zijn verhaal trok mij over de streep en ik ben best heel tevreden. Vogels zijn acceptabel vast te leggen en insecten zeker ook.

Ik ben een luie fotograaf dus mocht je mijn foto's hier (allemaal crops) willen bekijken, hou rekening met mijn weinige kennis van camera's

Groeten en veel plezier met ee keuze
Groeten
Gerben

En vergeet hisko's topic niet elders in deze sector van het forum

Hannie Luijten

Die Sony is ongeveer even duur als de coolpix 700 zie ik. Maar ik vind die Sony veels te groot, dat is niet de bedoeling. Dat is niet meer compact.
En ik ben ook een luie fotograaf  ;D 


Groet, Hannie

gerbenth

#3
Ik zie nu pas dat de b700 en sony dsc hx400v met elkaar vergelijkbaar zijn. Nikon is een onsje lichter en iets minder diep maar verder komen ze aardig overeen.
De nikon heeft geen gps, dat vind ik een must en heel handig voor mijn waarneming.nl.

Zie vergelijking
http://cameradecision.com/compare/Nikon-Coolpix-B700-vs-Sony-Cyber-shot-DSC-HX400V

Ook om de handmatige scherpsteloptie zou ik de sony kiezen, handig voor beestjes tussen grassprieten waar autofocus niet wil scherpstellen op dat wat jij wil vastleggen (baardman in rietveld bv)

Groeten
Gerben

Jaap van Steensel

Citaat van: Hannie Luijten op februari 01, 2017, 01:31:11 AM
Die Sony is ongeveer even duur als de coolpix 700 zie ik. Maar ik vind die Sony veels te groot, dat is niet de bedoeling. Dat is niet meer compact.
En ik ben ook een luie fotograaf  ;D
Mocht je iets compacts zoeken en toch behoorlijk wat zoombereik willen met een goede beeldkwaliteit dan zijn de travelzooms van Panasonic ook het overwegen waard. Bijv. de TZ80 zit in dezelfde prijsklasse, heeft een Leica lens en verder ook heel goede specs. Krijgt goede reviews.

Hannie Luijten

Citaat van: gerbenth op februari 01, 2017, 07:57:52 AM
Ik zie nu pas dat de b700 en sony dsc hx400v met elkaar vergelijkbaar zijn. Nikon is een onsje lichter en iets minder diep maar verder komen ze aardig overeen.
De nikon heeft geen gps, dat vind ik een must en heel handig voor mijn waarneming.nl.

Zie vergelijking
http://cameradecision.com/compare/Nikon-Coolpix-B700-vs-Sony-Cyber-shot-DSC-HX400V

Ook om de handmatige scherpsteloptie zou ik de sony kiezen, handig voor beestjes tussen grassprieten waar autofocus niet wil scherpstellen op dat wat jij wil vastleggen (baardman in rietveld bv)

Groeten
Gerben
Bedankt voor deze link. Mooi duidelijk. Alleen, ik vind er niets in terug over macro-foto's (?). Die kan ik met deze camera's toch wel maken (aangezien je het over beestjes in grassprietjes hebt)?

Ik ben tot nu toe niet bekend met GPS. Welke voordelen biedt mij dat voor waarneming.nl?

Citaat van: Jaap van Steensel op februari 01, 2017, 08:25:36 AM
Citaat van: Hannie Luijten op februari 01, 2017, 01:31:11 AM
Die Sony is ongeveer even duur als de coolpix 700 zie ik. Maar ik vind die Sony veels te groot, dat is niet de bedoeling. Dat is niet meer compact.
En ik ben ook een luie fotograaf  ;D
Mocht je iets compacts zoeken en toch behoorlijk wat zoombereik willen met een goede beeldkwaliteit dan zijn de travelzooms van Panasonic ook het overwegen waard. Bijv. de TZ80 zit in dezelfde prijsklasse, heeft een Leica lens en verder ook heel goede specs. Krijgt goede reviews.

Dan ga ik die er ook nog even bij vergelijken.
Groet, Hannie

hiskodevries

#6
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

overigens ligt die sony alweer een tijdje stof te vangen in de kast.
bij interesse, mail mij
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

Citaat van: hiskodevries op februari 01, 2017, 14:18:27 PM
nut van foto`s met gps https://waarneming.nl/waarneming/from_gps_foto
Begrijp ik het zo goed: Ik upload de foto(s), geef de bijhorende soortnaam op en dan krijg ik waarschijnlijk het invoerscherm met de soortnaam en de locatie al aangeduid?
En dan voer je dus niet in het veld in met behulp van de telefoon?

Citeer
met een klein cameraatje wordt een fatsoenlijke foto maken een wilde gok als je flink zoomt
deze foto`s zijn gemaakt met een sony 400v (of smartphone) https://waarneming.nl/user/photos/23?from=2015-02-01&to=2016-04-01&a[]=0&sex=0&k[]=0&s[]=X&genus=&sure=0&exo_not=0&tag=0&exo_only=0&fam=0&jaar=0&groep=0&prov=0&sort=date&seasons=0&validatie=B&maand=0&specie=0&stars=0&q=&list_in_lat=0&z=0&type_foto=0&hidden=0&page=7

Wat ik nu heb noem ik een klein cameraatje: 5x optische zoom en 8x digitaal. Als je daar flink mee zoomt wordt het schermpje zo klein dat je niet meer ziet wat je in beeld hebt, en je hebt niet genoeg licht meer voor een foto. Mijn iphone doet dat zelfs beter. Maar ik neem aan dat jij met een kleine camera misschien de NIkon coolpix 500 bedoelt? Daar lukt het niet mee? Of bedoel je het anders?

Maar goed, ik wil wel macro foto's kunnen maken. Kleine nachtvlinders, kevertjes, korstmossen bijv. Die kleine die ik nu hebt doet dat helemaal niet zo verkeerd zo lang het niet al te klein wordt. Maar daar hoor ik niet zoveel over? Mijn huidige camera kan dus niet echt zoomen. En als ik toch iets nieuws koop zou het prettig zijn als ik naast het maken van gewone en macrofoto's ook af en toe een vogel in het veld of in een boom herkenbaar op de foto kan zetten..

Citaat van: hiskodevries op februari 01, 2017, 16:05:54 PM
overigens ligt die sony alweer een tijdje stof te vangen in de kast.
bij interesse, mail mij
En wat is de reden dat hij ligt te verstoffen? Ik heb ergens hier gelezen dat je het formaat het enige nadeel vond.
Groet, Hannie

Hannie Luijten

En de prangende vraag is nog steeds: Voldoet de Nikon coolpix 500 ja of nee om waarnemingen herkenbaar op de foto te zetten. Het scheelt niet alleen geld, maar ook in omvang is die wat handzamer. Qua gewicht maakt het niet veel uit met de 700. Ik zit namelijk nogal aan te hikken tegen het formaat van de 700 en de Sony.
Even ter vergelijking: mijn huidige weegt maar 150 gram en is heel klein (90 mm breed en maar 30 dik  :rolleyes:).
Groet, Hannie

Jacob Molenaar

Kijk eens bij canon powershot sx720hs. Deze past volgens mij ook prima binnen jouw wensen: 40x optische zoom, 300 gram, 63.8 x 35.7 x 110 mm, 20.3 megapixels, GPS, WiFi.
Ik gebruik zelf ook een compactcamera van Canon (Canon Powershot sx60hs) en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dit beter is dan Panasonic, Sony etc. Alleen de Nikon Coolpix P900 schijnt nog redelijk in de buurt te komen. Succes met de keuze!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

gerbenth

#11
IK ben benieuwd waar je naar bent overgestapt Hisko. Ik ben al weer een tijdje op zoek naar de next step maar ben nog best heel tevreden over mijn dsc Hx400v.

ik zorg ervoor dat mijn camera in 't veld de gps vastlegt zodat ik thuis makkelijk waarnemingen kan aanvullen (of invoeren als ik dat in het veld vergat) en foto's kan bijsnijden en uploaden. Uploaden met gps in het veld heb ik nooit geprobeerd. Dat lijkt me toch te tijdrovend buiten... al beloof ik dat te doen als ik ooit een zeldzaamheid tref.

Als je onder macro insectenfoto's verstaat zoals deze (niet mooi misschien maar wel goed genoeg voor soortbepaling)
van dichtbij






en op afstand


en vogelfoto's wilt kunnen maken als deze (ook niet wow, maar goed genoeg)






..dan zit je met deze camera goed. De combinatie insecten van redelijk dichtbij en vogels op afstand kreeg ik niet gedaan met mijn vorige goede cameraatje (canon sx260). Let wel, bovenstaande foto's zijn allemaal zwaar bijgesneden foto's.

groeten
Gerben



gerbenth

#12
Die Coolpix 700 kan ongeveer hetzelfde als de dsc hx 400v. Die moet dus ook vogels en insecten kunnen vastleggen.

groeten
Gerben

Hannie Luijten

Top Gerben die voorbeeld foto's. Ik had al wel bij wat van je foto's zitten kijken maar kon niet zien wat met de camera en wat met de telefoon is gemaakt. Dit geeft een goed idee. Voor mij is dit inderdaad voldoende. En sommige van die foto's vind ik echt wel mooi. Nu kan ik met dat kleintje wat ik heb wel dichtbij beestjes doen, gaat best leuk, ook met kleinere dan op jouw foto's hier, maar een vogel (of een veel grotere ree) wat verder weg is gewoon niet mogelijk.
Ik wil niet te licht kopen, omdat ik daar misschien spijt van krijg. Ik wil ook niet te groot grijpen omdat ik de mogelijkheden van zo'n camera dan toch weer niet benut/weet te benutten.
Ik weet nu in welke orde van grootte ik moet zoeken. Bedankt!

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 01, 2017, 19:42:05 PM
Kijk eens bij canon powershot sx720hs. Deze past volgens mij ook prima binnen jouw wensen: 40x optische zoom, 300 gram, 63.8 x 35.7 x 110 mm, 20.3 megapixels, GPS, WiFi.
Ik gebruik zelf ook een compactcamera van Canon (Canon Powershot sx60hs) en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dit beter is dan Panasonic, Sony etc. Alleen de Nikon Coolpix P900 schijnt nog redelijk in de buurt te komen. Succes met de keuze!
De Canon die jij zelf hebt valt in dezelfde prijsklasse als de coolpix 700 en de Sony. Ik ga hem ernaast leggen om te vergelijken.
Groet, Hannie

gerbenth

#14
Vanaf 1 jan 2016 zijn al die foto's met deze camera gemaakt...maar sommige erg gezoomd of erg gecropt...dan ziet het er wel telefoonfotoachtig uit.

In 2008 begon ik te klooien met een mooie Japanse kwikstaart die ik niet eens op mijn nokia-cameraphone kon krijgen, daarna kwamen de libellen, dat lukte best met die kleine pocketcamera's, al moest je soms wel erg dichtbij kruipen...vaak vergeefs.
Met deze DSC is het echt de eerste keer dat vogels een beetje vast te leggen zijn, ook als ze verder weg zitten...al wordt het dan heel grofkorrelig.

De viewer vind ik nu ook onmisbaar omdat je makkelijker de vogel/libel kunt blijven volgen. 

Ik zal nog wat bijna originelen toevoegen aan een https://www.flickr.com/photos/29727133@N05/albums/72157646566235516 flickrmap.

Wel vind ik mijn originelen vaak erg korrelig maar dat zal komen door de hoge resolutie (ik zei al luie fotograaf).

groeten
Gerben

Jacob Molenaar

Hierbij ook voorbeelden van mijn foto's met de canon sx70hs:
Macro:


Op 1,5 meter met 65x zoom:


Ook dit is gelukt met deze camera: op zo'n 2 meter met 65x zoom (ok, een gelukstreffer, maar het kán):


Extreme macrodetails:


Vogel dichtbij:


Vogel verder weg:


Vogel ver weg:


Dit is zomaar een greep uit mijn collectie. Ik zou vooral zelf gaan vergelijken en een afweging maken.
Maar wat altijd het beste helpt is naar een fotozaak gaan en zelf gaan uitproberen, dan heb je de zuiverste vergelijking.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

gerbenth


Dat ziet er mooi uit Jacob!

Je hebt gelijk. Het hangt helemaal van je eigen 'smaak' en gevoel af.  Er zitten best veel toeters en bellen aan deze camera's maar die kun je ook negeren

Die macrozoom op korte afstand is inderdaad vaak nog best lastig, wel leuk voor scherptediepte.

groeten
Gerben

Hannie Luijten

Wow Jacob. Dat zijn toch wel heel erg beste foto's moet ik zeggen. en ik ben zeer onder de indruk van de detailfoto. En wat de vogels betreft, jouw laatste foto van vogels verweg is vele malen beter dan een foto van vogels dichtbij van mijn huidige camera  B)
Ik denk dat jullie mij nu wel van de info voorzien hebben die ik zocht, super! Ik ga de camera' s die de revue gepasseerd zijn nog een keertje met al hun kenmerken naast elkaar leggen en de reacties nog een keer goed bestuderen. En stom dat ik daar niet bij stil gestaan heb, maar een digitale camera kan je in een fatsoenlijke winkel natuurlijk uittesten. Dus daar ligt dan het volgende onderzoek, waar vind ik hier in de omgeving een goede winkel  ;D het was wat sommige zaken betreft toch wel gemakkelijk om in de Randstand te wonen.
Dank jullie wel allemaal voor de hulp  :duim:
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 01, 2017, 21:19:03 PM
Hierbij ook voorbeelden van mijn foto's met de canon sx70hs:


Bedoel je nou de sx270hs of de sx60hs ?? 
Groet, Hannie

Jacob Molenaar

Citaat van: Hannie Luijten op februari 02, 2017, 19:21:08 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op februari 01, 2017, 21:19:03 PM
Hierbij ook voorbeelden van mijn foto's met de canon sx70hs:


Bedoel je nou de sx270hs of de sx60hs ?? 
Oeps sorry, bedoelde de sx60hs.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

ik zeg niets meer. eigenlijk ben ik ook te ongeduldig met fotograferen. (of wispelturig)
ben weer op dslr overgegaan met een macrolens en sinds kort een telelens, maar dat laatste wil nog niet echt lukken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

Citaat van: hiskodevries op februari 03, 2017, 16:44:42 PM
ik zeg niets meer. eigenlijk ben ik ook te ongeduldig met fotograferen. (of wispelturig)
ben weer op dslr overgegaan met een macrolens en sinds kort een telelens, maar dat laatste wil nog niet echt lukken

;D
Ik ben ook te ongeduldig, zeker voor lenzen. Vroeger in het predigitale tijdperk had ik een spiegelreflex met allemaal lenzen. Ik wil dat niet meer. Gewoon scherpstellen, afdrukken en klaar. En geen gesjouw. Ik ben er nog niet helemaal uit, heb nog een en ander te bestuderen.
Groet, Hannie

hiskodevries

Het grootste minpunt van de genoemde Sony, en dat zal voor meer superzooms gelden.
Als je die uit stand-by haalt begint die op de laagste zoomstand. Tegen de tijd dat je ingezoomd hebt is de vogel al weg.
Op de Sony zit een draaiknop om sceneries te selecteren of diafragma, sluitertijd, volautomatisch . Die knop heeft geen vergrendeling , menig uitje is daar door verpest.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

Na alle hier genoemde camera's bestudeerd te hebben, heb ik een uiteindelijke keuze van 3 stuks gemaakt en ben naar de winkel getogen. 2 camera's die mij perfect voor mijn doel leken, maar ik was bang voor de omvang en het gewicht. Vandaar een derde keus, kleiner en lichter. En die is het uiteindelijk ook geworden, want ik vond de andere camera's direct al te groot en te zwaar. Dus nu heb ik een Canon powershot SX720hs. En we zitten nog in de uitprobeerfase, maar ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Zowel wat macro betreft, als wat zoom betreft. 40x optisch gaat uit de hand heel goed, en met een steuntje ergens, al was het maar tegen een muur of boom, gaat zelfs een enorme digitale zoom ook heel goed. Eindelijk kan ik een vogeltje uit een hoge boom plukken  B)
Met veel dank aan iedereen voor de inbreng!





Groet, Hannie

Platbuik

Proficiat! En nu naar buiten :lol:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)