Heeft iets weg van Scaphidium quadrimaculatum -> Histeridae

Gestart door bas.drost96, december 23, 2016, 17:05:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Weet iemand welke kortschildkever dit is? Ik vond hem wel wat op de Scaphidium quadrimaculatum lijken, maar deze heeft 2 vlekken ipv van 4. Ik had hem binnenshuis gevonden.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133034190
Kortschildkever onbekend - Staphylinidae spec. gezien op 2016-12-16 Veenendaal - West
Foto's:


Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

lo.troisfontaine

Dag Bas,

zoek eens bij de spiegelkevers. (histeridae)

groeten,

Lo

bas.drost96

Bedankt! Ik vind hem wel op de Margarinotus bipustulatus lijken. Is dat een mogelijkheid?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

lo.troisfontaine


bas.drost96

#4
Bedankt! En ik zie nu dat deze soort erg weinig wordt waargenomen in Nederland, en dat deze waarnemingen ook nog eens niet in de buurt van deze waarneming zijn, gaaf ;D
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Henk Soepenberg

In de kevercatalogus staat M. bipustulatus zelfs in de lijst van verdwenen soorten  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Douwe van der Ploeg

En daarnaast zijn Histeridae een erg lastige familie, die vrijwel altijd binoc en een expert nodig hebben voor een juiste determinatie. Heb je m nog?
Douwe van der Ploeg

bas.drost96

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 23, 2016, 19:45:36 PM
En daarnaast zijn Histeridae een erg lastige familie, die vrijwel altijd binoc en een expert nodig hebben voor een juiste determinatie. Heb je m nog?
Helaas, ik had hem buiten gezet...
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Henk Soepenberg

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 23, 2016, 19:45:36 PM
En daarnaast zijn Histeridae een erg lastige familie, die vrijwel altijd binoc en een expert nodig hebben voor een juiste determinatie.

Is er een lookalike? Ik kan 'm niet vinden ...
Vriendelijke groeten,
Henk

lo.troisfontaine

Hoi,

heb ook nog geen echte lookalike kunnen vinden. Misschien deze dan toch te doen zonder  :micro:

groeten.

Lo

Henk Soepenberg

Had onder meer gezocht in dit mooie document:

Lackner T., 2015: Sphaeritidae, Histeridae. Icones insectorum Europae centralis. 33 pp. Folia Heyrovskyana 23(B): 1-33  PDF
Vriendelijke groeten,
Henk