duizendpoot of toch niet??

Gestart door Imperator, januari 31, 2017, 20:56:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134222072
onzeker Duizendpoot onbekend - Chilopoda indet. gezien op 2017-01-31 Amsterdam - Osdorper Bovenpolder-Zuid
Foto's:


Toelichting:
gevonden in badkamer; mog Breedkopaardkruiper (Henia vesuviana)sugg Frank van Putten
bij voorbaat dank Trees Kaizer
vriendelijke groet,

Trees

bas.drost96

Het is in ieder geval een duizendpoot, miljoenpoten hebben twee pootparen per segment, en duizendpoten één. Over de soort durf ik geen uitspraken te doen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Imperator

Citaat van: bas.drost96 op januari 31, 2017, 21:23:09 PM
Het is in ieder geval een duizendpoot, miljoenpoten hebben twee pootparen per segment, en duizendpoten één. Over de soort durf ik geen uitspraken te doen.
dank je wel, hoor Bas. Maar zover was ik wel al..;)
vriendelijke groet,

Trees

bas.drost96

Sorry, aan de hand van de titel van het topic dacht ik dat je twijfelde of het wel een duizendpoot was ;)
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Imperator

Citaat van: bas.drost96 op februari 01, 2017, 12:05:28 PM
Sorry, aan de hand van de titel van het topic dacht ik dat je twijfelde of het wel een duizendpoot was ;)

Geen sorry Bas, ik ben heel blij met mensen die willen helpen :)
aan de hand van een mail van een eerdere waarnemer van Breedkopaardkruiper (Henia vesuviana) heb ik de titel bedacht..
vriendelijke groet,

Trees

Leon Olsthoorn

Maar Henia vesuviana is ook gewoon een duizendpoot. Heb je er al een tabel op nageslagen? Ik heb zelf alleen de Engelse tabel van Barber en niet de Nederlandse van Matty Berg, maar voor de Engelse tabel heb ik meer details nodig dan op deze foto te zien zijn.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Imperator

Citaat van: Leon Olsthoorn op februari 01, 2017, 13:58:18 PM
Maar Henia vesuviana is ook gewoon een duizendpoot. Heb je er al een tabel op nageslagen? Ik heb zelf alleen de Engelse tabel van Barber en niet de Nederlandse van Matty Berg, maar voor de Engelse tabel heb ik meer details nodig dan op deze foto te zien zijn.

Ik heb geprobeerd met de PDF van Matty het beest op naam te brengen. Maar ik kan niet alle determinatiekenmerken goed genoeg zien met mijn binoc. (vooral de puntjes op de coxa )Ik kom uit op een heel zeldzame, nl kustaardkruiper. Niets is onmogelijk maar hoe komt deze in mijn badkamer?? Ik denk dat mijn determinatie niet goed is.
Ik zal aan Matty vragen ernaar te kijken.

(vooral de puntjes op de coxa )gezien dit probleem zie ik geen kans een betere foto te maken waar je dit alles wel op kunt zien..
Ik realiseer mij dat op de foto niet het hele dier is afgebeeld. Ik heb meer foto's maar die zijn overbelicht. IK ga kijken welke ik er eventueel bij kan zetten..
vriendelijke groet,

Trees

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

arpwifi

Hoi Trees,

Je komt een heel eind met kleur, kopvorm/antenne en aantal poten : een foto van het hele beest waarop dat geteld kan worden zou dus handig zijn (en een uitvergroting van kop en eindsegment/eindpoten)

In huis zou o.a. Geophilus electricus een serieuze kandidaat kunnen zijn, maar wel even checken dus:

Pootparen: M=63-69, F=67-73; lengte 40-50mm; In principe gelig, maar vaak wat donkerder oranje-bruin met kop iets donkerder en antenne 1.5-3x kopbreedte.

H. vesuviana komt voor zover ik weet zelden binnen, is wat vlekkiger heeft pootparen M=61-77, F=63-79 met iets langere antennes 3.5x kopbreedte (en is tot nu toe alleen van de zuidgrens van Nederland bekend meen ik)

Het aantal pootparen helpt niet heel veel om tussen deze twee te kiezen, maar is toch wel goed om even te tellen. 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Frank van de Putte

#9
Dit is ook een optie denk ik; Geophilus carpophagus, die wordt wel vaker binnen gevonden. Heb even de tekst uit de tabel gekopieerd;

Antennen 3,5 x kopbreedte, 0,087 x lichaamslengte.
Antenneleedjes iets langer dan breed. Aantal lichaamssegmenten mn 45-
49, vr 47-51. Lichaam roodbruin van kleur. Dieren 40 (60) mm lang, 1,4
mm breed. In gebouwen en in parken en tuinen, onder stenen en
schors. Zeldzaam. Lokaal in het westen van het land.


Deze Britse site geeft overigens meer pootparen voor deze soort tot 57; http://www.bmig.org.uk/species/geophilus-carpophagus
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

#10
Ja, dat zou ook kunnen - op buikgevoel dacht ik dattie wat langer was, maar met tellen kom ik met alleen deze voorkant op 49 pootparen en ik denk inderdaad niet dat er heel veel van de "staart" buiten de foto valt .... (maar misschien toch wel meer dan 2-3 segmenten??)

Foto van het hele beest zou best handig zijn :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Frank van de Putte

#11
Ja het aantal pootjes leek me in eerste instantie ook teveel voor deze soort, vandaar dat ik op de Britse site heb gekeken.
57 pootparen lijkt me goed mogelijk voor dit exemplaar, dan kunnen er 7/8 niet op de foto staan.

Ik ging zelf ook al twijfelen aan Breedkopaardruiper (Henia v), die is nogal wat dikker in het midden, t.ov. de uiteinden (Anaconda-figuur)
Maar heeft wel ongeveer dezelfde donkere/groenige lengtestrepen op de rug als Geophilus carpophagus.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

Ja, ik had even vergeten dat er niet zo lang geleden aan carpophagus gesleuteld was - alles bij elkaar lijkt het mij nu ook de meest plausibele optie en past ook met de kleur en tergietstructuur etc. (voor zover te herkennen)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

mberg

Hej Allen,

Dit is inderdaad Geophilus carpophagus. Een soort die veel binnenshuis wordt gevonden, vaak des avonds op de muur.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Imperator

dank jullie wel allemaal voor het meedenken; en Matty bedankt voor het naamgeven. Nu ik weet welke soort het is, kan ik nogmaals met de tabel gaan zitten om te zien of ik deze zelf niet goed had kunnen determineren. Met mijn bicon kon ik niet alle determinatiekenmerken even goed zien. Met name de porien op de coxa zijn dusdanig klein dat het tellen lastig wordt.
vriendelijke groet,

Trees

arpwifi

Hoi Trees,

Noem het "brede belangstelling", maar hoeveel pootparen heeft deze nou?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Imperator

Citaat van: arpwifi op februari 03, 2017, 11:03:20 AM
Hoi Trees,

Noem het "brede belangstelling", maar hoeveel pootparen heeft deze nou?
Ik ga nog een keer tellen Arp en dam meld ik het hier
vriendelijke groet,

Trees

Frank van de Putte

#17
Het is wel toevallig, maar ik vond vanmiddag ook een exemplaar :blink: Ik heb hem verzameld, om te bestuderen, en ik kan die poriën op de coxa ook niet ziet hoor, met mijn usb-microscoopje.
Dat is veel te klein allemaal. Verder lijkt alles wel te kloppen met de tabel, behalve het aantal pootparen, mijn exemplaar heeft 57 pootparen, dat klopt dus wel met de Britse informatie.

Ik kan wel de "carpofage structuur" goed zien zoals die is afgebeeld in de tabel bij figuur 31 en 33, zie de 3e foto. (onderkant segment 9/10) http://www.repository.naturalis.nl/document/45865
Het was een fors beest, levend bijna 6cm, maar dood ongeveer 4cm, dus dat scheelt nogal.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134297820
Bruine Aardkruiper - Geophilus carpophagus gezien op 2017-02-03 Grenspark De Zoom/Kalmthoutse Heide - Kleine Meer e.o.
Foto's:








Groetjes,

Frank van de Putte

ruut


arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

mberg

Helemaal goed. Ik ontvang graag materiaal van deze soort. Er komt een tweede er op gelijkende soort voor net ten zuiden van ons (Geophilus easoni; met een minder aantal poten) die heel goed in Nederland voor zou kunnen komen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Imperator

Citaat van: arpwifi op februari 03, 2017, 11:03:20 AM
Hoi Trees,

Noem het "brede belangstelling", maar hoeveel pootparen heeft deze nou?

Hoi Arp, ik tel 54 paar poten (zonder de achterlijfaanhangselen ( als ze zo heten))
groet, Trees
NB het materiaal gaat naar Matty Berg
vriendelijke groet,

Trees

arpwifi

Hoi Trees,

De eindpoten tellen gewoon mee en het aantal pootparen zou dan normaal altijd oneven moeten zijn, dus 55 in dit geval :)

Bedankt voor de info!  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

mberg

Hej Trees,

Dank voor het materiaal: inderdaad G. carpophagus.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Imperator

vriendelijke groet,

Trees