Hoofdmenu

Soortnamen

Gestart door matthijsbroere, september 19, 2004, 16:56:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Deze topic is bedoeld om alle ontbrekende en/of foute/verouderde soortnamen te rapporteren, en helpen aan te vullen.

Hier en daar ontbreken Nederlandse en/of wetenschappelijke namen. De Engelse, Duitse, Friese, namen e.d. ontbreken veel vaker, maar hebben minder prioriteit. Ook zit er hier en daar wel eens een foutje. Geef door wat je weet, en help mee de soortnamen compleet te maken en/of te verbeteren!

Iedereen bij voorbaat dank voor de medewerking  :duim:
Matthijs Broere

matthijsbroere

Hier komt vast een lijstje van soorten die ik zelf heb gevonden, en waar ik de namen niet van heb kunnen vinden:

Zoogdieren -->
Wetenschappelijke namen van:
Amerikaanse grijze grondeekhoorn
Ruige dwergvleermuis

Insecten -->
Wetenschappelijke namen van:
Spinnende watertor
Nederlandse namen van:
Nemophora amatella
Platyptilia gonodactyla
Gymnosoma nudifrons
Amblyptilia acanthadactyla
Stenoptilia pterodactyla

Verder vraag ik me af of het Citroenlieveheersbeestje dezelfde soort is als het 22-stippelig lieveheersbeestje.
Matthijs Broere

Rick van der Weijde

Ruige Dwergvleermuis = Pipistrellus nathusii
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

(Amerikaanse) Grijze Eekhoorn = Sciurus carolinensis
Rick van der Weijde

matthijsbroere

Merci, ze staan genoteerd.  :)
Alleen de insecten nog dus.
Matthijs Broere

Rick van der Weijde

Platyptilia gonodactyla = Vedermot, maar dat lijkt me eerder een grotere groep dan 1 soort. Amblyptilia acanthadactyla komt namelijk ook uit op Vedermot... <_<

Gymnosoma nudifrons = Baumwanzenfliege op zijn Duits.... misschien vertalen naar het Nederlands???

Rick van der Weijde

jasper

Bruinkeelortolaan=Emberiza caesia

Deze latijnse naam stond er niet in tot mijn verbazing.

Jasper

matthijsbroere

Hms, hoe kunnen we die baumwanzefliege het beste vertalen?  :unsure:
Vedermotten hebben inderdaad meerdere soorten, een stuk of 10 minimaal...

En die bruinkeelortolaan kan ik pas veranderen als er een waarneming van in de database staat. En aangezien die door de waarnemer al weer is veranderd in bruine kiekendief...  ;) , foutje moet kunnen. Hisko, kun jij de bruinkeelortolaan rechtstreeks veranderen?
Matthijs Broere

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

CiteerHms, hoe kunnen we die baumwanzefliege het beste vertalen?  :unsure:
Wanzenfliege lijkt mij de groepsnaam voor deze soorten, waarvan de Nederlandse sluipvlieg naar voren komt. Als baum in het Duits boom betekent (of is dit heel simpel duits vertaald, ben daar niet zo'n ster in), zou het dus Boomsluipvlieg worden. Ik weet niet of het wat is hoor, ben geen insectenkenner. Misschien even overlaten aan de echte insectenexperts???
Rick van der Weijde

matthijsbroere

Laten we dat maar doen ja, we moeten het natuurlijk wel zeker weten...
Ik zal nog eens wat mensen raadplegen.
Matthijs Broere

HJ Eygenraam

Hallo Matthijs,

Prima actie. Ook ik ben ongewild debet aan de soms wat verwarrende situatie wat betreft de naamgeving. Om begrijpelijke redenen is het niet voor elke gebruiker mogelijk eenmaal ingevoerde soorten aan te passen. Een verkeerd ingevoerde kleine letter die eigenlijk hoofdletter had moeten zijn bijvoorbeeld is dan niet meer te repareren.

Het Citroenlieveheersbeestje = 22-Stippelig Lieveheersbeestje (denk ik)
Wetenschappelijke naam Thea vingtiduopunctata of Psyllobora vigintiduopunctata.
Welke van de twee de juiste is, is mij niet bekend.
Op deze site http://www.ladybird-survey.pwp.blueyonder.co.uk/londonla.htm
wordt het als volgt opgelost : Psyllobora (Thea) vigintiduopunctata.
Deze methode lijkt mij voor waarneming.nl niet handig onder andere omdat dan via google de beschikbare foto's niet of nauwelijks gevonden worden.

Bij het opvoeren van de Oranje Wortelboorder heb ik helaas deze verkeerde methode zelf ook toegepast. Is inmiddels aangepast zie ik nu. Of was dat ergens anders? Schiet me niet 123 te binnen.

Spinnende Watertor heeft wetenschappelijke naam Hydrophilus aterrimus.
Niet verwarren met : Grote Spinnende Watertor of Pekzwarte Watertor of Pikzwarte Watertor met de wetenschappelijke naam Hydrophilus piceus (of Hydrous piceus).

Ik ben voor het handhaven van het gebruik van de wetenschappelijke naam als Nederlandse naam als geen echte Nederlandse naam voorhanden is zoals bij de verschillende vedermotten. Vertalen uit het Duits, wat Rick voorstelt bij de Gymnosoma nudifrons, lijkt mij geen optie tenzij dit heel gebruikelijk is. Uit het Latijn vertalen, mogelijk met het zelfde resultaat, lijkt me dan nog een betere keus, maar dan niet door mij...

Wat ook kan is :
Nederlandse naam : Vedermot Platyptilia gonodactyla
Latijnse naam : Platyptilia gonodactyla

De Pleuroptya ruralis heb ik de Nederlandse naam Regenboogvlinder meegegeven (ergens gevonden op internet), Bob Hoogeveen noemt hem Netelmot, ook te vinden op het net. Welke van de twee de voorkeur verdient weet ik niet, waarschijnlijk het meer nuchter klinkende Netelmot. Waarmee ik niet wil beweren dat Bob altijd nuchterder is dan ik, want daar weet ik helemaal niets van.

Bij de Langpootmug is de wetenschappelijke naam misschien verkeerd ingevoerd ?
Tilupa paludosa. Dit moet zijn : Tipula paludosa.

Het Heggeranklieveheersbeestje staat op normaal voorkomend maar misschien moet dit wel in zeldzaam worden veranderd. Hoe kom ik daar achter?

Het is goed mogelijk dat het bovenstaande geheel of ten dele achterhaald is omdat ik zo laat reageer, allicht zit er toch nog iets bij waar je wat mee kan. Succes met de opschoning.

Groeten, Henk.

matthijsbroere

Henk, reuze bedankt!
-Als ik zo nu en dan een kleine letter tegenkom waar een grote moest staan, of andersom, pas ik dat uiteraard aan. Echt van belang is het niet, maar alle soortnamen e.d. moeten natuurlijk wel in dezelfde stijl worden geschreven, en niet iedere keer wat anders  :)
-Citroenlieveheersbeestje ga ik samenvoegen met het 22-stippelige, dat is namelijk inderdaad dezelfde soort.
-Spinnende watertor heeft wetenschappelijke naam erbij nu.
-Vertalen is inderdaad niet zo'n goed plan  :D
-Wetenschappelijke naam langpootmug is veranderd, klopte inderdaad niet.
-Voorkomen van heggeranklieveheersbeestje is aangepast.
-Ik heb de regenboogvlinder samengevoegd met de netelmot. Mocht blijken dat 'regenboogvlinder' de betere naam is, dan pas ik het wel weer aan t.z.t.

Mocht je nog meer ontdekken, dan hoor ik het graag!  :duim:
Matthijs Broere

hiskodevries

Heren, ik ben ooit door een taal purist op de vingers getikt met de mededeling: Bij latijnse namen dienen alle woorden met hoofdletters te beginnen
dus Bombus pascuorum = Bombus Pascuorum
zo ook voor de nederlandse naam
Rietsprinkhaan-spitskopje=Rietsprinkhaan-Spitskopje   

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Alleen de eerste naam hoort met een hoofdletter, de tweede met een kleine letter:

b.v. Vulpes vulpes
   of
Passer domesticus

groetjes,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

matthijsbroere

Ik citeer, uit mijn examenboek biologie:
Citeer
[...]Alle soorten binnen een geslacht hebben dezelfde genusnaam, die je met een hoofdletter schrijft. De soortsaanduiding wordt met een kleine letter geschreven [...]

Dus.

Ik stel voor om de volgende opzet te handhaven, vooral ook omdat het merendeel van de namen al in deze opzet staat:
Nederlandse naam steeds hoofdletters gebruiken (bijv. Grote Bonte Specht), latijnse namen hoofdletter + kleine letter (Dendrocopos major). Buitenlandse namen op dezelfde manier als de Nederlandse.

Mee eens?
Matthijs Broere

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

Jan Harteman

Ik kwam tot de ontdekking dat het makkelijk was om namen van soorten aan te passen, gewoon door er op te klikken of iets dergelijks - het ging eigenlijk per ongeluk, maar inmiddels heb ik bij enkele eenden en ganzen soorten de namen aangepast - eigenlijk weet ik niet eens of het nu standaard is opgeslagen? Want dat was niet mijn bedoeling (ik dacht dat het via mijn eigen pc werd opgeslagen).
In ieder geval, enkele watervogelnamen zijn dus mogelijkerwijs vervangen (wel verbeterd uiteraard). Het gaat overigens met name om uitheemse soorten.

hiskodevries

klopt, in het buitenland gedeelte kan iedereen  namen aanpassen

Jan Harteman

Pfoei, ik was al bang dat ik de boel overhoop had gegooid  :o
Welke standaard wordt er overigens gebruikt voor de vogelnamen van uitheemse soorten?
Het valt mij namelijk op dat bij de watervogels (eenden, ganzen, zwanen) soms steevast namen worden gebruikt die ik persoonlijk nooit meer hanteer.
Dit komt misschien doordat ik een doorgewinterde watervogelliefhebber ben (in de betekenis van kweker) en hiervoor ook andere lectuur in mijn kast heb staan. Onze standaard waar ALLE soorten én ondersoorten van eenden, ganzen en zwanen ter wereld in staan genoemd is het Handboek ter identificatie van Watervogels (Frank S. Todd). Wellicht een mooi boek voor de watervogelliefhebbers?

Kokardezaagbek noemen we Kuifzaagbek
Dwerggans noemen we Goudooggans
Ringtaling noemen we Roodschoudertaling
Siberische taling noemen we Baikaltaling
Bronskoptaling noemen we Sikkeleend

En zo zijn er mogelijk nog wel wat voorbeelden te bedenken.

Pim

CiteerKokardezaagbek noemen we Kuifzaagbek

Heb ik toch eindelijk mijn gelijk gehaald. Ik had bij Zurich (kop afsluitdijk) een kuifzaagbek gezien, onder zware druk deze in kokardezaagbek veranderd :P

groetjes,

Pim ;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

Jan, ik heb geen idee of hier een standaard voor is. Het betreft ruim 9500 vogels allen voorzien van een latijnse naam de meesten van een engelse en een groot aantal van een nederlandse .

De schrijver van dat boek wat jij aanhaalt is zeker geen nederlander, ik weet niet wie de namen in dat boek heeft vertaald en via welke standaard
Maar de dwerggans, Siberische taling en Bronskoptaling zijn in elk geval namen die ook in de identificatie gidsen voor nederalnd voorkomen ( ook vertaald overigens, maar door nederlanders bewerkt)

Jan Harteman

Klopt, dat weet ik.
Dat boekje van Frank Todd (isbn 0 934797 14 5) is in opdracht van een kwekerij in Noord-Holland vertaald naar het nederlands. De namen van de soorten zijn daarna door de kweker zelf erbij geplaatst.
Deze persoon is een ware kenner op het gebied van watervogels; hun collectie bestaat al sinds 1945 en er worden in hun kwekerij ruim 110 soorten watervogels gehouden en gekweekt! Hun connecties gaan wereldwijd en ze zijn aangesloten bij nationale en internationale organisaties.
Bovendien zijn deze gebruikte soortnamen al jaren algemeen in gebruik bij zeer veel kwekers, dierentuinen en vogelaars.
Echter de ANWB en andere gidsen hanteren soms nog steeds de namen van 50 jaar geleden of ouder.

Kennen jullie overigens de Complete checklist – Vogels van de wereld door Micheal Walters (isbn 90 5210 243 0). Dit is een zeer complete lijst met werkelijk 99% van alle vogelsoorten (geen ondersoorten) waarvan zowel de latijnse namen als ook de nederlandse namen én leefgebieden worden genoemd. Echter de nederlandse namen zijn soms erg oud en worden nooit meer toegepast. Bovendien zijn voor veel soorten vogels helemaal geen nederlandse namen bekend (veel Passeriformes) zodat hier maar de engelse naam wordt vertaald...erg jammer.

Aan de andere kant...wie bepaald nu de naam van een vogel of andere diersoort?
Zolang de latijnse naam maar universeel gebruikt wordt moet de rest niet uitmaken toch?

Groeten,
Jan

hiskodevries

Voor het samenstellen van de buitenland lijst is de sibley & monroe lijst gebruikt
http://www.ornitaxa.com/SM/SMOrg/sm.html
laatst bijgewerkt op 17 februari 1998
De nederlandse namen zijn in eerste instantie er bij gehaald door via de latijnse naam een koppeling te maken naar de nederlandse vogellijst.
De rest is ingebracht door tomeloze inzet van met name Rick v/d/ Weyden, P. Julsing en
Matthijs Broere. En evt. mensen die ik vergeten ben

matthijsbroere

Hisko, van onderstaande soorten zijn geen waarnemingen geregistreerd, dus kan ik geen wetenschappelijke namen ervan toevoegen. Dus, mocht je nog even tijd er voor kunnen vinden... Bij de meeste heb ik ook de Engelse namen gezet.

Dit zijn de laatste ontbrekende namen van afdeling vogels binnenland. Er staan nog 6 vraagtekens tussen. Wie o wie weet hiervan de wetenschappelijke namen?

*Afrikaanse Dwergaalscholver = Microcarbo africanus / Long-tailed Cormorant
*Alpenheggenmus = Prunella collaris / Alpine Accentor
*Alpensneeuwhoen = Lagopus mutus / Rock Ptarmigan
*Amerikaanse Grote Stern = Sterna sandvicensis acuflavida
*Anatolische Woestijnplevier = Charadrius leschenaultii columbinus
*Balearische Roodkopklauwier = Lanius senator badius
*Balkanbergfluiter = Phylloscopus orientalis / Eastern Bonelli's Warbler
*Balkankwikstaart = Motacilla feldegg / Black-headed Wagtail
*Baltimoretroepiaal = Icterus galbula / Baltimore Oriole
*Bandijsvogel = Ceryle alcyon / Belted Kingfisher
*Blauwe Ekster = Cyanopica cyanus / Azure-winged Magpie
*Blauwstaart = Tarsiger cyanurus / Red-flanked Bluetail
*Brilgrasmus = Sylvia conspicillata / Spectacled Warbler
*Britse Roodborst = Erithacus rubecula melophilus
*Britse Rotspieper = ?
*Bruine Lijster = Turdus naumanni eunomus / Dusky Thrush
*Bruinkopgors = Emberiza bruniceps / Red-headed Bunting
*Chinese Knobbelgans = ?
*Diksnavelnotenkraker = ?
*Donsstormvogel = Pterodroma mollis / Soft-plumaged Petrel
*Dunbekwulp = Numenius tenuirostris / Slender-billed Curlew
*Geelbrauwgors = Emberiza chrysophrys / Yellow-browed Bunting
*Geoorde Aalscholver = Hypoleucos auritus / Double-crested Cormorant
*Grijze Junco = Junco hyemalis / Dark-eyed Junco
*Groene Bijeneter = Merops persicus / Blue-cheeked Bee-eater
*Grote Aalscholver = ?
*Grote Kanoet = Calidris tenuirostris / Great Knot
*IJslands Smelleken = ?
*IJslandse Sneeuwgors = ?
*Indigogors = Passerina cyanea / Indigo Bunting
*Indische Aalscholver = Phalacrocorax fuscicollis
*Oostelijke Kraagtrap = Chlamydotis macqueenii / Macqueen's Bustard
*Roodoogvireo = Vireo olivaceus / Red-eyed Vireo
*Rosse Gors = Emberiza rutila / Chestnut Bunting
*Rotskruiper = Tichodroma muraria / Wallcreeper
*Schots Sneeuwhoen = Lagopus scoticus / Red Grouse
*Sperweruil = Surnia ulula / Northern Hawk Owl
*Spotlijster = Mimus polyglottos / Northern Mockingbird
*Stekelstaartgierzwaluw = Hirundapus caudacutus / White-throated Needletail
*Steppehoen = Syrrhaptes paradoxus / Pallas's Sandgrouse
*Steppeklapekster = Lanius pallidirostris / Steppe Grey Shrike
*Swinhoes Boszanger = Phylloscopus plumbeitarsus / Two-barred Warbler
*Vale Lijster = Turdus obscurus / Eyebrowed Thrush
*Witbandzeearend = Haliaeetus leucoryphus / Pallas's Fish Eagle
*Witkeelgors = Zonotrichia albicollis / White-throated Sparrow
*Witkruingors = Zonotrichia leucophrys / White-crowned Sparrow
*Witte Kerkuil = Tyto alba alba
*Naumanns lijster, Turdus naumanni naumanni, moet gewijzigd worden in Naumanns Lijster, Turdus naumanni.
met * zijn al verwerkt.

Groeten!  :)
Matthijs Broere

Rick van der Weijde

Ik heb even geen boeken bij de hand, dus kan ik uit mijn hoofd alleen de Grote Aalscholver geven:
Phalacrocorax carbo carbo

En volgens mijn, maar dat weet niet voor 100% is de Chinese knobbelgans de Anser cygnoides domesticus...
Rick van der Weijde

jasper

Diksnavel Notenkraker= Nucifraga caryocatactes caryocatactes
Ijslandse Sneeuwgors= Plectrophanex nivalis insulae
Ijslandse Smelleken= Falco columbarius subaesalon

Britse Rotspieper kan dat niet Britse Oeverpieper zijn=
Anthus petrosus petrosus

matthijsbroere

:)
Dat waren de vraagtekens alweer! Goed werk.  :duim:
Zo gaat het lekker snel. Afdeling vogels binnenland is nu volgens mij helemaal compleet.
Matthijs Broere

jasper

CiteerChinese knobbelgans de Anser cygnoides domesticus
Staat ook wel bekend als Zwaangans Anser cygnoides
En die heeft zoals ik kan zien geen ondersoorten......