Haas op Rottummerplaat?

Gestart door Gerben Mensink, januari 18, 2017, 21:22:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

Afgelopen weekend vonden wij op Rottumerplaat een dode Haas. Althans daar leek het volgens ons sterk op. Fors formaat, lange oren, zwarte punten aan de oren en een zwarte bovenstaart wijzen in die richting. Tegelijk zou dit een bijzondere vondst zijn. Dus hier toch even de vraag of het stiekem toch geen konijn is. Ik hoop dat iemand uitsluitsel kan geven. Dit is helaas de enige foto die ik heb.


groet,
Gerben Mensink

Oenanthe

Dat jij op Rottumerplaat bent geweest vind ik ook behoorlijk bijzonder. Ik mag daar niet komen en de meeste van mijn medemensen ook niet. Hoe kwam jij er dan?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Lijkt me inderdaad een haas.

Vraag is dan of het een op Rottermerplaat levend exemplaar was, of 'slechts' een dood aangespoeld exemplaar.

In dat laatste geval kan het een dier zijn dat 'overal vandaan kan zijn gekomen'...
Met vriendelijke groet, Rob

Gerben Mensink

Er leven daar geen hazen. Moet dus afkomstig zijn van het vaste land. Kan best met (heel) laag water over het wad afgedwaald zijn.
De 'Fauna van Rottum' vermeld drie waarnemingen van Plaat (1987, 1993 en 1994) Van Oog zijn vier waarnemingen bekend van levende hazen, waaronder een uit 1912 van Jac. .P. Thijsse.
In elk geval zeldzaam genoeg dus om hier even te checken.
groet,
Gerben Mensink

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op januari 18, 2017, 21:52:30 PM
Dat jij op Rottumerplaat bent geweest vind ik ook behoorlijk bijzonder. Ik mag daar niet komen en de meeste van mijn medemensen ook niet. Hoe kwam jij er dan?

Waarschijnlijk met een vergunning of met iemand meegegaan die daar mag komen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

maurice.lahaye

Naar Rottumerplaat zijn met enige regelmaat excursies of vogeltellingen. Bijzonder gebied, waar met enige regelmaat spannende (zoog)dieren aanspoelen. Wat te denken van deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/84872960

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Gerben Mensink

Ik zal jullie even helpen.  :blink: Ik ben vrijwilliger voor SBB en tel daar af en toe de watervogels.
De excursies waar Maurice het over heeft gaan niet naar Plaat maar naar Oog. Op Plaat kom je verder echt niet.

Maar het is dus ook volgens jullie een Haas? Dan laat ik hem zonder vraagteken staan.
Bedankt.
groet,
Gerben Mensink

maurice.lahaye

Oei, nu ben ik toch wel een beetje jaloers  ;) en ja, we zijn het eens over haas  :blink:
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Oenanthe

Citaat van: Gerben Mensink op januari 19, 2017, 08:34:31 AM
Ik zal jullie even helpen.  :blink: Ik ben vrijwilliger voor SBB en tel daar af en toe de watervogels.
De excursies waar Maurice het over heeft gaan niet naar Plaat maar naar Oog. Op Plaat kom je verder echt niet.
Waarmee maar gezegd wil zijn dat je nooit voor een ander moet antwoorden.
Dank voor de toelichting Gerben.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gerben Mensink

groet,
Gerben Mensink