'Ringsnavelmeeuw' Loonse Waard

Gestart door Bart van Hoogstraten, januari 19, 2017, 16:48:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Ringsnavelmeeuw bij Nijmegen in de buurt (leuke regiowaarneming  ;) ): http://waarneming.nl/waarneming/view/133780373
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 19, 2017, 16:48:06 PMRingsnavelmeeuw bij Nijmegen in de buurt (leuke regiowaarneming  ;) ): http://waarneming.nl/waarneming/view/133780373

Zijn er al foto's beschikbaar (of ander 'bewijs')?
Met vriendelijke groet, Rob

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Vincent Hart

Er zijn wel wat meer foto's in omloop, heb Jordy gevraagd zijn foto's bij z'n waarneming te zetten. Overigens begrijp ik dat nog niet helder is of het een zuivere vogel betreft of een hybride met Stormmeeuw. Wellicht bieden de (originele, bewerkte) foto's daarover uitsluitsel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

#4
Ben benieuwd waar de twijfel dan in zit, want ik zie de problemen niet direct. (1) Kopvorm klopt, (2) diffuse, grijze, streperige vlekken op de achterkop/nek kloppen, (3) oog klopt (licht met rode orbital ring), (4) snavel klopt (warmgeel met duidelijke zwarte subterminale band en een lichtgele top, (5) gelige poten, (6) lichtgrijze bovendelen, (7) niet hele grote tertial crescent, (8 ) spiegels op p9 en p10 lijken me ook prima. Wellicht zit het in de vleugeltekening? Ben benieuwd!

Edit: op het filmpje ziet 'ie er toch minder goed uit. Met name de tertialcrescent lijkt me veel te groot voor een zuivere Ringsnavelmeeuw.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

Het filmpje waar de still uit komt heb ik zonet op YT gezet. Dit is ook het enige beeld, daarna ben ik weer gaan focussen op geringde meeuwen... https://youtu.be/slT8OZTw9g0

Voor mij viel deze vogel minder op dan de vogel die ik eerder in Limburg ontdekte, geen afwijkende roep, mantel niet opvallend lichter en de vogel was niet groter dan de andere stormmeeuwen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 19, 2017, 18:18:30 PM
Het filmpje waar de still uit komt heb ik zonet op YT gezet. Dit is ook het enige beeld, daarna ben ik weer gaan focussen op geringde meeuwen... https://youtu.be/slT8OZTw9g0

Voor mij viel deze vogel minder op dan de vogel die ik eerder in Limburg ontdekte, geen afwijkende roep, mantel niet opvallend lichter en de vogel was niet groter dan de andere stormmeeuwen.

Je hebt zelf dus bedenkingen? (Je hebt hem ook niet ingevoerd).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Eerst maar even eten en straks beter kijken... Mijn enige conclusie was dat deze minder opviel, ik be verder niet bekend met de variatie van Ringsnavelmeeuw, dus durf daar ook niet over te zeggen. Met het invoeren van waarnemingen be ik overigens heel traag, iedereen weet het momenteel al, mijn waarneming zou heeft dus weinig nieuwswaarde.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

Vergeleken met alle andere ringsnavels in Nederland zou dit wel een hele kleine zijn, met een zeer bescheiden snaveltje, relatief donkere mantel, korte tertials met behoorlijk veel wit erin en korte poten. Zou je toch eerder aan een hybride doen denken..

mhoekstein

de witte spiegel op P9 is wel erg pro Stormmeeuw (zie seconde 29). Er zit wel variatie in bij Ringsnavel, maar dit is wel extreem...
vr.groet
Mark Hoekstein

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

vincentvanderspek

Aansluitend op Mark: waarom zou dit geen heinei zijn? Het is jammer dat de bovenvleugel er niet opstaat (anders konden we wat makkelijker Adriaens & Gibbons 2016 erop loslaten), maar hij heeft o.a. een bandje op p5. Die zijn forser dan canus, vaak met volledig snavelbandje en vaak... met licht oog. Ik zie eigenlijk geen harde ringsnavelkenmerken, maar ik laat me graag overtuigen.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Edwin Schuller

#12
Hij zit er in ieder geval nog wel. http://waarneming.nl/waarneming/view/133790456: "Beest van gisteren. Springt er steeds uit door lichte iris en stevigere snavel. Mantel echter zelfde tint als omringende stormmeeuwen en even groot als deze. Witte rand aan tertials verwaarloosbaar smaller dan die van stormmeeuwen, nog steeds vrij veel wit. Erg interessant beest!".

Misschien het Ringsnavel gebeuren even afsplitsen naar een apart topic?
Edwin Schuller

migratorius

#13
Voor de geïnteresseerden: links naar foto's van een vergelijkbare (en volgens diverse mensen, o.a. Rudy Offereins wel dezelfde) vogel uit het stroomopwaarts gelegen Hitdorf (Leverkusen) heb ik op DB gezet: https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/19705#r97333957

JanHein

Theovanv

Ook volgens iemand uit Duitsland de Hitdorf-vogel en die is daar na lange discussie geaccepteerd als zuivere Ringsnavel.

https://www.dutchbirdalerts.nl/alerts/102984?page=0
Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Variatie in kleedkenmerken is nog te bediscussieren. Van de vogel in Limburg herinner ik me nog dat deze afwijkend riep (tov Stormmeeuw). Deze vogel riep niet afwijkend, daar heb ik ter plekke bewust aandacht voor gehad. Iemand bekend met de variatie in de roep van Ringsnavelmeeuw?

Ter info, het bepalen van de leeftijd en soort van meeuwen doe ik veelal ook op geluid.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankcoenjaerts

Voor de goede orde Jeroen, bedoel je dat deze "niet afwijkend riep" t.o.v. Stormmeeuw?
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankcoenjaerts op januari 22, 2017, 23:27:02 PM
Voor de goede orde Jeroen, bedoel je dat deze "niet afwijkend riep" t.o.v. Stormmeeuw?
Klopt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Even een persoonlijke frustratie - dus adminpetje af:
http://waarneming.nl/soort/view/933
De vogel is vaak kortstondig aanwezig, dus snel melden geeft anderen een kans hem (haar in dit geval) ook te zien.
Voor vandaag zie ik vanaf 12u meldingen, terwijl de eerste waarneming niet eerder dan om 16u geüpload is. Ik denk dan altijd, als je op meldingen van anderen afgaat, geef dan je eigen waarnemingen ook zo snel mogelijk door. Kwestie van geven en nemen. Ook opvallend dat twee waarnemers zich kennelijk gisteren pas gerealiseerd hebben dat ze de vogel eergisteren al hebben gezien. Ook hiervoor geldt: laten we allemaal onze meldingen doorgeven die voor anderen waardevol (kunnen) zijn, en ons niet enkel als consument (actueel nieuws consumeren maar niet verstrekken) opstellen. [/tirade]
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Een Duitse 'probleemvogel' wordt door een aantal mensen beschouwd als (mogelijk) dezelfde als 'onze' vogel van de Loonse Waard.
Deze vogel verbleef een aantal winters bij Hitdorf langs de Rijn, hemelsbreed zo'n 100km verwijderd van de Nederlandse plek, en is na eerst te zijn aanvaard als hybride Ringsnavel- x Stormmeeuw, inmiddels aanvaard als zuivere ringsnavel.

Voor wie het interessant vindt, de indiening bij de DAK (de 'Duitse CDNA') is terug te vinden via de link in mijn berichtje op de DB-site.

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

Bijgesloten bijlage laat een directe vergelijking zien van het patroon op de rechterbovenvleugel van de Nederlandse vogel en de vogel in Duitsland.

Let op! de crop van de Duitse vogel is van een foto welke op 29 januari 2016 door Armin Kreusel is gemaakt, dus in theorie zou dit kunnen verschillen van de huidige (januari 2017) Nederlandse vogel.

Drie van de meest in het oog springende verschillen heb ik aangegeven.
(1) Bij de Nederlandse vogel ontbreken de donkere vlekjes langs de schachttoppen van een paar grote handpendekveren.
(2) Bij de Nederlandse vogel is het subterminale bandje op P5 beduidend smaller en is langs de schacht onderbroken door wit/grijs.
(3) Bij de Nederlandse vogel eindigt het zwart langs de schacht richting basis van P8 zowel op de binnenvlag als de buitenvlag op dezelfde hoogte. Bij de Duitse vogel eindigt het zwart op de binnenvlag meer distaal (het raakt hier de schacht beduidend meer richting veertop) dan de  buitenvlag.

Op grond van deze verschillen lijkt hier dus sprake te zijn van twee verschillende vogels, tenzij je wilt aannemen dat deze drie verschillen een jaar later zijn verdwenen.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Vincent Hart

In aanvulling, in de bijlage boven de NL vogel (foto Jordy Houkes, 24-1-2017); beneden de Duitse vogel (feb 2016).
De verschillen in snaveltekening zijn subtiel maar duidelijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jhoukes

Peter Adriaans bevestigd dat het een andere vogel ( te veel verschillen in handpenpatroon) is dan die van Duitsland.

Peter ziet er allerzins geen duidelijk invloed van Stormmeeuw in. Een handpennenpatroon als dit is allezins zeldzaam bij Stormmeeuw. Sterker nog hij kent zelf geen voorbeelden van Stormmeeuwen met deze combinatie van kenmerken in handpennenpatroon:
- Kleine spiegel op p9 (hoeveelheid wit op buitenvlag niet langer dan de zwarte subterminale band);
- duidelijke witte tongtip op p8;
- opvallende zwarte 'veeg' langs de binnenzijde van de schacht op p8;
- geen volledig zwart bandje op p5.

Terwijl deze kenmerken wel normaal zijn bij Ringsnavelmeeuw. Een foto van een door hem gefotografeerde Ringsnavelmeeuw in Californië heeft een vrijwel identiek handpenpatroon.

Iriskleur, snavelvorm, snavelpatroon, koptekening, lichaamsbouw, kleur van de bovendelen, en de lichtjes doorschijnende indruk van de armpennen in vlucht zouden er volgens Peter allemaal goed uit zien voor Ringsnavelmeeuw.

Met vriendelijke groet,

Jordy Houkes

Vincent Hart

#24

A. Ringsnavelmeeuw. Sacramento, CA, Verenigde Staten, 23-01-2011 (Peter Adriaens) met uitsnede B.
C. Ringsnavelmeeuw. Loonse Waard, GLD, Nederland, 24-01-2017 (Harvey van Diek); uitsnede van linker handvleugel.
D. Ringsnavelmeeuw. Loonse Waard, GLD, Nederland, 24-01-2017 (Harvey van Diek); uitsnede van rechter handvleugel, gespiegeld.


Toelichting Peter Adriaens (nummering door VH):

Het lijkt me een andere vogel dan die in Duitsland eigenlijk; er zijn toch echt wat teveel verschillen in handpenpatroon.

Het is wel een Ringsnavelmeeuw; ik zie er alleszins geen duidelijke invloed van Stormmeeuw in.
Een handpenpatroon als dit is alleszins erg zeldzaam bij die laatste soort;
ik ken zelf geen voorbeelden van Stormmeeuwen met deze combinatie van kenmerken in het handpenpatroon (en ik heb een sample van 1055 adulte exemplaren nagekeken - echt!):
1. Kleine spiegel op p9 (hoeveelheid wit op buitenvlag niet langer dan de zwarte subterminale band)
2. duidelijke witte tongtip op p8
3. opvallende zwarte 'veeg' langs de binnenzijde van de schacht op p8
4. geen volledig zwart bandje op p5

Deze combinatie van kenmerken is wél normaal voor Ringsnavelmeeuw.
Ik voeg hier een voorbeeld toe van een exemplaar dat ik in januari 2011 fotografeerde in Californië;
het handpenpatroon is vrijwel identiek aan dat van de Hollandse vogel.
Er zijn wellicht nog veel meer voorbeelden te vinden; ik heb slechts een dertigtal vogels bekeken voor ik deze tegenkwam en ben toen maar gestopt.

Iriskleur, snavelvorm, snavelpatroon, koptekening, lichaamsbouw, kleur van de bovendelen, en de lichtjes doorschijnende indruk van de armpennen in vlucht zien er ook allemaal goed uit. Een nogal brede witte tertialboog is niet zo zeldzaam bij Ringsnavelmeeuw;
hier een voorbeeld uit Ijsland:
https://notendur.hi.is/yannk/myndir/rarity/db_lardel_140304.jpg
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OJGoreng

#25
Citaat van: Vincent Hart op januari 27, 2017, 12:53:12 PM
Toelichting Peter Adriaens (nummering door VH):

Het nummer twee staat op een wat verwarrende plek. Voor het geval dat niet voor iedereen duidelijk is wat de "witte tongtip" is heb ik er even een lijntje bijgezet.
Met vriendelijke groet, Zainal

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OJGoreng

De nada. We maken het ons ook erg gemakkelijk met al die termen. Onwillekeurig moest ik even denken aan iets wat een collega me gisteren toestuurde.  :P

Met vriendelijke groet, Zainal

Vincent Hart

Haha, die zag ik al eens langskomen. Dacht al 'zijn dit wel de tongue tips?' maar moest even snel tussen de bedrijven door.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RWester

In nauwe samenwerking met Jordy Houkes en Jeroen Nagtegaal (ontdekkers) en Vincent Hart werk ik aan het dossier Ringsnavelmeeuw Loonse Waard. Ik verzamel alles en verwerk het in een dossier voor de CDNA.

Uit honderden geraadpleegde foto's is mij wel duidelijk dat alle kenmerken die de meeuw vertoond terug te vinden zijn bij als puur bestempelde Ringsnavelmeeuwen op diverse locaties in het eigenlijke winter- en zomergebied. Er wordt afgevraagd of van deze uitersten(?) in Amerika, oa qua formaat, bekend is of het zuivere vogels zijn. De door de fotografen als puur bestempelde Ringsnavelmeeuwen zijn op uiteenlopende locaties gefotografeerd. Men zou dus de vraag kunnen opgooien of het dus op meer locaties om misschien onzuivere vogels kunnen gaan. Wat ik betwijfel. Maar ik wil alleen werken met harde bewijzen.

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar uitersten in (zekere) Stormmeeuwen die op onze Ringsnavel lijken. Ik ben ook zeer benieuwd naar gemengde broedgevallen, waar zéker jongen uit voort zijn gekomen, en hoe deze er dan uit zien. Meerdere artikelen die ik heb gaan over gesuggereerde zekere broedgevallen, of mogelijk. Dat is dus niet zéker.

Dat onze Ringsnavelmeeuw, met uitersten in kenmerken, meer voor komt is me duidelijk. De vraagtekens bij de meeuw zullen denk ik eerder voortkomen uit onze onbekendheid met de (vele) variaties bij Ringsnavelmeeuw (wij zijn geneigd te kijken naar Europese, vaak forsere gevallen).

Om alles bediscussieerd te hebben in het verslag naar CDNA, en tunnelvisie te voorkomen, zou ik graag alles/zoveel mogelijk mee willen nemen. Dus ook met harde bewijzen waarom het een (oostelijke) Stormmeeuw of hybride zou kunnen zijn. Eventuele artikelen, fotobewijzen, enz., mogen naar mij per mail (zie onder) Graag bij foto's met locatie, datum en naam fotograaf. En bij artikelen graag complete referentiebenoeming.

Alvast dank!

Remco Wester
avifaunavangelderland@gmail.com
Met vriendelijke groet,

Remco Wester