Voor deze 18e eeuwse gevallen heb ik de lat wat lager gelegd. Uit de tijd zelf ben ik ze niet tegengekomen, dus de deze mondelinge overleveringen zijn niet te controleren. Maar in die tijd zaten er nog volop wolven ten zuiden van de grote rivieren en ook in Drenthe kwamen ze nog voor. Dwaalgasten in Utrecht lijken mij daarom goed mogelijk.
"Nog in de XVIIIde eeuw waren er in de Provincie Utrecht. Omstreeks het jaar 1740 zag mijn oom, te paard terugkeerende van een bezoek te Maartensdijk naar Utrecht, een wolf slapende bij den weg zitten; hij reed hem, zacht stappende, voorbij, en toen spoorslags voort. Was het misschien een overgebleven gast van den harden winter van genoemd jaar? L.J."
(De Navorscher 10(1860):200)
"Een oudoom van mij , die omstreeks 1800 overleden is, heeft eens, naar mijne gissing omstreeks 1770 of 1775, toen hij 55 of 60 jaren oud was, op de heide bij Driebergen een wolf gezien, die regt-streeks op hem aankwam, doch op het geblaat van schapen of het loeien van rundvee eensklaps zijwaarts afweek. De schout van Driebergen, wien hij het verhaalde, wilde het niet gelooven, maar den volgenden dag bleek de waarheid: het dier had verscheidene beesten gebeten, was eindelijk door de boeren afgemaakt en naar Utrecht over gebragt, waar het (op de anatomie meen ik) voor ieder te zien was. Mijn vader heeft dit aan ons kinderen meermalen met vele bijzonderheden verhaald. A. Br."
(De Navorscher 12(1862):3)