Onbekend mosje uit het limburgse.

Gestart door Anser, januari 14, 2017, 11:25:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133622879
Mos onbekend - Bryophyta indet. gezien op 2016-09-01 Vaals - Elzetterbos
Foto's:






Toelichting:
Langs bospad op loss.
bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiƫren----------------------------


Anser

Ben, Hartelijk dank! daar ben ik blij mee.
Gr. Jan.

Ben Kruijsen

Da's mooi. :)  In dit soort van milieus in ZL  ook letten op Mnium stellare (zonder bladzoom) die er wel op lijkt en er samen mee voor kan komen, bijv. in grubben van het Savelsnos.

Pluijm

#4
Mijn eerste indruk was een Funariaceae.
De foto zoomt vrij sterk in op de bladen, maar ik zie amper bladtanden, die je toch bij Mnium marginatum zou verwachten?
Ook zijn het erg korte plantjes, met bladen die eerder in een rozet staan dan verspreid langs de stengel.
Misschien is er nog een detailfoto van het blad beschikbaar?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Anser

Arno, Ik zal een poging wagen  maar het wordt er denk ik niet duidelijker op.
Gr. jan

Pluijm

Te onduidelijke bladtanding en bladzoom, en te sterk toegespitste bladtop denk ik voor Mnium marginatum.
Van de Funariaceae zijn er vele soorten die er steriel zo uit kunnen zien.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Ben Kruijsen

#7
aan welke soort(en) zit je te denken Arno? Ik zie in ieder geval een duidelijke bladzoom.

Pluijm

Funariaceae vegetatief is geloof ik erg moeilijk. En ja, met een bladzoom kom je bij de Enthostodons...

Nu ga ik ook twijfelen, maar ik vind het toch allemaal te 'sappig' en doorzichtig uitzien voor Mnium marginatum.
Is het toch niet gewoon beginnende Funaria of Physcomitrium?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Ik zou hier ook gewoon krulmos van maken tenzij de vindplaats heel bijzonder is.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

#10
Gewoon krulmos is het m.i. echt niet met zo'n mooi regelmatig blad, bladzoom  en betrekkelijke kleine cellen. Is er eigenlijk materiaal verzameld? Zoniet dan blijft het wellicht een discussiemos. Ik zal de link naar dit topic doorsturen naar de BLWG-controleurs Ad Bouman (Funariaceae) en Marleen Smulders (Mniaceae).

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Ben Kruijsen

Marleen Smulders denkt ook aan een Funariaceae. Soort wordt lastig vegetatief. Enfin weer wat geleerd.

Ben Kruijsen

#13
Citaat van: vdvaart op januari 15, 2017, 09:24:29 AM
Ik zou hier ook gewoon krulmos van maken tenzij de vindplaats heel bijzonder is.
Bij nader inzien toch zo gek nog niet die suggestie van Koos. Vanochtend ben ik een mij bekende groeiplaats van F. hygrometrica gaan opzoeken en hierbij twee foto's oa. met perichaetium blaadjes met daarin de voortplantingsorganen. Het celtnet is hier duidelijker zichtbaar dan in het Zuid-Limburgse materiaal en er is ook een wat vage zoom zichtbaar. Ik blijf benieuwd wat dat materiaal uit ZL inhoudt. Als je er nog eens in de buurt bent ......

Ben Kruijsen


Anser

Heb jammer genoeg geen materiaal meegenomen. Kom ik nog eens een keer in de buurt dan neem ik het uiteraard wel mee.
Goeie leer voor de volgende keer.
Gr. Jan.