Hoofdmenu

Dode burgemeesters

Gestart door OJGoreng, januari 20, 2017, 03:53:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Binnen een week zes dode en één zieke Grote Burgemeester in het waarnemingenbestand. Nu lijken er dit jaar sowieso meer te zijn dan normaal, maar toch... dat tikt aardig aan. Zijn die beesten bovenmatig gevoelig voor vogelgriep, is het toeval, of speelt er wat anders? Iemand een idee?
Met vriendelijke groet, Zainal

BramtK

Plus deze verzwakte vogel: http://waarneming.nl/waarneming/view/133680963

Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat deze vogels in aanraking komen met het vogelgriepvirus. So wie so lijkt vogelgriep mij geen logische verklaring voor het optreden van een invasie. Dat zou een invasie eerder tegenwerken, zou ik denken. Voedselgebrek in de gebruikelijke overwinteringsgebieden lijkt me eerder de oorzaak, wellicht samenhangend met opwarming in het poolgebied.

Zijn er dode vogels nader onderzocht? Misschien dat dat meer licht op de zaak werpt.
Groeten,

Bram ter Keurs

Oenanthe

Citaat van: BramtK op januari 20, 2017, 10:02:28 AM
Zijn er dode vogels nader onderzocht? Misschien dat dat meer licht op de zaak werpt.
Sterker nog Bram: dat is de enige manier om meer licht op de zaak te werpen. In het wilde weg speculeren over wat het wel of niet kan zijn is zo zinloos.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Laten onderzoeken inderdaad!

(Overigens zou ik vogelgriep niet uit durven sluiten. Die burgemeesters zijn waarschijnlijk erg verzwakt in Nederland aangekomen (voedselgebrek, storm,... whatever de oorzaak) en als ze dan een gezamenlijke slaapplaats met een paar duizend meeuwen bezoeken zijn ze denk ik wel extra vatbaar)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Er lijkt wel een duidelijke correlatie te zijn tussen de storm en de influx.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Speculeren is niet volkomen zinloos, maar we zijn het eens dat onderzoeken nodig is. Toch, als de vogels in Nederland vogelgriep oplopen, dan is dat geen verklaring van het optreden van die invasie. De aanleiding tot die invasie is natuurlijk interessant, maar het zou zeker ook interessant zijn om te weten of ze hier vogelgriep oplopen.

Die adult van Peazemerlannen ligt in ieder geval bij iemand in de diepvries t.b.v. opzetten. Ik heb via FB gevraagd of nader onderzoek mogelijk is.

Waar zijn die andere dode vogels?
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Citaat van: BramtK op januari 20, 2017, 10:43:33 AM
Speculeren is niet volkomen zinloos, maar we zijn het eens dat onderzoeken nodig is. Toch, als de vogels in Nederland vogelgriep oplopen, dan is dat geen verklaring van het optreden van die invasie. De aanleiding tot die invasie is natuurlijk interessant, maar het zou zeker ook interessant zijn om te weten of ze hier vogelgriep oplopen.

Eens

En wellicht dat het onderzoek naar de invasie meteen kan worden gefinancierd vanuit het grieponderzoek!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankmeer

Is in ieder geval 1 vogel geweest waar autopsie op is uitgevoerd (een 2kj)
Frank van der Meer


vincentvanderspek

Deze komt er ook nog bij: https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/19720

Interessant is dat de vogel van het Wormer- en Jisperveld de meest zuidelijke is. De rest is rondom de Wadden gevonden. Als we toch speculeren: langs de Hollandse kust lag natuurlijk door dezelfde twee stormen die de burgemeesters aanvoerden een waanzinnige hoeveelheid zeevoedsel op het strand - zo veel had ik nooit eerder gezien na een winterstorm. Ik heb op drie plekken langs de kust gekeken, heb vele duizenden meeuwen gezien, maar ik heb hier niet één lijk gevonden van welke meeuwensoort dan ook (wel aalscholvers en zeekoeten - maar dus nul meeuwen).

Rondom Scheveningen ben ik na 10 verschillende grote burgemeesters (bewezen met foto's) gestopt met tellen/ vergelijken (ik doe alleen nog de kleine - nu vijf...). Die leken op een manke vogel na allemaal in prima conditie.

Kortom: voedsel in overvloed op het juiste moment, voedsel dat in het noorden mogelijk ontbrak? Hoe was dat bijv. op Texel, lag daar ook veel voer, of niet?

PS de vorige invasiewinter van burgemeesters (2011/2012) ging ook gepaard met veel WNW-storm.


"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Rudy_Offereins

En deze van gisteren op Ameland (vandaag verzameld). Geen idee hoe het daar met de voedselbeschikbaarheid zit.
http://waarneming.nl/waarneming/view/133979279


De Grote Burgemeester die ik vorige week op de Afsluitdijk had (wadkant) at van dode aangespoelde vogels. Op de foto betreft het waarschijnlijk een Scholekster. Had van deze (vrij tamme) vogel ook niet de indruk dat deze topfit was. Rond het IJsselmeer zijn nogal wat vogels aangespoeld met vogelgriep. Ik weet niet of daarvan eten door zulke beesten kwaad kan.
http://waarneming.nl/waarneming/view/133729225


De adult van Paessens leek het (bij gebrek aan wat anders?) op muizen te hebben voorzien omdat deze voornamelijk op een dijklichaam foerageerde en hier leek te eten (bloed aan de snavel op foto's van anderen). Toch lag ook deze er plots dood bij.


Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

BramtK

#11
Interessante observatie Vincent, en alhoewel we niet mogen speculeren, ik ben in de tweede week van januari verschillende keren op het strand van noordelijk Texel geweest en heb daar niet veel aangespeld voedsel gezien. Het staat me niet eens meer bij wat er in zulke grote aantallen aan de Hollandse kust was aangespoeld (en dat zegt al genoeg, pardon, niets)... Wel onder andere een verzwakte Stormmeeuw en genoemde burgemeester, maar ik heb daar niet heel precies op gelet. Meeuwen foerageerden voornamelijk op zee, bijvoorbeeld in grote groepen achter de garnalenvissers aan. Dat vergt, naar ik aanneem!, meer energie dan over het strand waggelen en kant-en-klaar voedsel opslobberen.

Ik zou overigens denken dat we wel vaker dit soort winterstormen meemaken, maar dat we daar zelden zulke aantallen burgemeesters bij zien, maar ik kan me ontiegelijk vergissen natuurlijk.
Edit: aha, ik zie dat 2011/2012 er qua aantallen waarnemingen in ieder geval nog stevig boven uit steekt.
Groeten,

Bram ter Keurs

vincentvanderspek

#12
Interessante aanvulling van Rudy. Overigens, voor de critici: zonder speculatie kom je niet tot hypothesen.

@ Bram: dank. Gezien de ligging van Texel ligt het denk ik ook voor de hand dat er met NW geen voedsel aanspoelt aan de noordzijde.

Uiteraard stormt het vaker in de winter en zelfs uit NW of W. Het is voor mij ook niet de verklaring voor het fenomeen an sich, maar het lijkt wel een factor die een rol speelt bij 'het laatste zetje' onze kant op. De vorige influx was overigens ook anders van aard, met veel meer kleine burgemeesters en van beide soorten opvallend veel oudere vogels. Ook opvallend: in de UK is het een slecht jaar voor Kumliens.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Gerben Mensink

Misschien nog een relevante waarneming. Toen wij twee weken geleden naar Rottumerplaat voeren zagen we op een gegeven moment, redelijk bij elkaar in de buurt, vijf dode Eiders drijven. En op elke dode vogel foerageerde(n) een of twee Grote mantelmeeuwen. Ons vermoeden was dat de Eiders door vogelgriep waren gesneefd. Daarmee dus een besmettingsbron vormend voor de meeuwen. Voor hetzelfde geld leggen Eiders op zee vaker het loodje en profiteren ook Grote burgemeesters daar van, en lopen aldus het virus op.
groet,
Gerben Mensink