Hoofdmenu

Beta-testen voor ObsMapp

Gestart door Alex Kwak, januari 30, 2017, 08:59:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

De beta van 7.17 staat nu op Google Play en zal over een uurtje beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2018, 16:20:50 PM
Citaat van: SlechtValk op februari 09, 2018, 16:17:49 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2018, 08:47:08 AM
... en dat de eventuele favorietengroepen zijn verdwenen. ...

is hier wel een alternatief voor gekomen? of kun je favorieten gewoon weer opnieuw instellen? ik maak namelijk bijna altijd gebruik van de favorietengroep (als ik niet aan het inspreken ben).

Edit: ik maak semi-continu gebruik van de "verzamelgroep" ik neem aan dat je dat bedoelde met favorietengroepen?

De favorieten worden zo weinig gebruikt dat bijna niemand ze nog kent ;-)
En nee dus, het is iets heel anders dan de verzamelgroep :-) Die blijft gewoon bestaan

Ik weet best wat de favorietenlijsten, favorietengroepen betekenen. Het dateert al van WnPda, de voorloper van ObsMapp. De bedoeling was om de lijsten in te korten waarbinnen je moet scrollen, om zo rapper bij de gewenste soort te komen. Ik hoop dan ook dat toestellen die wij nu gebruiken, ervoor zorgen dat de lijsten langer mogen zijn dan de verzamelgroep van de favorietenlijsten die ik altijd heb gebruikt. Nu is de wintertijd niet meteen het ideale moment om dit te testen omdat veel soorten zich nu niet (of nauwelijks) manifesteren ...

Dirk
Dirk

SlechtValk

Eerste (kleine) opmerking...

note: ik heb het donkere thema ingesteld. Ik vermoed dat deze "bug" hiermee te maken heeft.

Bij de eerste melding bij het starten dat enkele groepen verouderd zijn, is de tekst erg licht op lichte ondergrond.

Zie bijgevoegde afbeelding.

Versie 7.17b2 (5508) op Samsung Galaxy S5 met Android 6.0.1
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 12, 2018, 22:07:29 PM
note: ik heb het donkere thema ingesteld. Ik vermoed dat deze "bug" hiermee te maken heeft.
Bij de eerste melding bij het starten dat enkele groepen verouderd zijn, is de tekst erg licht op lichte ondergrond.

Ogentest  :rolleye:

bedankt voor de melding!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Vandaag maar eens uitgebreid getest a.k.a. lekker wezen vogelen en proberen in te voeren.

Daarbij ben ik nog een vervelend dingetje tegengekomen wat volgens mij met deze wijziging te maken heeft.

Bij sommige soorten worden nu synoniemen (of oude namen) weergegeven. Denk aan Putter/Distelvink en Gaai/Vlaamse gaai... helaas lukt het nu niet meer om deze soorten in te spreken (ik gok omdat die string niet meer herkend wordt... natuurlijk fijn dat synoniemen of alternatieve namen te gebruiken zijn, maar dan moeten ze wel afzonderlijk te gebruiken zijn ;)

Overigens zou ik er persoonlijk voor kiezen om het weergeven van alternatieve/oude namen/synoniemen een optie te maken... zodat je er niet mee lastig gevallen wordt wanneer je daar geen behoefte aan hebt. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 14, 2018, 23:29:06 PM
Bij sommige soorten worden nu synoniemen (of oude namen) weergegeven. Denk aan Putter/Distelvink en Gaai/Vlaamse gaai... helaas lukt het nu niet meer om deze soorten in te spreken (ik gok omdat die string niet meer herkend wordt... natuurlijk fijn dat synoniemen of alternatieve namen te gebruiken zijn, maar dan moeten ze wel afzonderlijk te gebruiken zijn ;)

Bedankt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 12, 2018, 22:07:29 PM
Eerste (kleine) opmerking...

note: ik heb het donkere thema ingesteld. Ik vermoed dat deze "bug" hiermee te maken heeft.

Bij de eerste melding bij het starten dat enkele groepen verouderd zijn, is de tekst erg licht op lichte ondergrond.

Zie bijgevoegde afbeelding.

Versie 7.17b2 (5508) op Samsung Galaxy S5 met Android 6.0.1

Opgelost in 7.17b4, is over een uur beschikbaar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Dat inspreek probleem heb ik ook
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 15, 2018, 15:48:13 PM
Dat inspreek probleem heb ik ook

Ik ben er mee bezig, maar ja soms vragen mensen me dan opeens weer wat via Slack...  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2018, 08:22:07 AM
Citaat van: SlechtValk op februari 14, 2018, 23:29:06 PM
Bij sommige soorten worden nu synoniemen (of oude namen) weergegeven. Denk aan Putter/Distelvink en Gaai/Vlaamse gaai... helaas lukt het nu niet meer om deze soorten in te spreken (ik gok omdat die string niet meer herkend wordt... natuurlijk fijn dat synoniemen of alternatieve namen te gebruiken zijn, maar dan moeten ze wel afzonderlijk te gebruiken zijn ;)

Bedankt!

Opgelost in 7.17b5, over een uur beschikbaar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

ah, dat geeft de burger weer moed.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Net een mail van meneer Google dat 'ie beschikbaar zou moeten zijn
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

#104
Bij zowel b4 als b5 zie ik iedere keer het opstartscherm Welkom bij...
Ook zie ik in b5 nog putter/distelvink staan. heb de soortgroep opnieuw gedownload
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 16, 2018, 18:26:04 PM
Bij zowel b4 als b5 zie ik iedere keer het opstartscherm Welkom bij...

Raar, download de stamgegevens nog eens, en meld even of daarmee het probleem verholpen is?

Citaat van: Johan op den Dries op februari 16, 2018, 18:26:04 PM
Ook zie ik in b5 nog putter/distelvink staan. heb de soortgroep opnieuw gedownload

Dat is ook de bedoeling. De soort heet immers zowel Putter als Distelvink.
Met spraak kan je nu een van beide inspreken om deze soort te krijgen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

PS. Om Speech goed te laten werken met de synoniemen moet je wel even de betreffende soortgroep opnieuw downloaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

nee het is nog niet opgelost. huj blijft maar iedere keer downloaden en het welkomsscherm.
cache al gelegd etc.

in de debug zie ik dit:
7.17b5 19:26:23 DB check, geen fenologie
7.17b5 19:26:52 DB check, geen fenologie
7.17b5 19:27:37 DB check, geen soorten
7.17b5 19:27:37 DB check, geen soortgroepen
7.17b5 19:27:37 DB check, geen activiteiten
7.17b5 19:27:37 DB check, geen kleden
7.17b5 19:27:37 DB check, geen methods
7.17b5 19:27:37 DB check, geen fenologie
7.17b5

Zal ik hem deinstalleren en opnieuw installeren  ofzo
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 16, 2018, 20:03:11 PM
nee het is nog niet opgelost. huj blijft maar iedere keer downloaden en het welkomsscherm.
cache al gelegd etc.

in de debug zie ik dit:
7.17b5 19:26:23 DB check, geen fenologie
7.17b5 19:26:52 DB check, geen fenologie
7.17b5 19:27:37 DB check, geen soorten
7.17b5 19:27:37 DB check, geen soortgroepen
7.17b5 19:27:37 DB check, geen activiteiten
7.17b5 19:27:37 DB check, geen kleden
7.17b5 19:27:37 DB check, geen methods
7.17b5 19:27:37 DB check, geen fenologie
7.17b5

Zal ik hem deinstalleren en opnieuw installeren  ofzo

Geen vrije ruimte misschien op je toestel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Nog 36.1 Gb vrij op de interne opslag.
heb nu een samsung s8
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Uit de log blijkt wel dat zo ongeveer alle databases niet aanwezig zijn. Dus denkt ObsMapp bij het opstarten dat het de eerste keer is en gaat hij o.a. de database downloaden. En dat mislukt klaarblijkelijk, maar om voor mij onduidelijke redenen.
Als je wilt mag je de complete logs wel eens naar mij sturen: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

ik zal hem zo mailen. bij de laatste starts staat alleen fenologie nog
7.17b5 20:10:29 DB check, geen fenologie
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 16, 2018, 20:11:59 PM
ik zal hem zo mailen. bij de laatste starts staat alleen fenologie nog
7.17b5 20:10:29 DB check, geen fenologie

Ho, stop.
Ik zie het al.
Inderdaad een probleem met de fenologie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 16, 2018, 20:14:04 PM
Citaat van: Johan op den Dries op februari 16, 2018, 20:11:59 PM
ik zal hem zo mailen. bij de laatste starts staat alleen fenologie nog
7.17b5 20:10:29 DB check, geen fenologie

Ho, stop.
Ik zie het al.
Inderdaad een probleem met de fenologie.

Er wordt nu zo veel mogelijk data gehaald van observation.org ipv waarneming.nl
Maar de (Nederlandse) fenologie is daar uiteraard een uitzondering op...
Gefixed in 7.17b6 die over een uurtje beschikbaar zal zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Top! dat is een snelle fix :-)
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 16, 2018, 20:20:42 PM
Top! dat is een snelle fix :-)

Top dat je meedoet aan de bèta-testen en dit soort zaken netjes, snel en duidelijk meldt!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Het probleem met elke keer dat welkomstscherm had ik ook, lijkt met b6 opgelost te zijn (al moest ik wel de hele soortendatabase verwijderen voor het lukte om hem opnieuw te downloaden).

Daarbij viel me op dat de knop rechts boven met A (die naar ik begreep stond voor "alles selecteren") alleen de Nederlandse lijsten selecteert (en niet de Europa- en Wereldlijsten). Voorts zie ik hier de reset knop niet meer... (weet niet of dit opzettelijk is).

Voorts viel me op dat bij het inspreekscherm, wanneer een soort met een synoniem ingesproken is (zoals Putter/Distelvink of Gaai/Vlaamse gaai) het woord na de slash elke keer met een kleine letter geschreven is... meer een schoonheidsfoutje dan een bug ik weet het... maar lijkt me goed om het toch te corrigeren... Overigens was de regel (dacht ik) dat het tweede en daarop volgende woord in een soortnaam niet met een hoofdletter geschreven wordt toch? (Persoonlijk vind ik alle woorden in een soortnaam met een hoofdletter mooier... maar lijkt me het beste om ons aan de regels te houden...)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 00:36:29 AM
Daarbij viel me op dat de knop rechts boven met A (die naar ik begreep stond voor "alles selecteren") alleen de Nederlandse lijsten selecteert (en niet de Europa- en Wereldlijsten). Voorts zie ik hier de reset knop niet meer... (weet niet of dit opzettelijk is).

Is bewust. Aangezien alle mogelijke lijsten voor een gebied worden getoond, inclusief de wereldlijsten, wil je niet meer dat alles in 1x geselecteerd kan worden. Als je nu op 'alles' selecteren klikt worden waar mogelijk de land-lijsten geselecteerd en indien niet aanwezig het volgende nivo, maar nooit de wereldlijst.
Klik je nog een keer terwijl precies datgene is geselecteerd dan vervallen alle selecties.

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 00:36:29 AM
Voorts viel me op dat bij het inspreekscherm, wanneer een soort met een synoniem ingesproken is (zoals Putter/Distelvink of Gaai/Vlaamse gaai) het woord na de slash elke keer met een kleine letter geschreven is... meer een schoonheidsfoutje dan een bug ik weet het... maar lijkt me goed om het toch te corrigeren... Overigens was de regel (dacht ik) dat het tweede en daarop volgende woord in een soortnaam niet met een hoofdletter geschreven wordt toch? (Persoonlijk vind ik alle woorden in een soortnaam met een hoofdletter mooier... maar lijkt me het beste om ons aan de regels te houden...)

Goed gezien, zou moeten zijn: Gaai/Vlaamse Gaai, conform de benaming op Wn.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

probleem is inderdaad opgelost.
ik snap daarnaast nog niet helemaal waarom er in de app nu o.a. putter/distelvink getoond wordt en niet meer deze namen afzonderlijk zoals nog wel op de site. persoonlijk vind ik het wat verwarrend overkomen.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 17, 2018, 10:09:29 AM
ik snap daarnaast nog niet helemaal waarom er in de app nu o.a. putter/distelvink getoond wordt en niet meer deze namen afzonderlijk zoals nog wel op de site. persoonlijk vind ik het wat verwarrend overkomen.

Heeft een technische reden: in de lijst staan altijd unieke id's. En de Putter en de Distelvink hebben dezelfde id, omdat het domweg ook dezelfde soort is.
Zoek op Waarneming.nl maar eens (in het zoekveld rechtsboven) op Distelvink. Je krijgt dan precies 1 treffer: de Distelvink. Klik op die regel en je komt bij de.... Putter.

Tonen als twee aparte soorten is mooier, dat geef ik toe. Maar gaat onevenredig veel tijd kosten. En tijd is precies datgene wat zo schaars is  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!