Grote reuzenzakdrager of kleine reuzenzakdrager...?

Gestart door Rayan Majoor, januari 30, 2017, 15:32:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik ben er vrij zeker van dat dit een grote reuzenzakdrager is, maar gezien de zeldzaamheid toch maar even vragen zodat ik niet verkeerde informatie over zo'n zeldzame soort op waarneming.nl zet :)
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134199081
Grote reuzenzakdrager - Pachythelia villosella gezien op 2017-01-29 De Hamert - Gertenkamp
Foto's:










Toelichting:
gezien de tijd van het jaar, de grootte (zo'n 3,5 centimeter lang) en gezien de feiten dat de koker aan het heidetakje vastgemaakt was en verder nog niet open was, zal er wel een pop in zitten.
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

KoenVerhoogt

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

zakdrager

Lijkt mij niet goed. Volgens mij is het Canephora hirsuta (de kleine dus). Daar stikt het van op De Hamert.

Henk

Rayan Majoor

Hmm...  van die soort zien de zakjes er, voor zover ik weet vrij anders uit. Ook is de waarneming al door Maarten Immerzeel goedgekeurd (dat betekent natuurlijk niet dat het dan ook echt gelijk zeker is dat het goed is, soms worden waarnemingen ook ten onrechte goedgekeurd). Ik zou zelf toch nog voor de grote reuzenzakdrager gaan.
In ieder geval bedankt voor de reactie! Als er iemand anders het hier nog mee eens is, zal ik hem aanpassen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

zakdrager

Hoe zien die er volgens jou uit dan?

Zakdragers kunnen behoorlijk variabel zijn in de bouw van hun zakken waardoor er binnen één soort allerlei 'typen' zakken te vinden zijn. Sommige zaktypen zijn duidelijk villosella of duidelijk hirsuta maar er is ook overlap waar het lastiger wordt. Het onderscheiden van deze soorten op basis van alleen de zakken is vaak moeilijker dan veel mensen denken. Naar mijn gevoel worden de soorten te makkelijk gekoppeld aan bepaalde 'zaktypen'. Waar eigenlijk behoefte aan is, is aan afbeeldingen van zakken waaruit adulten gekweekt zijn die met zekerheid gedetermineerd zijn zodat je op basis daarvan je beeld kunt vormen van zakkenmerken. .

Rayan Majoor

Uiterlijke kenmerken bij zoiets beschrijven vind ik altijd erg lastig. Ik vergelijk heel veel foto's op verschillende sites en dan zie ik toch duidelijk verschil tussen de zakjes van beide soorten, maar wat het verschil is zou ik moeilijk kunnen benoemen. In ieder geval vind ik die van mij dan beter bij de grote reuzenzakdrager passen. Ik ben er echter niet 100% zeker van, daarom vroeg ik het hier ook ;)
En ik was van plan deze mee naar huis te nemen, maar ik kon geen andere zakjes vinden en als het inderdaad zo'n zeldzame soort als de grote reuzenzakdrager was dan kon ik hem toch maar beter achter laten. Dat ene mannetje of vrouwtje (het vrouwtje zou dan misschien niet eens te determineren zijn) zou dan uit de pop komen en ook geen soortgenoten meer kunnen vinden bij mij...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Citaat van: Rayan Majoor op september 03, 2017, 10:39:48 AM
als het inderdaad zo'n zeldzame soort als de grote reuzenzakdrager was dan kon ik hem toch maar beter achter laten.

:duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?