Hoofdmenu

google earth

Gestart door margriet, oktober 19, 2007, 10:50:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

Hebben jullie deze functie al ontdekt?

je kunt je eigen levenslijst downloaden in kml format, dit kan dan in google earth geopend worden, is erg erg leuk!

je kunt bijv per soort een stippenkaart over de google earth satelliet foto plaatsen.

groetjes,

Margriet

Hinko

mvgr, Hinko

margriet

#2
oh, ik zie dat ik zelfs nog vergeten was een voorbeeldje bij te voegen, bij deze:

natuurlijk wel een bronvermelding toevoegen; google earth
groetjes,

Margriet

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Maico Weites

Heb het gevonden!, maar ik krijg niet zulke mooie stippen, maar dikke stppen met een punaise...
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

margriet

#5
op de plek waar de kml file van waarneming staatin google earth (volgens mij bij mijn plaatsen), erop klikken met rechtermuisknop>> eigenschappen>> kleur/stijl en daar kun je het één en ander aanpassen.
groetjes,

Margriet

hiskodevries

vergeet ook niet om hem als filmpje af te spelen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

margriet

groetjes,

Margriet

alegro

Citeerje kunt je eigen levenslijst downloaden in kml format, dit kan dan in google earth geopend worden, is erg erg leuk!

je kunt bijv per soort een stippenkaart over de google earth satelliet foto plaatsen.
Als gebruiker van Oziexplorer was ik nieuwsgierig of het ook mogelijk zou zijn om deze gegevens in dat programma te importeren. Dus ben ik op zoek gegaan naar programma's waarmee je de Google Earth .kml bestanden kunt converteren naar het .wpt formaat van Oziexplorer. Ik heb er diverse gevonden, maar het handigst bleek om het gewoon online via een WWWebsite te doen!

Zie hier: http://www.mi4x4.com/ge/index_en.asp

Heel gemakkelijk in gebruik. En je kunt ook vice-versa, van Ozi waypoints naar Google .kml formaat. Ik vind dit 1 van mijn leukste ontdekkingen van de laatste maanden.
Grüezi mitenand,
Arjan

margriet

nog nooit van ozieexplorer gehoord, maar misschien kun jij ook een voorbeeldje plaatsen??

ben wel benieuwd naar de meer (of minder ) waarde van dat programma.

bedankt,
groetjes,

Margriet

alegro

#10
Citeernog nooit van ozieexplorer gehoord, maar misschien kun jij ook een voorbeeldje plaatsen??

ben wel benieuwd naar de meer (of minder ) waarde van dat programma.
Oziexplorer is een soort electronische atlas waarin je topografische kaarten kunt laden.
Het wordt vooral gebruikt om gegevens met een gps apparaat uit te wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld in Oziexplorer een route uitstippelen en die naar de gps uploaden zodat je die later "in het veld" kunt nalopen. Je kunt ook gelopen routes en gemarkeerde interessante plekken (points of interest) van je gps naar Oziexplorer downloaden, zodat je ze op de kaart kunt terugzien.

Wat heel handig is is dat Oziexplorer de coordinaten op het scherm weergeeft, voor de kaarten van Nederland is dat bijvoorbeeld de Rijksdriehoekmeting (Amersfoort coordinaten). Het maakt kortom alles wat je met je gps doet echt zichtbaar.

Het is enigszins vergelijkbaar met een statische versie van Google Earth, alleen is het veel sneller, geeft het veel meer informatie en kun je het ook gebruiken zonder snelle internet-verbinding.

Als je er meer van wilt weten kun je eens kijken op de WWWebsite http://www.oziexplorer.com

Het is voor beginners niet echt simpel in gebruik en de kaarten zul je ook zelf moeten vinden, maar als je die eenmaal hebt, en het programma een beetje onder de knie, is het een geweldig hulpmiddel.

