Hoofdmenu

Dutch most wanted

Gestart door laatvlieger, januari 29, 2017, 18:32:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Dit topic heb ik aangemaakt naar aanleiding van topicvraag van Gert Veurink (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383270.0 ) . Gert vroeg daarin om jouw heilige graal te beschrijven. Hij bedoelde daarmee een droomsoort die uiteindelijk werkelijkheid werd! Naar aanleiding daarvan ben ik wel benieuwd welke vogelsoort op dit moment het hoogste op de verlanglijstjes voor Nederlandse vogelaars staat? (maar alle eer naar Gert).

Buitencategorie: Dunbekwulp (Slender-billed Curlew), Reuzenalk, ... is buiten beschouwing gelaten

Het kunnen soorten zijn, die je graag in Nederland zou willen zien/ zelf ontdekken/ nog een keer zien.
Kan ook zijn dat je ooit een soort hebt gemist en waardoor die nog steeds hoog op jouw eigen verlanglijstje staat.
Je mag er 5 kiezen

Overigens wisselen wenslijstjes telkens, bijvoorbeeld omdat je een soort inmiddels ergens hebt gezien, of omdat je meer kennis krijgt en bijvoorbeeld een klein bruin vogeltje meer bent gaan waarderen. Daarom is het mogelijk om jouw stem te wijzigen. Klik daarvoor onder de poll op "verwijder stem". Je kunt dan opnieuw stemmen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rudy_Offereins

Wilgengors staat er niet bij, maar wel érg hoog op mijn verlanglijstje.
Vriendelijk groet, Rudy

laatvlieger

Citaat van: Rudy_Offereins op januari 29, 2017, 21:03:13 PM
Wilgengors staat er niet bij, maar wel érg hoog op mijn verlanglijstje.
Goeie, voor velen denk ik een absolute wenssoort! Ik zal proberen de lijst binnenkort nog even wat verder aan te vullen!
(Er gaat overigens iets mis met het lijstje, kan niet helemaal achterhalen waardoor dat nou komt, maar er verschuift af en toe iets in de lijst én er was bijvoorbeeld opeens de Zwarte Leeuwerik weg... Nu weer teruggezet, maar stem is wel weg.. )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

#3
Hmmm ik denk dat er een maximum aan het aantal opties zit?
Ik mis nu weer soorten die ik net al heb ingevoerd..


EDIT: ja, dus.... maximaal 81 zo te zien...  :-[
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

Bergheggenmus, op dit moment wel zo'n beetje mijn most wanted.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gert Veurink

Ivoormeeuw en Wenkbrauwalbatros...

Woon ik ook nog aan de verkeerde kant van het land voor die soorten en meestal niet in staat om gelijk te GAAN, dus vrees dat dat nog wel even wenssoorten blijven. Wel heel leuk om even over te dromen!
groet!
Gert Veurink



Guus Peterse

Los daarvan valt sowieso te vrezen dat dat voor wie dan ook nog even wenssoorten blijven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#7
Welke criteria heb je hier in vredesnaam voor gebruikt Wouter? Ik snap bijv. best dat er nog zat niet-zo-heel-ervaren-vogelaars zijn die dolgraag een Scharrelaar willen zien maar dat geldt natuurlijk ook voor een Bijeneter, een IJsvogel of zelfs een Goudvink.. En wèl een Langstaartklauwier (die tenminste nog door een flink aantal twitchers is gezien) maar géén Maskerklauwier waar slechts 1 lucky bastard van heeft kunnen genieten en toch ècht zeker zo mooi is... Aasgier is zeker terecht hier maar Lammer- & Monniks? Veredelde dierentuinmeuk toch? En dan die zooi superrare zeebeesten waarop je als binnenlandvogelaar in principe geen enkele kans hebt en waaronder notabene Donsstormvogel spec: wie wil er nu een 'spec' op zijn lijst? B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Waar ik écht het meest naar uitkijk is een Roodstuitzwaluw over Breskens. Ik ga echt zo ontzettend juichen als die een keer lukt.

JanHein

BramtK

Ik heb toch wel een echte droomsoort voor Nederland en hij staat er nog tussen ook. Geen nieuwe soort voor Nederland, geen nieuwe soort voor mij, maar je zal (ik noem maar wat) over de noordpunt van Texel struinen en een Steppehoen zien langsvliegen. Ik kan me weinig gavers indenken. Het is toch onvoorstelbaar dat zo'n soort in het verleden invasies had in Nederland en hier zelfs tot broeden (of dan toch tenminste noodleg) is gekomen. Dat er nog verschillende balgen zijn en waarnemers die het hebben meegemaakt, dat maakt het allemaal nog boeiender natuurlijk.
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Nou Bram, dan zijn we het eens een keer helemaal eens. Ik sluit me erbij aan en volgens mij kan dit nog gewoon. De populatie is volgens mij niet echt afgenomen toch? en soms zat er 60+ jaar tussen sommige invasies, dus wie weet...een enkeling is natuurlijk ook goed.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

Waar ik van droom is de terugkeer van de tapuit als broedvogel in het volledige Nederlandse duingebied. Met in zijn kielzog bijbehorende soorten als kneu, paapje, veldleeuwerik en wulp. Zou dat kunnen? Ik geef er alle dwaalgasten voor kado. Die zoek ik wel in hun eigen broedgebied.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op januari 30, 2017, 12:25:48 PM
Waar ik van droom is de terugkeer van de tapuit als broedvogel in het volledige Nederlandse duingebied. Met in zijn kielzog bijbehorende soorten als kneu, paapje, veldleeuwerik en wulp. Zou dat kunnen? Ik geef er alle dwaalgasten voor kado. Die zoek ik wel in hun eigen broedgebied.

Doe er nog maar een paar Kuifleeuweriken, Matkoppen en Ringmussen bij.
Herman van der Meer

Oenanthe

Van mij mogen ze maar die deelden hun biotoop niet met de tapuit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: Oenanthe op januari 30, 2017, 12:25:48 PM
Waar ik van droom is de terugkeer van de tapuit als broedvogel in het volledige Nederlandse duingebied. Met in zijn kielzog bijbehorende soorten als kneu, paapje, veldleeuwerik en wulp. Zou dat kunnen? Ik geef er alle dwaalgasten voor kado. Die zoek ik wel in hun eigen broedgebied.

Ach, ik kan me niet voorstellen dat iemand hier daar anders over denkt. Volgens mij doe je daarbij geen recht aan de dynamiek (bij gebrek aan een beter woord) van vogels door ze te beperken tot hun eigen broedgebied. Wat zijn, Steppehoen indachtig, überhaupt de grenzen van dat gebied.
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op januari 30, 2017, 09:45:15 AM
Welke criteria heb je hier in vredesnaam voor gebruikt Wouter? Ik snap bijv. best dat er nog zat niet-zo-heel-ervaren-vogelaars zijn die dolgraag een Scharrelaar willen zien maar dat geldt natuurlijk ook voor een Bijeneter, een IJsvogel of zelfs een Goudvink.. En wèl een Langstaartklauwier (die tenminste nog door een flink aantal twitchers is gezien) maar géén Maskerklauwier waar slechts 1 lucky bastard van heeft kunnen genieten en toch ècht zeker zo mooi is... Aasgier is zeker terecht hier maar Lammer- & Monniks? Veredelde dierentuinmeuk toch? En dan die zooi superrare zeebeesten waarop je als binnenlandvogelaar in principe geen enkele kans hebt en waaronder notabene Donsstormvogel spec: wie wil er nu een 'spec' op zijn lijst? B)
Kijk, dit is nou precies de reactie waar ik op hoopte! Om aan te geven dat de wenslijsten in Nederland zo ontzetend verschillend liggen. Zoals je al aangaf, het kan idd zo zijn dat voor de een een ijsvogel of goudvink op dit moment het hoogste wensgehalte heeft. En zoals je ziet wordt er ook gestemd op soorten die al best wel eens in Nederland zijn opgedoken! Enige criterium wat dat betreft was dat ik geen soorten op wilde nemen die jaarlijks in Nederland opduiken. Een ander criterium is er niet. Zeevogels voor de een, Aziatische dwaalgasten voor de ander, zuid-europese soorten of toch een Amerikaantje? Die verscheidenheid is toch geweldig!

Ik kan alleen helaas het lijstje niet maken zoals ik had gewild, omdat de forumstructuur dat niet toelaat. Tuurlijk had ook de Maskerklauwier daar tussen moeten staan, evenals Snornachtegaal, Blauwe nachtegaal en weet ik veel welk Amerikaans zangertje... maar goed, dan moeten we binnenkort maar een keer in de lijst snijden totdat er 80 overblijven, waar iedereen in ieder geval mee kan leven...

En tot die tijd, vooral soorten door blijven geven die je echt mist op de lijst!

(Ik vind het overigens best leuk om te zien hoe er over de verschillende soorten gestemd wordt! En vooral hoe verschillend dat is! Gaaf!  :duim:  :duim:  :duim: )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Leuk ook om te zien, dat bijvoorbeeld er op een Notenkraker invasie gehoopt wordt! Toch bij een relatief hoog aantal in de top 5 wenslijst!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

En dat Reuzenzwartkopmeeuw zo hoog staat? Dat had ik toch ook niet verwacht. Gave soort natuurlijk, maar toch.. Wel een haalbare soort, dat zou toch weer een keer moeten kunnen. Op basis daarvan zouden we bijna een actie op kunnen zetten om dat beest een keer met zijn allen te vinden! 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: BramtK op januari 30, 2017, 13:08:29 PM
Citaat van: Oenanthe op januari 30, 2017, 12:25:48 PM
Waar ik van droom is de terugkeer van de tapuit als broedvogel in het volledige Nederlandse duingebied. Met in zijn kielzog bijbehorende soorten als kneu, paapje, veldleeuwerik en wulp. Zou dat kunnen? Ik geef er alle dwaalgasten voor kado. Die zoek ik wel in hun eigen broedgebied.

Ach, ik kan me niet voorstellen dat iemand hier daar anders over denkt. Volgens mij doe je daarbij geen recht aan de dynamiek (bij gebrek aan een beter woord) van vogels door ze te beperken tot hun eigen broedgebied. Wat zijn, Steppehoen indachtig, überhaupt de grenzen van dat gebied.

Maar bij die lijst vraag ik me echt af waarom ik die soorten als Dutch zou willen wanten.
Vorige week had ik een Tjftjaf (ja, een gewone) op mijn balkon. Was ik blij mee. Vanmorgen zag ik een paar neukende Zilvermeeuwen op een dak. Toen was het ineens voorjaar.

"When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think of Things, you find sometimes that a Thing which seemed very Thingish inside you is quite different when it gets out into the open and has other people looking at it." (WdP)
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op januari 30, 2017, 13:31:40 PM
Citaat van: BramtK op januari 30, 2017, 13:08:29 PM
Citaat van: Oenanthe op januari 30, 2017, 12:25:48 PM
Waar ik van droom is de terugkeer van de tapuit als broedvogel in het volledige Nederlandse duingebied. Met in zijn kielzog bijbehorende soorten als kneu, paapje, veldleeuwerik en wulp. Zou dat kunnen? Ik geef er alle dwaalgasten voor kado. Die zoek ik wel in hun eigen broedgebied.

Ach, ik kan me niet voorstellen dat iemand hier daar anders over denkt. Volgens mij doe je daarbij geen recht aan de dynamiek (bij gebrek aan een beter woord) van vogels door ze te beperken tot hun eigen broedgebied. Wat zijn, Steppehoen indachtig, überhaupt de grenzen van dat gebied.

Maar bij die lijst vraag ik me echt af waarom ik die soorten als Dutch zou willen wanten.


Omdat af en toe iets bijzonders, afwijkends, nieuws in iemands leven, dat leven kan verrijken?
Dat hoeft niet een bijzondere vogelsoort te zijn, maar kan natuurlijk wel.

Overigens was optie 1, de Huismus ook gewoon een serieuze optie hoor. Sommige mensen hebben niks met die dwaalgasten en zien liever onze reguliere soorten en kunnen daar net zo veel van genieten. Niks mis mee en zit daarom ook gewoon in de poll! Ik neem aan dat jij dan die optie kiest? 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Ik heb precies dezelfde droom als Bram en Max (als ik mag kiezen een ander Waddeneiland) en was als een kind zo blij toen ik zaterdag een Huismus hoorde zingen op een plek in Amsterdam waar ik er al zeker 20 jaar geen had aangetroffen.

In welk hokje moet ik nu?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op januari 30, 2017, 13:58:01 PM
Ik heb precies dezelfde droom als Bram en Max (als ik mag kiezen een ander Waddeneiland) en was als een kind zo blij toen ik zaterdag een Huismus hoorde zingen op een plek in Amsterdam waar ik er al zeker 20 jaar geen had aangetroffen.

In welk hokje moet ik nu?
haha, gelukkig mag je 5 soorten aankruisen Vincent!  ;D
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ben Gaxiola

Er had toch minstens een Amerikaans zangertje bij moeten staan: man Bonte Zanger.
Ben Gaxiola

laatvlieger

Citaat van: Ben Gaxiola op januari 30, 2017, 14:25:43 PM
Er had toch minstens een Amerikaans zangertje bij moeten staan: man Bonte Zanger.
Eens! Tot zojuist (toen er nog 48 stemmers waren) waren er nog 37 van de 81 soorten die nog geen stem hadden gekregen. Ik zal in de loop van de week deze "nul soorten" uit de poll verwijderen en vervangen door hier voorgestelde soorten (bijvoorbeeld maskerklauwier, bonte zanger, bergheggenmus, ...)! Dan werken we op die manier om de beperkingen van het forum heen en blijft de lijst tegelijkertijd lekker levendig!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

belle

Citaat van: HPM op januari 30, 2017, 13:31:40 PM
Citaat van: BramtK op januari 30, 2017, 13:08:29 PM
Citaat van: Oenanthe op januari 30, 2017, 12:25:48 PM
Waar ik van droom is de terugkeer van de tapuit als broedvogel in het volledige Nederlandse duingebied. Met in zijn kielzog bijbehorende soorten als kneu, paapje, veldleeuwerik en wulp. Zou dat kunnen? Ik geef er alle dwaalgasten voor kado. Die zoek ik wel in hun eigen broedgebied.

Maar bij die lijst vraag ik me echt af waarom ik die soorten als Dutch zou willen wanten.
Vorige week had ik een Tjftjaf (ja, een gewone) op mijn balkon. Was ik blij mee. Vanmorgen zag ik een paar neukende Zilvermeeuwen op een dak. Toen was het ineens voorjaar.

"When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think of Things, you find sometimes that a Thing which seemed very Thingish inside you is quite different when it gets out into the open and has other people looking at it." (WdP)

Ja, ik ben het eens met bovenstaande reacties. Veel beter om te wensen dat de natuur in Nederland zich moge herstellen en dat de (oorspronkelijke) biodiversiteit niet verder afneemt of liever natuurlijk weer toeneemt. Ik blijf het altijd een beetje sneu vinden, dat twitchen. Een eenzaam vogeltje, verdwaald door slechte weersomstandigheden oid, waarschijnlijk weinig kans tot overleven en/of terugvinden van soortgenoten. Wat men daar toch leuk aan vindt...  :'(

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Vincent Hart

Het blijft een wonderlijke discussie.
Vergelijk het met een forum over koken waarbij regelmatig bij onderwerpen over toetjes wordt geroepen 'Ik houd niet van toetjes, ik begrijp niet waarom jullie toetjes lekker vinden. Ik kook zelf liever voorafjes'.
Is er ooit een determinatietopic geweest waarin gereageerd werd met 'Op je foto staat een Tureluur, maar ik zie liever een Grote Geelpootruiter. Ik snap niet wat mensen aan algemene vogels vinden.'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op januari 30, 2017, 18:14:29 PM

Het blijft een wonderlijke discussie.
Vergelijk het met een forum over koken waarbij regelmatig bij onderwerpen over toetjes wordt geroepen 'Ik houd niet van toetjes, ik begrijp niet waarom jullie toetjes lekker vinden. Ik kook zelf liever voorafjes'.
Is er ooit een determinatietopic geweest waarin gereageerd werd met 'Op je foto staat een Tureluur, maar ik zie liever een Grote Geelpootruiter. Ik snap niet wat mensen aan algemene vogels vinden.'?

Wat een wonderlijke vergelijking.
Op je foto staat een stekelstaartgier, maar als je geen twitcher bent, mag je ook voor dooie huismus kiezen.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Precies, dat zal dus nooit gebeuren. Ondanks al die vieze twitchers die helpen bij het valideren van foto's en het beantwoorden van forumvragen. Dus waarom wel andersom?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Citaat van: laatvlieger op januari 30, 2017, 14:53:33 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op januari 30, 2017, 14:25:43 PM
Er had toch minstens een Amerikaans zangertje bij moeten staan: man Bonte Zanger.
Eens! Tot zojuist (toen er nog 48 stemmers waren) waren er nog 37 van de 81 soorten die nog geen stem hadden gekregen. Ik zal in de loop van de week deze "nul soorten" uit de poll verwijderen en vervangen door hier voorgestelde soorten (bijvoorbeeld maskerklauwier, bonte zanger, bergheggenmus, ...)! Dan werken we op die manier om de beperkingen van het forum heen en blijft de lijst tegelijkertijd lekker levendig!
Op zich goed idee, maar als je al gestemd heb, dan kun je niet alsnog opnieuw stemmen voor de toegevoegde soort.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Margreet Kwh

Dank voor de mogelijkheid om ook als niet-twitcher te mogen stemmen :angel:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven