Paddestoelen op dode stobbe. Apeldoorn.

Gestart door henkvanwoerden, januari 10, 2017, 22:11:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133562549
onzeker Bundelzwam p.p. - Pholiota spec. gezien op 2017-01-10 Wenum-Wiesel
Foto's:








Toelichting:
Meerdere bundels op dode stam van loofboom. Geen speciale geur of smaak.


bij voorbaat dank H.J. van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

Carolien Reindertsen

Hoi Henk,
vergelijk ze maar eens met de Fluweelpootjes.

Groetjes Carolien

henkvanwoerden

Dank je wel Carolien. Dan moet het Flammulina velutipes zijn. Fijn dat ik de naam heb.
Met vriendelijke groet,

Henk.

tjerk

Of één van de andere fluweelpootjes:  :micro:
Groet,
Tjerk

Carolien Reindertsen

Hoi Henk, als ik het goed heb, mag hij worden ingevoerd als Gewoon fluweelpootje sl, incl. Langsporig, Zomerfluweelpootje (Flammulina velutipes sl, incl. elastica, fennae ) als hij niet microscopisch is onderzocht.

Groeten Carolien

henkvanwoerden

Beiden bedankt voor de reacties. Ik had net als Carolien begrepen, dat ik hem kon invoeren als Gewoon fluweelpootje. Alleen met zekerheid één van de ondersoorten, na microscopisch onderzoek.
Met vriendelijke groet,

Henk.

e.moors

Om een van de specifieke soorten uit dit soortencomplex te benoemen is microscopisch onderzoek nodig. Anders is het beter om deze vondst in te voeren onder het complex. Dus de toevoeging s.l. laten staan. Je weet namelijk zonder microscopisch onderzoek niet zeker of je gewoon fluweelpootje, langsporig of zomerfluweelpootje hebt gevonden. Dat is wat Carolien en Tjerk je ook al hebben proberen te zeggen.
mvg. Eric

henkvanwoerden

#7
Sorry, nu heb ik hem.  De toevoeging s.l. had ik over het hoofd gezien. Allen dank voor de reacties en ik ga het wijzigen.
Met vriendelijke groet,

Henk.