Determinatie...

Gestart door MikoNumeroUno, januari 14, 2017, 17:37:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

MikoNumeroUno

Van bijen/wespen/hommels heb ik dus geen kaas gegeten. Heeft iemand een idee bij dit dier ? Gespot op 18-9-16, omgeving N'Gein. Alvast dank !
Mike
Voor determinatievragen wordt ik automatisch omgeleid naar Waarneming.nl (W) , invoeren doe ik echter via Telmee.nl (T).
Van origine ben ik een amfibieën/reptielen mens en Ravon gebruikt nu eenmaal T .Beide programma's werken wél samen qua gegevensverzameling en uitwisseling richting de belanghebbende organisaties.

wilde

Bij deze hommel is de kleur van de achterlijfpunt van belang.
Zonder aanvullende foto kan het voor mij niet meer zijn dan Bombus spec.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MikoNumeroUno

Dank je Albert, dan maak ik dat er gewoon van. Wat is er (mogelijk voor de toekomst) dan belangrijk ? Achterlijf van boven, echt van achter, schuin van achter... kan hele hommel van opzij ook ?
Of is dat per soort ook weer verschillend omdat bijv. de opbouw van antenne (hoeveel segmenten en vorm ervan) ook een soortspecifiek kenmerk kan zijn (bij gelijke achterwerken)...
Voor determinatievragen wordt ik automatisch omgeleid naar Waarneming.nl (W) , invoeren doe ik echter via Telmee.nl (T).
Van origine ben ik een amfibieën/reptielen mens en Ravon gebruikt nu eenmaal T .Beide programma's werken wél samen qua gegevensverzameling en uitwisseling richting de belanghebbende organisaties.

wilde

De antenne bepaalt of het een man of vrouw is: 12 segmenten= vrouw; 13= man en dus niet de soort.
Het gaat hier om de kleur van de beharing van de achterlijfpunt: bruinachtig of wit.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MikoNumeroUno

Dank je wederom Albert. Een aandachtspunt voor de volgende keer dus.  :duim:
Voor determinatievragen wordt ik automatisch omgeleid naar Waarneming.nl (W) , invoeren doe ik echter via Telmee.nl (T).
Van origine ben ik een amfibieën/reptielen mens en Ravon gebruikt nu eenmaal T .Beide programma's werken wél samen qua gegevensverzameling en uitwisseling richting de belanghebbende organisaties.