Hybride wilde eend?

Gestart door 123Sophie, januari 06, 2017, 13:58:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

123Sophie

Ik ben geen ervaren vogelaar, dus het zou heel eenvoudig kunnen zijn voor jullie maar ik heb grote moeite deze woerd te identificeren. Ik heb expres een foto gemaakt met een woerd van een gewone wilde eend er naast en daarop is te zien dat deze woerd een stuk groter is. Hij zit tussen eend en gans in qua grootte en ook een beetje qua bouw, vooral aan de achterkant doet het veel aan een gans denken. Wie weet meer? Alvast veel dank!

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

123Sophie

Dank voor de reactie. De reden dat ik daar zelf aan twijfelde is het feit dat zijn bouw echt heel anders is dan normale eenden en de parkeenden die ik ken, lijken qua bouw wel op wilde eenden. Het is op de bijgevoegde foto's misschien wat lastig te zien omdat hij aan het foerageren is maar ook met het hoofd rechtop ziet de achterkant er veel meer uit als een gans. De staartveren lopen schuin naar boven en aan de achterkant is echt een recht stuk te zien, zoals bij ganzen.

Henri van Dodeweerd

Dag Sophie,

Parkeenden zijn heel variabel. Dit komt omdat er heel veel kweekvarianten zijn, die ook kruisen met de wilde eenden. Dus ook in grootte is er wel wat variatie.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd