Hybride ??

Gestart door JeroenBes, oktober 17, 2007, 21:45:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

JeroenBes

Ik ben benieuwd welke twee gans soorten hier gekruist zijn.

Foto 1:
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

JeroenBes

Foto 2
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Jan Harteman

Mogelijk Grauw (A. anser) X Keizer (A. canagica), maar ben er niet zeker van.

Vergelijk maar met deze:


JeroenBes

foto 3 :

de fotoos zijn een zeer sterke crop , als men een gehele foto wil zien hoor ik het wel.. Gans zit wel zeer ver weg hoor  
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Alcedo atthis

#4
Hi all,

I think the picture given by Jan is a misidentified bird.

This looks rather like Snow goose x Emperor goose than Greylag x Emperor goose.

Reasons

A pale pinkish bill, and a white belly do indicate Snow goose as one parent;

that the other parent must be Emperor goose is very clear due to the general feather pattern


The bird posted by Jeroen is certaily with Snow goose genes, but more i cannot say safely due to blurryness of pictures.
greetings,
Jörn Lehmhus

gjcaspers

The bird in Jeroen's blurry pictures may not even be a hybrid at all, but rather an intermediate phase ("phase 3") Snow Goose.

See for the general patterns of Snow Geese colour phases the article by Mundy in Proc. R. Soc. B 272(1573):1633-40(2005).
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlere...bmedid=16087416
Groet,
Gert-Jan Caspers

Alcedo atthis

CiteerThe bird in Jeroen's blurry pictures may not even be a hybrid at all, but rather an intermediate phase ("phase 3") Snow Goose.

See for the general patterns of Snow Geese colour phases the article by Mundy in Proc. R. Soc. B 272(1573):1633-40(2005).
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlere...bmedid=16087416
Yes, That's one of the possibilities i cannot exclude for Jeroen´s bird... sorry if it wasn´t clear... it needn´t be a hybrid but it could be a hybrid as well as a pure snow goose....

the only safe thing is there is  snow goose in this bird .

Interesting link on this coloration! Thanks
greetings,
Jörn Lehmhus

JeroenBes

Hallo daar allemaal

Ik ben niet zo heel erg goed met het engels.
Maar als ik het goed gelezen heb gaat het over wat jörm meldt een waarschijnlijke hybride keizer x sneeuw.

Maar wat gert-jan meldt begrijp ik niet zo erg.  
Citeer"an intermediate phase ("phase 3") Snow Goose."
Wat bedoel je hiermee ? Ik krijg je link ook niet geopend.

PS: Trouwens sorry voor de 'blurry pictures' maar de afstand was zoals eerder gemeld zeer ver.

 
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk ben niet zo heel erg goed met het engels.
Ik ben dat helaas ook niet zo, Graag zou ik zien dat de mensen die ook gewoon nederland kunnen even het stukje in het nederlands erbij typen, het is tenslotte een open forum voor iedereen, en nu worden toch wel mensen gehinderd om het te lezen naar mijn mening.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gjcaspers

CiteerHallo daar allemaal

Ik ben niet zo heel erg goed met het engels.
Maar als ik het goed gelezen heb gaat het over wat jörm meldt een waarschijnlijke hybride keizer x sneeuw.

Maar wat gert-jan meldt begrijp ik niet zo erg. 
Citeer"an intermediate phase ("phase 3") Snow Goose."
Wat bedoel je hiermee ? Ik krijg je link ook niet geopend.

PS: Trouwens sorry voor de 'blurry pictures' maar de afstand was zoals eerder gemeld zeer ver.
De vogel van Jan is volgens Jörn een hybride Sneeuwgans x Keizergans.

De vogel van Jeroen heeft volgens Jörn zeker Sneeuwgansbloed, maar het is niet duidelijk of het een zuivere Sneeuwgans of een hybride is.

De Sneeuwgans komt voor in verschillende kleurvormen ("fasen"). Naast witte en blauwe komen ook intermediairen (wit met blauw) voor. De kleurverdeling bij de intermediairen is niet willekeurig. In het artikel dat ik citeerde worden zes verschillende fasen onderscheiden, met vaste kleurpatronen, oplopend van geheel wit (fase 1) tot geheel blauw (fase 6). De gans op de foto's van Jeroen heeft een kleurpatroon dat overeenkomt met de fase 3 Sneeuwgans in het artikel.
Groet,
Gert-Jan Caspers

JeroenBes

CiteerDe Sneeuwgans komt voor in verschillende kleurvormen ("fasen"). Naast witte en blauwe komen ook intermediairen (wit met blauw) voor. De kleurverdeling bij de intermediairen is niet willekeurig. In het artikel dat ik citeerde worden zes verschillende fasen onderscheiden, met vaste kleurpatronen, oplopend van geheel wit (fase 1) tot geheel blauw (fase 6). De gans op de foto's van Jeroen heeft een kleurpatroon dat overeenkomt met de fase 3 Sneeuwgans in het artikel.

Gert-jan da's pas duidelijke praat.
Zou wel tof zijn als het een zuivere sneeuwgans blijkt te zijn.
Terwijl ik eerst dacht dat het een keizergans was. zie : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=7549&st=30

Ik hoop dat nog meer mensen even hun blik op mijn blurry-foto's willen werpen, en hier hun visie op los willen gooien.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Rinie van Reenen

CiteerPS: Trouwens sorry voor de 'blurry pictures' maar de afstand was zoals eerder gemeld zeer ver.
Blurry pictures? Is dat Nederlands? Volgens mij valt het met dat Engels van je nog wel mee!  :P  
Groet, Rinie van Reenen