Loopkever Tenerife

Gestart door corzonneveld, januari 21, 2017, 13:35:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/133820002
Loopkever onbekend - Carabidae indet. gezien op 2017-01-02 Spain - Tenerife - Los Silos
Foto's:


bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

KoenVerhoogt

Een Carabus soort, ik ben niet bekend met de fauna van Tenerife, dus geen idee of deze tot op soort te determineren is
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

corzonneveld

#2
online vond ik deze

http://catalogo.museosdetenerife.org/cdm/ref/collection/MACAENCI/id/118

Carabus faustus. De foto's lijken wel erg goed... zou dit 'm zijn? :angel:

Aanvulling: in het boek Natural History and Applied Ecology of Carabid Beetles staat een hoofdstuk: Colonisation of Canary Island by Carabus species... Volgens deze bron zijn er twee Carabus soorten op Tenerife, C. faustus en C. abbreviatus. Er staat een kaartje in met een miniem aantal verspreidingsgegevens, en als je dat serieus zu nemen, dan zou dit C. faustus moeten zijn.

Maar de foto's van beide soorten laten weinig verschillen zien...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

arpwifi

Voor de Canarische Eilanden zijn vier soorten Carabus gemeld, allemaal in het subgenus Carabus (Nesaeocarabus). De verspreidingsgegevens voor de verschillende eilanden zijn van veel insecten wat iffy, zodat je meestal ook met soorten van andere eilanden rekening moet houden.

Op Gran Canaria loopt Carabus (Nesaeocarabus) coarctatus rond. maar van deze is het halsschild van coarctatus duidelijk genoeg compleet anders van vorm, dus die valt inderdaad af.

Recent is van La Gomera dan nog beschreven Carabus (Nesaeocarabus) gomerae A.Muller, 2004. Die komt qua foto al wat meer in de richting, maar de publicatie van Muller kon ik niet vinden. In het geslacht Carabus wordt doorgaans nogal kwistig met soortnamen gestrooid zodra er iets van morfologisch verschil te bedenken valt en een vermoeden van reproductieve isolatie gerechtvaardigd lijkt. Op de eilanden is dat al snel het geval... dus laten we dat dan maar reserveren voor de endemische soort van La Gomera, zoals het vast bedoeld is.

Dan blijven dus over abbreviatus en faustus, beide ook bekend van Tenerife. Voor faustus zijn bovendien twee ondersoorten bekend:  C. (N.) faustus cabrerai Enderlein 1929 (van Mt. Teno) en Carabus (Nesaeocarabus) faustus faustus Brullé 1836 (van Mt Anaga). De kever van Cor komt uit het Teno-gebergte en zou dan dus indien het faustus is zeer waarschijnlijk faustus cabrerai moeten zijn (anders wordt het definiëren van een ondersoort tamelijk onzinnig).

Ik heb hier in een boek alleen afbeeldingen van abbreviatus en faustus cabrerai bij de hand, niet van faustus faustus, maar carabidae.org heeft ze wel allemaal.

Een sleutel waarin de fijnheden van de verschillen worden toegelicht kon ik even niet zo snel vinden en plaatjeskijkend durf ik er niks van te zeggen - de individuen op de verschillende foto's in boeken en internet verschillen binnen één naam misschien wel meer dan tussen de namen. Bovendien - to add insult to injury - is er kennelijk door Enderlein in 1929 een Carabus tenoicus beschreven die tegenwoordig wordt weggezet als een hybride van abbreviatus en faustus cabrerai .... ah ja ... lekker  :rolleye:  Had ik al gezegd dat er binnen Carabus misschien nogal kwistig met soortnamen wordt gestrooid? Nou ja ... met de subtiliteiten die daaraan ten grondslag zullen liggen vermoed ik eigenlijk dat het vrij zinsloos is om een kever van dergelijke *hoest*"dicht bij elkaar liggende soorten"*kuch* op basis van één foto te determineren. Of het moet zijn dat je vindplaats op basis van aangenomen reproductief gescheiden verspreidingsgebiedjes éénduidig aan een (onder)soort kunt koppelen.

Dat is dan toch een beetje de downside van de populariteit van groepen "mooie" kevers die het goed doen in verzameldozen (zoals o.a. Carabus en Cetoniinae). Laat ik het diplomatiek zeggen: Die beesten zijn zo goed onderzocht dat er tussen ogenschijnlijk gelijkvormige dieren toch heel veel (min of meer "cryptische"?) (onder)soorten herkend zijn. Ga daar met een foto dan nog maar eens gehakt van maken ....
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

corzonneveld

Dank je Arp.

Een en ander levert wel een mooie escaperoute op: Carabus cf. faustus  :angel: :angel:

Maar ik laat 'm gewoon op spec staan, tis niet anders.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Douwe van der Ploeg

Arp, ik zal van t weekend even op zoek gaan naar dat artikel voor je.
Douwe van der Ploeg

arpwifi

@Cor, ik kan dat mooie boek van jou niet inzien, maar zoals ik schreef:
Citaat van: arpwifi op januari 23, 2017, 02:59:40 AMOf het moet zijn dat je vindplaats op basis van aangenomen reproductief gescheiden verspreidingsgebiedjes éénduidig aan een (onder)soort kunt koppelen.
Als het verspreidingsgebied van abbreviatus duidelijk ver van jouw vindplaats ligt dan lijkt jouw cf.-versie C. (N.) faustus cabrerai onzeker me ook best te verdedigen omdat het dan overeenkomt met de kennelijk geaccepteerde "huidige stand van de wetenschap".

@Douwe: Tof - altijd graag natuurlijk  :blink:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#7
Vorige keer niet goed gezocht, maar het boek dat Cor aanhaalt is in te zien als google preview :)  In het hoofdstuk "Colonisation of Canary Island by Carabus species" wordt ondermeer aangegeven dat:

  • men niet de beschikking had over materiaal dat eenduidig genoeg aan faustus toegewezen kon worden om mee te doen aan het genetisch onderzoek
  • exemplaren van abbreviatus gebruikt zijn van drie verschillende vindplaatsen van Tenerife, waaronder Mt. Teno
  • de soorten liggen erg dicht bij elkaar ... en meer van zulks
Dus: Nabij de vindplaats van Cor (Teno-gebergte) komt abbreviatus ook voor (alsmede faustus cabrerai) en experts durven met de kever in de hand diverse exemplaren niet eenduidig aan faustus toe te wijzen (de twijfel betreft dan dus abbreviatus).

Lijkt mij dan een typisch gevalltje voor een verzamelsoort Carabus abbreviatus/faustus, want dan gaat het dus van foto ook doorgaans niet lukken. Die heb ik dan maar even aangemaakt

Bronnen (omg. chrono.):

  • Lassalle, Bernard (2013) Liste des Carabes du Monde (part.3)  (PDF)
  • Oromí, Pedro; Cruz, Salvador de la; Báez, Marcos (2010) Coleoptera. In: Arachavaleta et al. (eds) Lista de especies silvestres de Canarias: Hongos, plantas y animales terrestres 2009, (Carabus p:260). Gobierno de Canarias. (PDF)
  • ?? Müller, A. (2004) ???
  • Prüser, Frank; Brückner, Martina; Mossakowski, Dietrich (2000) Colonisation of Canary Island by Carabus species: evidence from differen character complexes. - In: Brandmayr et al. (eds) Natural History and Applied Ecology of Carabid Beetles, pp.45-52. (Google preview)
  • Imura, Yûki; Mikusava, K. (1996) The Carabus of the World. - Mushi-Sha's Iconographic Series of Insects, Vol.2 (out of print)

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

corzonneveld

Wow Arp, wat een grondig zoekwerk! Ik heb de waarneming op de verzamelsoort gezet.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]