Determinatie bloeistengel...

Gestart door MikoNumeroUno, januari 23, 2017, 19:14:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

MikoNumeroUno

In een poldersloot omgeving N'Gein kwam ik op 25-5-16 een aantal van deze bloeistengels tegen. Weet iemand wat het is ?  Alvast dank :-)   Mike
Voor determinatievragen wordt ik automatisch omgeleid naar Waarneming.nl (W) , invoeren doe ik echter via Telmee.nl (T).
Van origine ben ik een amfibieën/reptielen mens en Ravon gebruikt nu eenmaal T .Beide programma's werken wél samen qua gegevensverzameling en uitwisseling richting de belanghebbende organisaties.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rense Haveman

Citaat van: Rob Koelman op januari 23, 2017, 19:50:10 PM
Heen - Bolboschoenus maritimus...

En deze zou ik dus nog op niet te beoordelen zetten! Bolboschoenus spec.
Te jong, die bloeiwijzestelen kunnen nog best een eind uitgroeien....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Denk je werkelijk Rense,dat deze nog veel verder zal uitgroeien ?
Das compleet nieuw voor mij en zou betekenen dat ze bloeiend al nooit goedgekeurd zouden mogen worden-zoals deze :
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

Hoi,

De foto's van Mike lijken mij vrijwel zeker oeverbies, gezien ook de lokatie (volgens mij ken ik soortgelijke foto's van die omgeving uit waarneming.nl)

eerste 2 foto's van Rien lijken mij maritimus, vrij zeker, de onderste foto mogelijk ook, maar mij ontbreekt het aan ruimtelijk inzicht om goed te snappen hoe die bloeiwijze in elkaar zit :-)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rien Ondersteijn

Erik :het zijn alle drie goedgekeurde 'maritimi'-ik wilde ze enkel Rense laten zien om aan te geven ,dat ik me niet kán voorstellen dat de vondst van Miko nog zou kúnnen uitgroeien tot een 'Laticarpus'...
Dat zou betekenen,dat je 'm pas kan goedkeuren als ie totaal is uitgebloeid.....
Overigens moest ik bij de laatste ook kritisch kijken,maar ik vermoed dat de gesteelde hoofdjes te 'mager' zijn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Heerlijk die verwarring! Ik blijf lekker bij het enige sluitende kenmerk, een dwarsdoorsnede van rijp zaad. ;D
Groet, Sipke.

Rien Ondersteijn

Zo verwarrend vind ik t nou niet echt Sipke-ik geloof dat we t allemaal best eens zijn[ook jij -al moet jij wat langer wachten om t rijpe zaad te mogen doorsnijden].
Is t trouwens makkelijk te snijden? Is t hard?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Redelijk hard, en de ene keer gaat het beter dan de andere. Maar het is goed te doen.
Groet, Sipke.

Rense Haveman

Citaat van: Sipke Gonggrijp op januari 25, 2017, 21:19:09 PM
Redelijk hard, en de ene keer gaat het beter dan de andere. Maar het is goed te doen.
Groet, Sipke.

Een kleine opgeruimde kamer met gladde tegelvloer, dito wanden, veel licht en zonder meubilair maakt het gemakkelijker. Als het nootje dan wegspringt dan kun je het eenvoudiger terugzoeken...
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 25, 2017, 18:59:16 PM
Erik :het zijn alle drie goedgekeurde 'maritimi'-ik wilde ze enkel Rense laten zien om aan te geven ,dat ik me niet kán voorstellen dat de vondst van Miko nog zou kúnnen uitgroeien tot een 'Laticarpus'...
Dat zou betekenen,dat je 'm pas kan goedkeuren als ie totaal is uitgebloeid.....
Overigens moest ik bij de laatste ook kritisch kijken,maar ik vermoed dat de gesteelde hoofdjes te 'mager' zijn.

Er is wel degelijk een stadium-verschil in de eerste en tweede set foto's he? In de eerste zijn de stempels nog vers, in de latere niet meer.
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

En ik ben het met Erik eens vwb de determinatie.... Ook het totale beeld is toch anders..... Lastig in woorden te vangen.....
Groet! Rense

havikskruiden!

MikoNumeroUno

Dank aan allen, ook voor de interessante woordenwisseling eronder :-).
Mocht de exacte locatie van belang of zelfs doorslaggevend zijn...   RD:   x: 136452   y: 449249
Voor determinatievragen wordt ik automatisch omgeleid naar Waarneming.nl (W) , invoeren doe ik echter via Telmee.nl (T).
Van origine ben ik een amfibieën/reptielen mens en Ravon gebruikt nu eenmaal T .Beide programma's werken wél samen qua gegevensverzameling en uitwisseling richting de belanghebbende organisaties.

Erik Simons

de waarneming even invoeren op waarneming.nl (of heb je dat al gedaan?) is sowieso waardevol
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Willemien Troelstra

Hé Erik, graag even de handtekening van MikoNumeroUno lezen... zodat hij/zij niet iedere keer hoeft uit te leggen dat hij zijn waarnemingen bij Telmee invoert... Hij/Zij is daar namelijk de afgelopen weken al meer keren naar gevraagd/op gewezen....
groet, Willemien Troelstra

MikoNumeroUno

Dank Willemien. En alle waarnemingen waaromtrent ik uitsluitsel heb gekregen wat de soort betreft worden wanneer ik de reactie lees ook vrijwel direct door mij ingevoerd  :duim: