watersnuffel, maar...??

Gestart door WRijks, januari 13, 2017, 15:19:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

WRijks

Ik had deze waarneming al afgedaan als watersnuffel, maar ik vind haar(?) een rare kleur ogen hebben.
Eventueel toch een andere soort?

Groeten,
Wim

Martin Borsboom

Hoi Wim,
Wat is er raar aan de oogkleur?
Tip: als je de waarneming invoert en daarna je vraag op het forum zet dan ziet iedereen waar en wanneer je het beest hebt gezien, dit kan soms helpen.
Als je deze libel bijv in Noord Amerika hebt gezien wordt het een ander verhaal.
Groet, Martin

Platbuik

De kleur van (de onderkant van) het oog kan bij de identificatie van waterjuffers inderdaad een rol spelen. Maar dan is het (in NL) een groenachtige verkleuring (Speer-, Maan-, Gaffel wj). Bij de watersnuffel komt echter het niet op de oogkleur aan, vanwege het ontbreken van 1 van de 2 streepjes tussen de naden op de zijkant van het borststuk (dat heeft deze als enige van de waterjuffers in NL). Zie ook de soortinfo http://waarneming.nl/soort/info/590.

Groeten  :blink:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

WRijks

Sorry, had wat duidelijker moeten zijn. De foto is genomen in Tegelen (Ravensheide), Limburg op 18 augustus 2016. En hij is hier niet ingevoerd, omdat ik alles in telmee.nl invoer.

Ik vond de combinatie van  de lichte kleur blauw en de onderkant ogen groenbruin wat ongewoon. Ik heb inmiddels al heel wat foto's van watersnuffels en de blauwe variant daarvan had tot nu toe altijd ook een blauwe oogkleur.

Maar inderdaad, de schouderstreep is breder dan de zwarte schoudernaadstreep en ik zie slechts een heel klein zwart streepje (foto is niet al te best). Dus we houden het gewoon op een watersnuffel.

In elk geval bedankt.

Groeten,
Wim