Beetje tegen beter weten in: meer dan Lasioglossum spec.?

Gestart door Josee, januari 31, 2017, 18:00:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134210949
onzeker Groefbij onbekend - Halictus / Lasioglossum gezien op 2010-07-26 Rotterdam - Kralingsche Bos
Foto's:


bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arno van Stipdonk

Lasioglossum klopt en ik denk een exemplaar uit de Evylaeus-groep waarvan meerdere soorten stro-gele eindbanden op de tergieten hebben en wat ik hier ook meen te zien.
Maar dat is onder de binoc vrij snel bekeken, o.a. aan de aders rond de submarginale cellen.
Mogelijk dat iemand met veel ervaring er nog meer over kan zeggen.

Josee

Hartelijk dank Arno voor je reactie! Vind hier Evylaeus niet terug. Ook on line niet zo helder. Lijkt synoniem voor Lasioglossum?

Hoe dan ook krult mijn neus dat ik het genus juist heb  ;D Mogelijk heeft iemand nog een aanvulling.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arno van Stipdonk

Nee, de Evylaeus-groep is een subgenus binnen het genus Lasioglossum. Het subgenus Evylaeus is ook nog opgedeeld in een Carinate-groep (waar jouw exemplaar toe lijkt te behoren) en een "Niet-carinate"-groep.

wilde

#4
Al deze aanduidingen van subgenera en groepen zijn zonder nadere kennis niet nuttig om tot een soort te komen.
De carinate-groep is te herkennen aan de achterbovenkant van het propodeum. Dat is hier niet te zien en het is wat voorbarig om dan toch een indeling te suggereren. Het subgenus Evylaeus onderscheidt zich van het subgenus Lasioglossum o.a. door de breedte van de ader tussen cubitaalcel 2 en 3: bij Evylaeus veel dunner dan die tussen cel 1 en 2; bij Lasioglossum ongeveer even dik. Die cellen en aders zijn op jouw foto niet te zien en Evylaeus is dan niet meer dan een gok die zelfs ook maar enige basis mist.

Het Evylaeus-subgenus wordt hier op waarneming niet gebruikt. Alles is gewoon 'Lasioglossum'. Tot dat Evylaeus subgenus behoren hier ongeveer 12 soorten, misschien nog een paar meer. Een strogele bandering is geen echt kenmerk van deze bijen, zie ook onderstaande voorbeeld-links.
De meest algemene die tot Evylaeus behoort is Lasioglossum calceatum en die heeft witte bandering aan de tergietbasis en roodbruine tergieteindzomen. Een andere vrij algemene soort die tot Evylaeus behoort is Lasioglossum pauxillum.
Conclusie: dit soort foto's plaatsen (1 foto) om een zekere soortnaam te krijgen is bijna nooit zinvol.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

Dank Albert, dat staat in mijn onderwerp, edoch als amateur weet ik ook dat ik soms essentiële details mis die ervaren apidologen wél zien.

Fijne dag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arno van Stipdonk

Citaat van: wilde op februari 02, 2017, 10:26:24 AM
Al deze aanduidingen van subgenera en groepen zijn zonder nadere kennis niet nuttig om tot een soort te komen.
De carinate-groep is te herkennen aan de achterbovenkant van het propodeum. Dat is hier niet te zien en het is wat voorbarig om dan toch een indeling te suggereren. Het subgenus Evylaeus onderscheidt zich van het subgenus Lasioglossum o.a. door de breedte van de ader tussen cubitaalcel 2 en 3: bij Evylaeus veel dunner dan die tussen cel 1 en 2; bij Lasioglossum ongeveer even dik. Die cellen en aders zijn op jouw foto niet te zien en Evylaeus is dan niet meer dan een gok die zelfs ook maar enige basis mist.

Het Evylaeus-subgenus wordt hier op waarneming niet gebruikt. Alles is gewoon 'Lasioglossum'. Tot dat Evylaeus subgenus behoren hier ongeveer 12 soorten, misschien nog een paar meer. Een strogele bandering is geen echt kenmerk van deze bijen, zie ook onderstaande voorbeeld-links.
De meest algemene die tot Evylaeus behoort is Lasioglossum calceatum en die heeft witte bandering aan de tergietbasis en roodbruine tergieteindzomen. Een andere vrij algemene soort die tot Evylaeus behoort is Lasioglossum pauxillum.
Conclusie: dit soort foto's plaatsen (1 foto) om een zekere soortnaam te krijgen is bijna nooit zinvol.

Zinvol...voorbarig...ik geef al aan dat ik DENK dat dit exemplaar tot het subgenus Evylaeus behoort.
En dat je dit onder de binoc vrij snel kunt zien aan de aders rond de submarginale cellen.
En het is dus inderdaad niet zeker dat dit exemplaar tot dit subgenus behoord maar de meeste exemplaren met strogele eindranden op de tergieten behoren wel tot dit subgenus. Maar er zijn inderdaad ook soorten zonder deze strogele eindranden die ook tot dit subgenus behoren.

Het is ook wel eens leuk om te vertellen dat een genus uit verschillende groepen bestaat. Dan vind ik deze reactie een klein beetje vervelend overkomen.

wilde

Ik ken maar weinig soorten met gele eindbanden, die tot het subgenus Evylaeus behoren, welgeteld slechts 2: laticeps en malachurum. Er zijn er misschien nog een paar, maar de starter van dit item zoekt een soortnaam. Dan zijn brede veronderstellingen voor richtingen niet zo zinvol als alleen de gele kleur van de tergietranden de basis is. Ook soorten van andere subgenera hebben soms gele bandering, meestal op de basis. Bij het exemplaar van dit item is de geelachtige band aanwezig op de tergietbasis en niet op de eindrand. Kijk nog eens goed.
Je geeft wel informatie maar zaait tevens verwarring, want zicht op een soortnaam zal er niet zijn.
Als je mijn reactie als vervelend ervaart, vind ik dat jammer, want ik wil niemand kwetsen. Ik probeer altijd objectief en duidelijk te zijn en geen hoop op een soortnaam te geven als dat niet kan.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arno van Stipdonk

Je kwetst me niet maar ik ervaar je reactie wel als vervelend.
Misschien bedoel je het niet zo maar het nodigt niet echt uit om vaker te reageren.

Er zijn volgens mij een stuk of 8 soorten met een strogele eindrand van dit subgenus, niet allemaal even duidelijk.
Ik heb zeker niet de indruk willen geven dat het mogelijk is om tot een soortnaam te komen.
Maar ik zal proberen in de toekomst duidelijker te zijn.

wilde

Of jij je nadien minder geroepen voelt om te reageren op soortaanvragen is jouw probleem.
Daar houd ik geen rekening mee als ik wil aanduiden voor de aanvrager dat de gegeven informatie verwarrend en complex is.
Dat is hier voor mij ook het geval, omdat ik van mening ben dat het niet om een gele eindband gaat, maar om een basisband.
Dat moet ik toch op zijn minst wel kunnen zeggen zonder op tenen te trappen.
Op bijgaande foto heb ik aangeven wat ik denk te zien. De eindrand is dun grauw bruingeel gekleurd; de basisrand is helder geel gekleurd.

Ben je steeds van mening dat het hier een gele eindrand betreft?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arno van Stipdonk

Pijl A wijst m.i. naar een STRO-gele eindrand. Dat is dus richting beige.

wilde

Mijn perceptie van strogeel is een andere dan beige of ecru: duidelijk lichtgeel tot goudgeel.
Ik meende daarom dat je de basistergietrand had aangezien voor de eindrand, want die basistergietrand noem ik strogeel.
We moeten er maar mee ophouden want dit leidt verder tot niets, maar wel bedankt dat je steeds reageerde.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

#12
Goedemorgen, op zich vind ik het leuk om te lezen hoeveel er nog te zeggen valt over een matige en enkele opname van dit groefbijtje. De eerste reactie van Arno stelde ik zeer op prijs en het is mijn vrije keuze om op speurtocht te gaan en te bezien wat ik daarover kan vinden en wil leren. Als ik jouw woorden lees Albert
CiteerDaar houd ik geen rekening mee als ik wil aanduiden voor de aanvrager dat de gegeven informatie verwarrend en complex is.
dan is mijn eerste reactie: laat dat maar aan mij en spreek voor jezelf.

Natuurlijk is er niets op tegen om aan te geven van mening en inzicht te verschillen, ook dát is leerzaam. Wat ik een beetje jammer vind is jouw toon Albert, het maakt dat ik minder spontaan vragen stel over bijtjes waar ik soms maar één en vaak ook nog een matige foto van heb. Ik heb geen enkele moeite met de reactie dat er dan echt niets over valt te zeggen.

Moest me even van het hart, waarbij gezegd dat ik steeds weer blij ben met de hulp die ik hier belangeloos krijg. Fijne dag.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wilde

Nu mijn 'toon' jou niet aanstaat, zal ik proberen te onthouden dat ik op jouw vragen niet meer zal reageren.
Dan hoef jij je dus niet in te houden.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

't Op z'n lief eh, a't d'n êêne 'and d'n oaren wast, bin z'allebei schôôn  ;)
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers