vrouwtje vink: is dit een vorm van leucisme?

Gestart door MirandaE, januari 09, 2017, 18:54:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

MirandaE


HPM

Nee, dit is een ontsnapte kanariepiet.
Maar had je dat niet al eens gevraagd met een andere foto??
Herman van der Meer

stevenvdb

Het is wel degelijk een vrouwtje Vink met kleurafwijking.

Gr, Steven

MirandaE


Dank je wel voor de bevestiging Steven :-)

Herman, ik begrijp je antwoord niet helemaal, ik heb nog nooit eerder een foto geplaatst hier

HPM

Citaat van: MirandaE op januari 09, 2017, 19:55:20 PM

Dank je wel voor de bevestiging Steven :-)

Herman, ik begrijp je antwoord niet helemaal, ik heb nog nooit eerder een foto geplaatst hier

Omdat er zeer onlangs een vraag werd geteld over een dergelijk kanarie.
Herman van der Meer

janvdbrugge

Toch een puntje van toelichting (Steven gaf al de juiste identificatie): het enige kanarie-achtige aan deze vogel is de kleur van de mantel (bovenrug). Bouw van kop en snavel en vleugelpatroon passen op geen enkele kanarie, en daarmee bedoel ik dus de vele kleurslagen van kleurkanaries en de vormen van postuurkanaries, en eventueel ook nog Afrikaanse Serinus-soorten. Hybride van kanarie met vink ligt ook niet erg voor de hand, omdat de soorten nu eenmaal niet nauw verwant zijn, zoals dat bij de Carduelis-soorten (Sijs, Putter, Groenling) met kanarie (Serinus) wél het geval is.
Groeten,
Jan van der Brugge

MirandaE

OK, heel erg bedankt voor de reacties en de informatie!

frankneijts

#7
Citaat van: janvdbrugge op januari 09, 2017, 20:34:02 PM
Toch een puntje van toelichting (Steven gaf al de juiste identificatie): het enige kanarie-achtige aan deze vogel is de kleur van de mantel (bovenrug). Bouw van kop en snavel en vleugelpatroon passen op geen enkele kanarie, en daarmee bedoel ik dus de vele kleurslagen van kleurkanaries en de vormen van postuurkanaries, en eventueel ook nog Afrikaanse Serinus-soorten. Hybride van kanarie met vink ligt ook niet erg voor de hand, omdat de soorten nu eenmaal niet nauw verwant zijn, zoals dat bij de Carduelis-soorten (Sijs, Putter, Groenling) met kanarie (Serinus) wél het geval is.
Groeten,
Jan van der Brugge

Die geringe verwantschap tussen Fringilla-soorten enerzijds en de meeste andere vinkachtigen anderzijds uit zich bijv. in een geheel ander balts- en territoriumgedrag wat toenadering tussen de verschillende soorten in de weg staat (en dus mogelijke hybridisering). Misschien nog wel belangrijker echter is de geheel verschillende manier waarop zij hun jongen voeren: Fringilla vanuit de snavel (zoals een Merel bijv.) en Carduelis/Serinus/Spinus enz. vanuit de krop waardoor het grootbrengen van de jongen door gebrek aan 'communicatie' mis kan gaan. Overigens hier een aantal voorbeelden van mutanten (kleurafwijkingen) van gewone Vink: http://www.bec-info.com/Leden/Artikel/PageRender?PageName=MingeroetBotvink&PageController=a1f97ea1-392d-43fe-ad20-96243cd20640
http://secvalkenburg.weebly.com/mutanten-botvinken-in-de-natuur.html .. Vogelkwekers proberen hiermee verder te fokken om op die manier de mutatie vast te leggen zodat je doelbewust (op basis van de erfelijkheidstheorieën) dergelijke kleurvormen kunt verkrijgen. 
EDIT: En hier nog een: http://waarneming.nl/foto/view/1003395 van Jaap Vink (what's in a name .. B)). Opvallend dat je zo'n gele rug vaker ziet bij Vinken, zowel bij vogels die verder grotendeels normaal zijn getekend (zie de topicstartfoto) tot aan vogels die verder grotendeels wit zijn: deze mutatie heet dan 'opaal'.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'