Nederlandse waarnemers in het buitenland - Welk systeem gebruik je?

Gestart door Marleen, januari 22, 2017, 15:58:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Sinds kort woon ik in Noorwegen en ben ik dus actief met Noorse waarnemingen.
Nu twijfelde ik een beetje wat te doen met mijn waarnemingen. Bij waarneming/observado blijven? Het werkt allemaal prettig en alles staat bij elkaar. Ik ben het gewend en ik kan er alle info die ik kwijt wil, ook goed in kwijt. En/of het waarneming systeem van Noorwegen (artsobservasjoner) gebruiken?  Ik woon nu hier en vind het ergens ook wel 'netjes' om mijn bevindingen ook met de Noren te delen. Ook ivm integratie, sociaal, enz. Het is ook handig om de Noorse namen te leren. Ik heb de eerste dagen beide gebruikt. Ook om het andere systeem te leren kennen. Maar eerlijk gezegd, ik vind het Noorse waarneming systeem niet lekker werken.  Dus tja, dan toch maar alleen observado gebruiken?

Ik ben benieuwd naar andere Nederlanders wonend in het buitenland, en hoe jullie dat doen? Observado of het waarneming-systeem van het land waar je woont? Beide? Met export/import de data in beide systemen zetten? En waarom? En wat zijn jullie ervaringen met waarneming-systemen in het land waar je woont? Wat vind je er wel of niet prettig aan werken?

Groetjes, Marleen


migratorius

Ik gebruik ornitho.de in Duitsland voor vogels. Ik kijk ook alleen daar om vogelwaarnemingen te vinden... Het voordeel is dat deze gegevens ook "officieel" gebruikt worden.
Als ik iets anders zie gaat dat in observado, aangezien ik geen zin heb om nog meer systemen te gebruiken én alle andere systemen "gesloten" lijken te zijn.
In Engeland gebruikte ik alleen een lokale website, aangezien de systemen daar nóg gebruiksonvriendelijker (zowel passief als actief) zijn.

JanHein