Ik zet binnenkort wel even een schermafbeelding op mijn thuispagina, dan krijg je een beetje een indruk hoe het eruit ziet.
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

Zie hier voor een schermafbeelding van Oziexplorer in de duinen bij Bergen aan Zee.
Grüezi mitenand,
Arjan

margriet

nice,

bedankt voor de info! zit hem dus meer in de richting van arcview of arcgis,

wanneer je zulk soort programma's leert gebruiken is het inderdaad een aanwinst

groetjes,

Margriet

alegro

#13
Citeer
bedankt voor de info! zit hem dus meer in de richting van arcview of arcgis,
Dat is voor zover ik heb kunnen zien software om kaarten mee te maken. Oziexplorer gebruikt reeds bestaand kaartmateriaal, bijvoorbeeld de Top25 To Move kaarten die je bij het Kadaster kunt kopen.

Er is ook een geheimzinnige organisatie, de Kabouterbond, die de afgelopen jaren heel veel kaartmateriaal voor Oziexplorer beschikbaar heeft gemaakt. In ieder geval van Nederland, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Portugal zijn complete kaartsets op internet te vinden.

[Edit: Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat er ook een versie, OziexplorerCE, is die je op een PDA (met gps) kunt gebruiken.]
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

Citeerwanneer je zulk soort programma's leert gebruiken is het inderdaad een aanwinst
Hetgeen maar weer eens blijkt.  :)  Ik kwam er daarnet namelijk achter dat ik helemaal geen omweggetjes hoef te maken, maar dat Oziexplorer het zelf allemaal kan. Google Earth bestanden importeren, waypoints bekijken in Google Earth, het zit er gewoon standaard in!
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

...waar kun je nu die levenslijst downloaden in kml ?  :(

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Citeerop de plek waar de kml file van waarneming staatin google earth (volgens mij bij mijn plaatsen), erop klikken met rechtermuisknop>> eigenschappen>> kleur/stijl en daar kun je het één en ander aanpassen.
Ik heb nog steeds die 'knopjes' niet gevonden :(.

Tim Asbreuk

Citeer...waar kun je nu die levenslijst downloaden in kml

In het menu

Mijn waarneming.nl >  Mijn waarneming.nl (hierop klikken)

Dan onder snelkoppelingen ''export'' aanklikken
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Julian

Citeer
Citeerop de plek waar de kml file van waarneming staatin google earth (volgens mij bij mijn plaatsen), erop klikken met rechtermuisknop>> eigenschappen>> kleur/stijl en daar kun je het één en ander aanpassen.
Ik heb nog steeds die 'knopjes' niet gevonden :(.

Hallo Han,

Kijk eens of het zo lukt:

Klik op eigenschappen bij het kml-bestand in het lijstje 'Plaatsen':


Klik vervolgens op het knopje achter het veld 'Naam':


Dan verschijnt er een menu waar je het symbooltje kan kiezen:


Succes!  :duim:

Groet,
Julian Overweg :hehe:  

han.endt

CiteerKlik vervolgens op het knopje achter het veld 'Naam':
Hallo Julian,

Heel duidelijke uitleg! Het knopje achter het veld 'Naam' ontbreekt bij mij om een één of andere reden.
Misschien is er een nieuwe versie van google-earth?

In ieder geval bedankt.

marcel123

#20
Klik op de tab 'Stijl, Kleur'
Klik op 'Stijlsjabloon delen'
Heb je nu wel die extra button?

han.endt

#21
CiteerKlik op de tab 'Stijl, Kleur'
Klik op 'Stijlsjabloon delen'
Heb je nu wel die extra button?
Hoi Marcel. Ik heb er zo'n tijd niet meer naar gekeken. Ik moet er even rustig voor gaan zitten, maar ik ga het binnenkort eens proberen. :duim:  

Windekind

Ja ik moet dit ook nog uitzoeken, want het zier er prachtig uit.

Margriet, misschien kan jij dit anders een keer komen uitleggen ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins