Manfrotto statief onder 0 graden celcius.

Gestart door rudi, januari 22, 2017, 10:02:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo, deze zomer heb ik een Manfrotto statief gekocht, deze week ontdekte ik dat het statief niet goed werkt bij temperaturen onder 0 graden Celcius. Het vet om de lagers wordt hard waardoor het draaien van de telescoop moeizaam gaat.
Is dit ook bij andere merken het geval of bestaan er betere die wel onder 0 graden goed werken?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jeroen Nagtegaal

Zelf heb ik ook een Manfrotto (of eigenlijk twee), maar daarbij nooit problemen. Het gaat dan om statieven uit de 055-serie met een 128RC-kop.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rudi

Hallo Jeroen, de mijne is ook de 055 serie, 055PROB staat er op, hij is zgan.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Oh ja en de kop is ook 128RC, dat is dan toch wel vreemd. Het statief heeft een nacht in de auto gelegen en zo ontdekte ik dit.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jeroen Nagtegaal

Het kan zijn dat je de stelschroeven wat losser moet draaien, of heb je dat al gedaan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rudi

ja dat ik zelf eerst ook dus draaide ik alles losser maar dat hielp niet. Normaal als ik de telescoop horizontaal op het statief heb staan, zakt de telescoop aan de voorkant naar beneden, nu niet. Beide scharnierpunten werkten zwaar.
Na een uur in de kamer werd alles weer soepel, ik denk dus dat het aan het vet ligt, dat wordt hard bij een lage temperatuur. Als ik er een beetje rekening mee houd is het voor mij niet een probleem, ik sta niet 8 uur te kijken in de kou, maar sommige andere vogelaars wel. Ik weet niet of dat vet is te vervangen, of de kop uitelkaar kan.
Bij gewoon dagelijks gebruik is er niks aan de hand denk ik, alleen een nacht in de auto raad ik af bij temperaturen onder de 0 graden. De kop bevriest dan gewoon.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jeroen Nagtegaal

Zelf gebruik ik hem dus wel hele dagen in het veld en nog altijd zonder problemen. Dit type is juist ontwikkeld om ook bij temperaturen onder het vriespunt soepel te kunnen werken. Als het een probleem is/wordt zou ik even teruggaan naar de zaak waar je hem hebt gekocht, wellicht weten kun een oplossing.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rudi

Ja als het niet normaal is dan ga ik even terug naar de winkel, dat lijkt me het beste.
Bedankt voor de info, Jeroen.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

SlechtValk

Citaat van: rudi op januari 22, 2017, 10:51:03 AM
Ja als het niet normaal is dan ga ik even terug naar de winkel, dat lijkt me het beste.

Zonder dat ik daadwerkelijk ervaringen op dit gebied heb (nooit last gehad van statieven die niet goed meer draaide bij koud weer) denk ik dat elk statief hier (in meer of mindere mate) last van heeft. Het smeermiddel zal hoe dan ook minder vloeibaar worden bij koud weer en daardoor beweging iets beperken. De belangrijkste vraag is of het in dit geval bovenmatig (en dus afwijkend) en/en storend is.

Eerder is al geopperd om even langs de verkoper te gaan om het te laten nakijken. Mogelijk kan reiniging helpen. Als de verkoper dit niet kan of wil doen, kun je hiervoor op diverse goede verkooplocaties terecht (waaronder in de winkel van de Vogelbescherming in Zeist)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.