Dicranum scoparium?

Gestart door dirder, januari 27, 2017, 00:15:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Is onderstaande Dicranum scoparium of zit ik bij het verkeerd geslacht? Ook ben ik benieuwd of er voor een leek trucjes bestaan om Distichium en Orthotrichum vlot uit elkaar te houden, want bij mij is de indruk onstaan dat ik die twee voortdurend door elkaar haal. Dank bij voorbaat voor eventuele suggesties.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Pluijm

Lijkt me idd D. scoparium.
Neem aan dat je bedoelt Dicranum en Orthotrichum?  :blink:
Dat verschil is niet zo moeilijk, de eerste groeit meestal op vrij zure grond (heide e.d.) de ander meestal op voedselrijke takken. Dicranum evt. op een boom verschilt door de veel langere en scherptoppige bladen, die vaak wat naar een kant staan, Orthotrichum heeft veel kortere bladen.

Lastiger is het onderscheid Dicranum-Campylopus. Die groeien vaak bij elkaar op de heide. Dicranum heeft daarbij een smalle nerf, Campylopus een zeer brede (loep).
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

dirder

Sorry, ik bedoelde Schistidium versus Orthotrichum (dus was geheel ter zijde)...Dank overigens voor de bevestiging va Dicranum scoparium.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Pluijm

Ja op steen kan dat lastig zijn.
Zoek altijd eerst naar sporenkapsels in een polletje. Die zien er totaal verschillend uit, zoek maar eens wat plaatjes.
Haarmutsen hebben meestal ook een behaarde muts op het jonge kapsel. Achterlichtmossen hebben een heel onopvallend kaal huikje.
Indien steriel, Achterlichtmossen hebben meestal bredere, meer driehoekige bladen vergeleken met Haarmutsen met lancetvormige bladen. Microscopisch zijn de cellen resp. bijna glad tegenover papilleus met twee papillen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm