Hoofdmenu

Zilvermeeuw uit Rusland

Gestart door figurita, januari 26, 2017, 21:49:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

figurita

Ik heb vandaag een metalen ring van deze Zilvermeeuw af kunnen lezen: ES28067 MOSKVA. Blijkt een Zilvermeeuw geringd in Rusland te zijn. Weet iemand waar ik deze aan zou kunnen melden?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134100878
Scandinavische Zilvermeeuw - Larus argentatus argentatus gezien op 2017-01-26 Meijendel - strand
Foto's:








bij voorbaat dank Ad van Benten
Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Helemaal niet. Deze melding moet naar www.griel.nl  Het gaat namelijk om een in Nederland afgelezen ring. De Nederlandse ringcentrale zorgt dan wel dat de Russische centrale op de hoogte wordt gesteld.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

figurita

Citaat van: Oenanthe op januari 26, 2017, 23:26:09 PM
Helemaal niet. Deze melding moet naar www.griel.nl  Het gaat namelijk om een in Nederland afgelezen ring. De Nederlandse ringcentrale zorgt dan wel dat de Russische centrale op de hoogte wordt gesteld.

Ok, dan doe ik het al een behoorlijke lange tijd fout. Want bij een normale aflezing van een kleurring zoek ik eerst het project erbij op http://www.cr-birding.org/ en dan meld ik de waarnemingen bij degene die bij het project genoemd staat of direct in Noorwegen, Duitsland of Polen via websites.
Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

OJGoreng

Zo doe ik het ook. Wat "moet" lijkt me wat arbitrair, en als je via GRIEL invoert gaat er heel wat informatie verloren, vergeleken bij bijvoorbeeld de sites van de Poolse en Noorse ringcentrales.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Citaat van: OJGoreng op januari 26, 2017, 23:41:08 PM
Zo doe ik het ook. Wat "moet" lijkt me wat arbitrair, en als je via GRIEL invoert gaat er heel wat informatie verloren, vergeleken bij bijvoorbeeld de sites van de Poolse en Noorse ringcentrales.
Over kleurringen gaat de Nederlandse ringcentrale niet en die kan je niet in GRIEL invoeren. Maar het ringonderzoek in Nederland wordt door de Nederlandse ringcentrale gecoördineerd en daarom is het nodig alle meldingen uit Nederland aan hen door te geven. Dat zouden buitenlandse ringcentrales in deze gevallen ook aan de melder moeten laten weten maar ja.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

figurita

Voor de liefhebbers hierbij het antwoord uit Rusland:
RINGING DATE   25.06.2016
PROVINCE          Russia, Murmansk O.
RINGING PLACE  Kandalakshskiy Nature Reserve, Porya guba, isl. Golaya Yuzhnaya
COORDINATES    66.43 N    33.47 E

Toch hemelsbreed meer dan 2200 kilometer verwijderd van het Strand van Meijendel  :blink:
Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

Klaas van Dijk

Beste Ad,

Veel dank voor de informatie over de ringgegevens van deze in Rusland geringde Zilvermeeuw.

Verder is het alleen een verplichting voor ringers met een ringvergunning van het Vogeltrekstation, bijvoorbeeld dus Maarten Verrips, om meldingen / aflezingen / doodvondsten / terugvangsten van in Nederland aangetroffen geringde vogels met alleen een metalen ring in te voeren in Griel.

Anderen, dus bijvoorbeeld ook Ad en Zainal, mogen zelf weten wat ze doen bij waarnemingen in Nederland van vogels met alleen een metalen ring.

Zie http://www.euring.org/national-schemes/euring-member-schemes voor een overzicht (zie http://www.euring.org/national-schemes/other-ringing-schemes voor info over zeer verre buitenlanden).

Vaak kun je dus gewoon een email sturen (kan prima met een link naar de melding op waarneming.nl) en in deze email kun je dus ook allerlei bijzonderheden vermelden, foto's toevoegen, etc. Er zijn diverse ringcentrales die dit leuk vinden en die deze informatie ook doorgeven aan de ringer cq zelf opslaan.

Bijkomend voordeel is dat je naam en adres etc. in veel gevallen dan ook bekend wordt bij de ringer van de vogel, en vaak ook omgekeerd. Dit is nimmer het geval bij meldingen van in het buitenland geringde vogels die via Griel worden ingevoerd. Griel stuurt namelijk alles onder 1 naam ('Vogeltrekstation Arnhem.') door naar de buitenlandse ringcentrale.

In veel (alle?) gevallen sturen de buitenlandse ringcentrales dit soort directe meldingen (t.z.t.) door naar het Vogeltrekstation. Ik heb bv onlangs gemerkt dat dat het geval was bij een in Estland geringde Kokmeeuw en bij een in het oosten van Duitsland geringde Kokmeeuw. De informatie uit het buitenland moet dan wel weer één voor één met de hand worden overgetypt in Griel, maar dat heeft meer te maken met systemen / bestanden die niet aan elkaar zijn te koppelen.

Groetjes, Klaas

Cygnus

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 01, 2017, 22:38:51 PM
Verder is het alleen een verplichting voor ringers met een ringvergunning van het Vogeltrekstation, bijvoorbeeld dus Maarten Verrips, om meldingen / aflezingen / doodvondsten / terugvangsten van in Nederland aangetroffen geringde vogels met alleen een metalen ring in te voeren in Griel.

Is dat zo? Het Vogeltrekstation kan toch alleen maar zo'n verplichting opleggen als de melding tot stand is gekomen met iets waar een vergunning voor nodig is, dus bijvoorbeeld als een ringer een vogel die al geringd is vangt in een mistnet. Toch niet als iemand die toevallig ook een ringvergunning heeft een ring afleest of een dode vogel op het strand vindt met een ring.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Maarten Hotting

Citaat van: Cygnus op februari 03, 2017, 12:13:41 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op februari 01, 2017, 22:38:51 PM
Verder is het alleen een verplichting voor ringers met een ringvergunning van het Vogeltrekstation, bijvoorbeeld dus Maarten Verrips, om meldingen / aflezingen / doodvondsten / terugvangsten van in Nederland aangetroffen geringde vogels met alleen een metalen ring in te voeren in Griel.

Is dat zo? Het Vogeltrekstation kan toch alleen maar zo'n verplichting opleggen als de melding tot stand is gekomen met iets waar een vergunning voor nodig is, dus bijvoorbeeld als een ringer een vogel die al geringd is vangt in een mistnet. Toch niet als iemand die toevallig ook een ringvergunning heeft een ring afleest of een dode vogel op het strand vindt met een ring.
Inderdaad onzin wat Klaas schrijft.
Alleen vogels die door een ringer geringd worden met een metalenring van het Vogeltrekstation Arnhem dient door de ringer te worden ingevoerd.
Dus als ik een vogel vang ben ik verplicht die ring te registreren bij het Vogeltrekstation. Als ik een ring aflees ben ik als ringer niet verplicht die ook daar te melden.
Groet,
Maarten

Klaas van Dijk

Citaat van: Maarten Hotting op februari 03, 2017, 13:18:52 PM
Citaat van: Cygnus op februari 03, 2017, 12:13:41 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op februari 01, 2017, 22:38:51 PMVerder is het alleen een verplichting voor ringers met een ringvergunning van het Vogeltrekstation, bijvoorbeeld dus Maarten Verrips, om meldingen / aflezingen / doodvondsten / terugvangsten van in Nederland aangetroffen geringde vogels met alleen een metalen ring in te voeren in Griel.
Is dat zo? Het Vogeltrekstation kan toch alleen maar zo'n verplichting opleggen als de melding tot stand is gekomen met iets waar een vergunning voor nodig is, dus bijvoorbeeld als een ringer een vogel die al geringd is vangt in een mistnet. Toch niet als iemand die toevallig ook een ringvergunning heeft een ring afleest of een dode vogel op het strand vindt met een ring.
Inderdaad onzin wat Klaas schrijft. Alleen vogels die door een ringer geringd worden met een metalenring van het Vogeltrekstation Arnhem dient door de ringer te worden ingevoerd. Dus als ik een vogel vang ben ik verplicht die ring te registreren bij het Vogeltrekstation. Als ik een ring aflees ben ik als ringer niet verplicht die ook daar te melden.

Beste Maarten,

Heel veel dank voor je correctie en mijn excuses dat ik lezers van dit topic een verkeerde voorstelling van zaken heb gegeven m.b.t. de verplichting voor Nederlandse ringers om ook al hun aflezingen en/of doodvondsten (etc.) in te voeren in Griel.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk