Welke Cladonia?

Gestart door klump.105, januari 15, 2017, 02:16:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133653212
Heidestaartje en Bekermos onbekend - Cladonia spec. gezien op 2017-01-12 Purmerend - Overwhere
Foto's:






Toelichting:
op hout langs het water
bij voorbaat dank Adria Klumpers
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

alegro

Voordat je zou kunnen gaan denken dat niemand interesse heeft; ik durf er niks van te zeggen.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

klump.105

Het lijkt verdacht veel op het mosje dat ik vorig jaar op een biels in Kwadijk zag, alleen is deze iets groter. Toen uitgekomen op Vals rendiermos maar niet goedgekeurd. Ik ga een stukje ophalen om beter te bekijken.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

alegro

Citaat van: klump.105 op januari 17, 2017, 00:30:01 AM
Het lijkt verdacht veel op het mosje dat ik vorig jaar op een biels in Kwadijk zag, alleen is deze iets groter. Toen uitgekomen op Vals rendiermos maar niet goedgekeurd.

Die vertakkinkjes bovenaan de podeti"en vind ik een beetje raar & verwarrend. Het lijkt me inderdaad goed om er een stukje van te verzamelen en in een envelopje te bewaren, voor het geval dat.
Grüezi mitenand,
Arjan

kroonp

Het zou mij niet verbazen als dit inderdaad ook Vals rendiermos is. Veel vertakt is het nog niet, maar wat er zit aan vertakkingen is in ieder geval gelijkmatig in tweeën vertakt.
Groet

Peter Kroon

alegro

Citaat van: kroonp op januari 18, 2017, 21:46:27 PM
Het zou mij niet verbazen als dit inderdaad ook Vals rendiermos is. Veel vertakt is het nog niet, maar wat er zit aan vertakkingen is in ieder geval gelijkmatig in tweeën vertakt.

Het probleem is dat Vals rendiermos geen grondschubben zou mogen hebben, alleen kleine wittige blaadjes onderaan de podeti"en. Bovendien is het een soort van kalkrijk zand, niet van (zuur) hout.
Grüezi mitenand,
Arjan

kroonp

Citaat van: alegro op januari 18, 2017, 22:30:26 PM
Citaat van: kroonp op januari 18, 2017, 21:46:27 PM
Het zou mij niet verbazen als dit inderdaad ook Vals rendiermos is. Veel vertakt is het nog niet, maar wat er zit aan vertakkingen is in ieder geval gelijkmatig in tweeën vertakt.

Het probleem is dat Vals rendiermos geen grondschubben zou mogen hebben, alleen kleine wittige blaadjes onderaan de podeti"en. Bovendien is het een soort van kalkrijk zand, niet van (zuur) hout.

Jonge exemplaren juist wel toch? In de veldgids korstmossen van duin, heide en stuifzand staat als ik het me goed herinner ook dat op fietspaden exemplaren voor kunnen komen met alleen grondschubben.

Ben het met je eens dat het qua groeiplaats niet de meest voor de hand liggende soort is. Ik durf daarom ook geen zekerheid te geven.
Ben wel benieuwd of dat exemplaar van vorig jaar nu misschien duidelijker ontwikkeld is  ;)
Groet

Peter Kroon

klump.105

Het exemplaar van vorig jaar is nog steeds maar heel klein.
Helaas nog geen knappe foto kunnen maken. Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

klump.105

Het stukje Vals rendiermos? van vorig jaar in Kwadijk wordt een beetje onder de voet gelopen door gaffeltandmos maar er zitten wel nieuwe podetiën op.
Iets verder op de biels vond ik nu een nieuw(?) beter ontwikkeld stukje.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers