Kleurloze foto's

Gestart door Kinderdijk, december 24, 2016, 17:30:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kinderdijk

Sinds een tijdje verschijnen m'n foto's in zwart-wit op de website als ik ze upload, terwijl m'n fotobewerkingsprogramma ze gewoon in kleur weergeeft. Is het ergens te regelen dat ze wel in kleur op de website verschijnen? Of ligt het toch ergens aan mijn camera of programma?
Groeten,
Corné Stam

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

marcel123

Ik ken wel het verschijnsel dat bij het bijsnijden van foto's in obsmapp soms de kleur verdwijnt, zie foto. Met waarneming.nl zelf komt me dat niet bekend voor en moet je duidelijker zijn..

http://observation.org/waarneming/view/132872275
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2016-12-16 Spain - Tenerife - Santiago del Teide
Foto's:

====
http://observation.org/waarneming/view/132911084
Dubbelloof - Blechnum spicant gezien op 2016-12-17 [obscured]
Foto's:






Kinderdijk

Het klopt dat ik nu nog geen zwart-witfoto's heb staan, omdat ik ze namelijk gelijk verwijderd heb toen ik zag dat het niet goed ging... Maar ik heb er nu een paar geüpload, zie vooral deze waarneming van kleine zwanen: http://waarneming.nl/waarneming/view/133049514?_popup=1.
Nu ik zelf ook weer goed kijk, lijkt het niet echt zwart-wit, maar is de meeste kleur in ieder geval wel verdwenen.
Het gaat om het invoeren via de site. Via ObsMapp gaat het wel goed.
Groeten,
Corné Stam

jeroenroelofsen

#4
Die zie ik gewoon in kleur. Iets wat flets maar dat kunnen de omstandigheden zijn.

Probeer eens een zelfde foto als bijlage hier toe te voegen. Dan hebben we een vergelijking.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Kinderdijk

#5
Hierbij een foto van de zwanen. Op mijn laptop komen de kleuren pas goed uit als je op de foto klikt waardoor deze groter wordt weergegeven.
Groeten,
Corné Stam

jeroenroelofsen

Bij de waarneming lijken ze bij mij iets fletser. Maar zeker niet kleurloos.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Frank van de Putte

Citaat van: Kinderdijk op december 26, 2016, 21:48:21 PM
Hierbij een foto van de zwanen. Op mijn laptop komen de kleuren pas goed uit als je op de foto klikt waardoor deze groter wordt weergegeven.

Ja, inderdaad een raar iets, dat heb ik nog nooit gezien, en als ik de foto open in bv Paint dan worden de kleuren weer minder helder (zie screenshot)...
Ik heb er geen verklaring voor, in welk programma heb je deze foto bewerkt, of is dit de originele onbewerkte foto?

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Als ik hem open in Photoshop ziet hij er heel normaal uit.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op december 27, 2016, 17:13:27 PM
Als ik hem open in Photoshop ziet hij er heel normaal uit.
Bij mij dus ook, zie bijlage.

Wat een optie zou kunnen zijn is dat je bijvoorbeeld als kleurprofiel adobeRGB (aRGB) hebt opgeslagen ipv het meer gangbare sRGB. Sommige browsers gaan niet goed om met bepaalde kleur profielen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Frank van de Putte

Maar wat noem je normaal? Zie je geen kleurverschil als je op de foto klikt ?

Op deze printscreen zie je op de achtergrond de verkleinde foto, en in het venster op de voorgrond de vergrote foto, zoals ik ze op m'n scherm krijg...
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Als ik de foto hier vergroot verandert er niets. Al ik hem download en in mijn standaard viewer (FastStone MaxView) bekijk ook niet, maar al ik hem in PS open ziet hij er uit zoals ik zou verwachten. Normaal dus, met groen gras en zo.
Herman van der Meer

Kinderdijk

Dank voor die printscreen Frank, zo zag ik het ook.

Jeroen ook bedankt voor je opmerking over kleurprofielen, want het is nu opgelost! Bij het exporteren van mijn foto's vanuit Capture One (programma van Sony) stond het ICC-profiel op 'cameraprofiel insluiten', dat heb ik veranderd naar 'sRGB (+ nog een heel verhaal)'. Nu wordt alles ook op deze site weer normaal weergegeven.
Groeten,
Corné Stam

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)