Hoofdmenu

2 paddo's

Gestart door Corryabbink, november 26, 2005, 00:18:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hierbij foto's van 2 soorten.
No 1 Kleine paddo ca 1,5 cm. Wie weet welke dit is?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

en nog een andere soort. Is dit de Bruine trilzwam in wording ?

Bedankt, Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dragonfly

Paddo 1 zou een witte bultzwam in aanleg kunnen zijn...?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

#4
De buisjes kloppen niet. Ik zat meer te denken aan een Vlekkende Kaaszwam of iets wat er op lijkt. In die hoek dus :rolleyes: .

Corryabbink

#5
Hallo allemaal,

Het was maar een heel dun hoedje. Bij Kaaszwam e.d. denk ik toch meer aan een stevige vlezige soort.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Paddo 1 doet me erg denken aan de Toefige labyrintzwam, Abortiporus biennis welke Han pas geleden heeft waargenomen:

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=15963&tab=foto

Jou exemplaar is wel wit en kleiner, misschien een jong exemplaar?
De typische onderkant komt wel overeen.
Het is maar een suggestie.

Corryabbink

Hallo Arno,

De paddo lijkt er inderdaad wel op maar ik heb niet genoeg kenmerken om definitief te benoemen in ieder geval weer een stapje verder.........aan de door jou genoemde soort had ik nog niet gedacht :o

Bedankt :) Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#8
Paddo 2 is Klontjestrilzwam. Er zit een witte kern in van meer dan 1 mm en ze verslijmt. De ene dag is ze nog mooi roze en vrij vast, de andere dag is het een bleke geleiachtige substantie.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

het witte elfenbank achtige zwammetje is Antrodiella semisupina Wit dwergelfenbankje een goed veld kenmerk is dat je hem of haar niet met de voortanden kunt doorbijten.

De tweede foto is waarschijnlijk een jong vruchtlichaam van Acotremella faginea zoals de laatste naam al zegt moet hij wel op beuk groeien.        ned.Zakjestrilzwam

Dinant,
Groet ,Dinant


Corryabbink

Bedankt voor de benoeming van de soorten. De eerste soort heb ik lang naar gezocht en deed me aan een mij niet bekende kaaszwam denken. Ik denk dat je daarmee goed zit zal binnenkort nog een paar meer foto's op de site zetten.

De tweede staat op berk. Mijn determinatie leidt duidelijk naar Klontjestrilzwam.
In de huid van deze zwam zitten n.l. witte kernen. Ik heb ze eruit gevist en gemeten. Bovendien liggen de kernen als ze nog rijper zijn bijna aan de oppervlakte. Wanneer de paddo ouder wordt verslijmt ze. Ze wordt lichtbruiner en smelt als sneeuw voor de zon.

Zakjestrilzwam ken ik ook die is duidelijk hersenachtig gewonden hetgeen je van deze paddo niet kunt zeggen. Dit is meer een plumpudding.

Bedankt,
Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

hallo Corry,

Zo zie je maar weer dat van een foto detamineren niet eenvoudig is ,maar zo als je zegt duidelijk harde witte kern bezit dan is dit duidelijk Myearium nucleatum klontjestrilzwam ,weet je dat deze kristalkern bestaat uit calcium oxolaat.

groetjes Dinant,  
Groet ,Dinant


Corryabbink

#12
Bedankt Dinant. Ik wist niet waaruit de kern bestond. Vond het maar een vreemd iets. Ik heb nog wel meer waarnemingen die ik niet thuis kan brengen. De komende week zal ik ze eens op het forum zetten.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"