Lithobius melanops?

Gestart door Frank van de Putte, januari 08, 2017, 19:23:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Toch nog maar eens een poging gedaan om een Lithobius te determineren, een volwassen vrouwtje dit keer. :blink:
Ik denk dat het Lithobius melanops is, maar ik vind het lastig om echte "harde" kenmerken te vinden..

Kunnen de vrouwelijke gonopoden in dit geval de doorslag geven? Ik meen 3 tandjes te zien op de klauwtjes.

lengte: ~11mm
antennen: ~5mm, 35 leedjes
ocelli: lastig te zien, maar iets van 11 of 12
2x2 prosternale tandjes
achterkant tergiet 11&13 met "puntjes"

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133508889
onzeker Huissteenloper - Lithobius melanops gezien op 2017-01-08 Grenspark De Zoom/Kalmthoutse Heide - Zwaluwmeer / Zwarte Duin e.o.
Foto's:














Toelichting:
~11mm

bij voorbaat dank, Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Hej Frank,

Zou kunnen. Het coxosternum lijkt op L. melanops. Voor een zekere determinatie heb je ook de bestekeling van poot 14 en 15, zowel dorsaal als ventraal nodig.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Frank van de Putte

Hoi Matty, ja die pootstekels, daar krijg ik echt hoofpijn van :rolleye: En als ik het schema bekijk, zie ik eigenlijk ook zo weinig verschillen tussen de soorten dat ik me afvraag wat ik er aan heb, als ik het al goed weet vast te stellen...  inmiddels zit ik met gedemonteerde pootjes, waar volgens mij al enkele stekeltjes van zijn afgebroken.

In de tabel kwam ik redelijk soepel tot stap 37/38, toen wist ik het niet meer zeker, en ben ik maar soorten af gaan strepen op kenmerken die ik wel kon beoordelen.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

Frank, in het erratum zit vooral een andere versie van die pootstekeltabel, dus wel de goeie gebruiken!!
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Frank van de Putte

Nee, dat is niet helemaal waar Arp, het geeft een aanvulling met ontbrekende soorten, de originele tabel gaf geen compleet overzicht.
Maar het was wel goed dat ik het erratum erbij had, want ik ging eerst al mis met stap 34.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

Verhip je hebt gelijk Frank - ik had onthouden dat die in de errata flink anders was, maar het was inderdaad meer een aanvulling  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]