Hoofdmenu

Beta-testen voor ObsMapp

Gestart door Alex Kwak, januari 30, 2017, 08:59:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Er is een mogelijkheid om mee te doen met het beta-testen voor ObsMapp.
Meedoen wordt gewaardeerd, het helpt om foutjes op een vroeg stadium uit de programmatuur te halen.

Voordelen:
- je hebt de nieuwste features als eerste
- je helpt ObsMapp steeds beter te worden

Nadeel:
- een bèta-versie kan fouten bevatten. Maar als je die meldt in het forum worden ze altijd met de hoogste prioriteit opgepakt en meestal binnen 24 uur opgelost (en soms nog veel sneller)

Hoe doe je mee:
1) Meld je aan als ObsMapp beta-tester
https://support.google.com/googleplay/answer/7003180?hl=nl
of
https://play.google.com/apps/testing/org.obsmapp
2) Meld eventuele bevindingen in dit forum-onderdeel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#1
CiteerApp is niet beschikbaar voor dit account

Je account komt momenteel niet in aanmerking voor het testprogramma van deze app.
Als je bent uitgenodigd om tester te worden, moet je zijn ingelogd met het account waarop je bent uitgenodigd voor het testprogramma. Als je bent uitgenodigd voor een Google-discussiegroep of Google+ community als onderdeel van het programma, moet je deelnemen aan die discussiegroep of community.
Dat werkt niet direct?

Antwoord: stap 1 werkt wel, stap 2 niet.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op januari 30, 2017, 09:48:26 AM
CiteerApp is niet beschikbaar voor dit account

Je account komt momenteel niet in aanmerking voor het testprogramma van deze app.
Als je bent uitgenodigd om tester te worden, moet je zijn ingelogd met het account waarop je bent uitgenodigd voor het testprogramma. Als je bent uitgenodigd voor een Google-discussiegroep of Google+ community als onderdeel van het programma, moet je deelnemen aan die discussiegroep of community.
Dat werkt niet direct?

Antwoord: stap 1 werkt wel, stap 2 niet.

Je bent nog geen lid van de groep, je hebt dus stap 1 nog niet uitgevoerd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Over een half uur is versie 7.8b3 beschikbaar voor de testers
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Kan dit zonder problemen naast een normale productieversie van ObsMapp op een zelfde apparaat of zal dit de normale versie vervangen?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 03, 2017, 22:42:36 PM
Kan dit zonder problemen naast een normale productieversie van ObsMapp op een zelfde apparaat of zal dit de normale versie vervangen?

De test-versie vervangt de normale versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zojuist 7.9b1 ter test klaargezet
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zojuist 7.10a1 ter test klaargezet
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op februari 22, 2017, 17:11:44 PM
Zojuist 7.10a1 ter test klaargezet
Wil je trouwens altijd een reactie na het testen? Dus ook als we niets vinden?
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 22, 2017, 18:25:15 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 22, 2017, 17:11:44 PM
Zojuist 7.10a1 ter test klaargezet
Wil je trouwens altijd een reactie na het testen? Dus ook als we niets vinden?

Graag, ik heb geen andere manier om te zien of er al dan niet getest wordt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Johan op den Dries
Sneek

Johan op den Dries

Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 22, 2017, 20:21:38 PM
Wat is er nieuw in 7.10a1?

Zoals gemeld alleen de punttelling (zie het Tracks-scherm)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Een opmerking bij versie 7.9b1 waarbij onder andere 'Vogelgeluiden' afgesplitst werden van 'Multimedia en info'. Nogal wat vogelgeluiden zijn hierbij gesneuveld ten opzichte van de vroegere versie, wat ik betreur. Enkele voorbeelden: Bosuil, Ijsgors, Duinpieper, ..

Dirk
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op februari 23, 2017, 11:40:21 AM
Een opmerking bij versie 7.9b1 waarbij onder andere 'Vogelgeluiden' afgesplitst werden van 'Multimedia en info'. Nogal wat vogelgeluiden zijn hierbij gesneuveld ten opzichte van de vroegere versie, wat ik betreur. Enkele voorbeelden: Bosuil, Ijsgors, Duinpieper, ..

Da is te verhelpen door op het downloadscherm te kiezen voor "vrij algemeen" (of zeldzaam natuurlijk) ipv "algemeen".
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op februari 23, 2017, 11:47:21 AM
Citaat van: wespenbuizerd op februari 23, 2017, 11:40:21 AM
Een opmerking bij versie 7.9b1 waarbij onder andere 'Vogelgeluiden' afgesplitst werden van 'Multimedia en info'. Nogal wat vogelgeluiden zijn hierbij gesneuveld ten opzichte van de vroegere versie, wat ik betreur. Enkele voorbeelden: Bosuil, Ijsgors, Duinpieper, ..

Da is te verhelpen door op het downloadscherm te kiezen voor "vrij algemeen" (of zeldzaam natuurlijk) ipv "algemeen".

Ja, dat had ik over het hoofd gezien, sorry.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op februari 23, 2017, 12:24:26 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 23, 2017, 11:47:21 AM
Citaat van: wespenbuizerd op februari 23, 2017, 11:40:21 AM
Een opmerking bij versie 7.9b1 waarbij onder andere 'Vogelgeluiden' afgesplitst werden van 'Multimedia en info'. Nogal wat vogelgeluiden zijn hierbij gesneuveld ten opzichte van de vroegere versie, wat ik betreur. Enkele voorbeelden: Bosuil, Ijsgors, Duinpieper, ..

Da is te verhelpen door op het downloadscherm te kiezen voor "vrij algemeen" (of zeldzaam natuurlijk) ipv "algemeen".

Ja, dat had ik over het hoofd gezien, sorry.

Geen probleem, als jij dat over het hoofd ziet zullen anderen dat ook doen. Dus een keer naar kijken of dat duidelijker kan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zojuist versie 7.10b1 in Google Play gezet, zie eerste item in dit topic.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Over een uurtje is 7.10b2 beschikbaar met een aantal bugfixes voor de punttelling
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Opmerking bij het invoeren met de bèta-versie sinds zeker 25 februari van een BMP-telling (heet ' Avimap ' in België), waarbij dus in de activiteitenlijst alleen broedcodes worden weergegeven. Er bestaat een functie waarbij BMP tijdelijk wordt uitgezet, om waarnemingen van vogels in te voeren die kennelijk geen broedvogels zijn: groepen of overtrekkende vogels of pleisterende doortrekkers enz.
Het was tot 25 februari mogelijk tijdens een dergelijke BMP-telling ook waarnemingen van andere soortgroepen, zoogdieren, planten, dagvlinders bijvoorbeeld in te voeren, zonder de functie 'zet BMP tijdelijk uit' te hoeven gebruiken. Wanneer je nu tijdens een BMP-telling een Haas wenst in te voeren, moet je wel eerst klikken op de knop 'zet BMP tijdelijk uit' om de waarneming van een Haas te kunnen invoeren. Het is natuurlijk makkelijker wanneer je niet eerst hoeft te klikken  op de knop 'zet BMP tijdelijk uit' om waarnemingen van niet-vogels te kunnen invoeren.
Dirk

wespenbuizerd

Met de testversie 7.10b5 kan ik een ingevoerde waarneming niet meer wijzigen qua locatie, tijdstip, informatie, groepssamenstelling, (on)zekerheid, dus via de icoontjes die onderaan op het scherm staan bij het invoeren of wijzigen van een waarneming.

Dirk
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op maart 04, 2017, 10:48:10 AM
Met de testversie 7.10b5 kan ik een ingevoerde waarneming niet meer wijzigen qua locatie, tijdstip, informatie, groepssamenstelling, (on)zekerheid, dus via de icoontjes die onderaan op het scherm staan bij het invoeren of wijzigen van een waarneming.

Is dat reproduceerbaar? Wat lukt er niet, de knopjes zelf, foutmelding, ... ?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 04, 2017, 11:00:13 AM
Citaat van: wespenbuizerd op maart 04, 2017, 10:48:10 AM
Met de testversie 7.10b5 kan ik een ingevoerde waarneming niet meer wijzigen qua locatie, tijdstip, informatie, groepssamenstelling, (on)zekerheid, dus via de icoontjes die onderaan op het scherm staan bij het invoeren of wijzigen van een waarneming.

Is dat reproduceerbaar? Wat lukt er niet, de knopjes zelf, foutmelding, ... ?

Ik denk dat ik het kan reproduceren: je kan de 'vastgezette' locatie uitzetten. Maar aangezien bij het wijzigen van een waarneming de gps niet aan staat, wordt er nooit meer een geldige locatie toegekend.
Wat er dus zou moeten gebeuren als je op het locatie-icon klikt is dat de kaart wordt geopend om daar een locatie te selecteren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op maart 02, 2017, 18:35:37 PM
Opmerking bij het invoeren met de bèta-versie sinds zeker 25 februari van een BMP-telling (heet ' Avimap ' in België), waarbij dus in de activiteitenlijst alleen broedcodes worden weergegeven. Er bestaat een functie waarbij BMP tijdelijk wordt uitgezet, om waarnemingen van vogels in te voeren die kennelijk geen broedvogels zijn: groepen of overtrekkende vogels of pleisterende doortrekkers enz.
Het was tot 25 februari mogelijk tijdens een dergelijke BMP-telling ook waarnemingen van andere soortgroepen, zoogdieren, planten, dagvlinders bijvoorbeeld in te voeren, zonder de functie 'zet BMP tijdelijk uit' te hoeven gebruiken. Wanneer je nu tijdens een BMP-telling een Haas wenst in te voeren, moet je wel eerst klikken op de knop 'zet BMP tijdelijk uit' om de waarneming van een Haas te kunnen invoeren. Het is natuurlijk makkelijker wanneer je niet eerst hoeft te klikken  op de knop 'zet BMP tijdelijk uit' om waarnemingen van niet-vogels te kunnen invoeren.

Oorzaak gevonden, opgelost in de komende update 7.10b7
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 04, 2017, 11:06:45 AM
Citaat van: Alex Kwak op maart 04, 2017, 11:00:13 AM
Citaat van: wespenbuizerd op maart 04, 2017, 10:48:10 AM
Met de testversie 7.10b5 kan ik een ingevoerde waarneming niet meer wijzigen qua locatie, tijdstip, informatie, groepssamenstelling, (on)zekerheid, dus via de icoontjes die onderaan op het scherm staan bij het invoeren of wijzigen van een waarneming.

Is dat reproduceerbaar? Wat lukt er niet, de knopjes zelf, foutmelding, ... ?

Ik denk dat ik het kan reproduceren: je kan de 'vastgezette' locatie uitzetten. Maar aangezien bij het wijzigen van een waarneming de gps niet aan staat, wordt er nooit meer een geldige locatie toegekend.
Wat er dus zou moeten gebeuren als je op het locatie-icon klikt is dat de kaart wordt geopend om daar een locatie te selecteren.

Opgelost in de komende update 7.10b7
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Als ik de locatie wil wijzigen, verschijnt het kaartje niet, maar wel de melding 'ongeldige coördinaten'.
Maar als ik het tijdstip van een waarneming wilde veranderen, kon ik het tijdstip zogezegd wel veranderen, maar de wijziging niet 'opslaan'.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op maart 04, 2017, 11:19:36 AM
Als ik de locatie wil wijzigen, verschijnt het kaartje niet, maar wel de melding 'ongeldige coördinaten'.
Maar als ik het tijdstip van een waarneming wilde veranderen, kon ik het tijdstip zogezegd wel veranderen, maar de wijziging niet 'opslaan'.

Ik vermoed dadt dat allemaal is opgelost met 7.10b7
Die zal over een half uurtje beschikbaar zijn in het beta-programma
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Ik heb de beta versie 3967
Ik krijg zingend niet meer ingesproken.
Krijg vaak een keuze menu met allemaal dezelfde keuzes als ik overvliegend of roepend gebruik
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2017, 18:10:29 PM
Ik heb de beta versie 3967
Ik krijg zingend niet meer ingesproken.
Krijg vaak een keuze menu met allemaal dezelfde keuzes als ik overvliegend of roepend gebruik

Opgelost in 7.10.2b2 die rond 19:30 beschikbaar zal zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!