Noord Spanje - Chrysomelidae spec. --> Chrysolina lucida (waarschijnlijk)

Gestart door bartvanhoof, januari 03, 2017, 10:43:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/133268626
Chrysolina grossa observed at 2017-01-01 Spain - Mazcuerras
Photos:










thanks in advance Bart van Hoof

Heb het even zo weg gezet ... maar weet niet of het klopt. Er zijn verschillende kandidaten geloof ik (waaronder deze). Ook mogelijk zijn Chrysomela populi (maar ik zie de zwarte punt aan de achterkant niet ... dit kenmerk zag ik pas later op internet, en met mijn onbekendheid met kevers staat dat niet duidelijk op de foto) en Chrysolina polita.
Deze soort staat niet in de lijst van E. Petitpierre uit 2005 (voor zover ik het kan vinden, misschien onder een andere naam) ... http://vufind.uniovi.es/Record/ir-ART0000208448

De waarneming staat al een paar dagen op een FB pagina van kevers in Spanje, maar het is daar behoorlijk stil met suggesties.

Als ik de belichting wat aan moet passen van de foto's kan dat, heb de RAW files nog.

Alvast dank voor de tips,
gr,
bart.

arpwifi

'tis geen Chrysomela en ook niet Chrysolina polita (die komt in elk geval op Iberië wel voor overigens).

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de tamelijk algemene Chrysolina lucida, maar ik heb van grofweg de helft van de Iberische Chrysolina werkelijk geen flauw benul hoe ze eruit zouden moeten zien, dus dat is feitelijk gewoon een wilde slag in de lucht .... 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

bartvanhoof

#2
Dank Arp!

Aangepast ... en wat blijkt nu, wat ik via Biodiversidad Virtual zie zijn de goedgekeurde foto's aldaar uit de provincie hier (Cantabria) ... en er is een verwijzing van Petitpierre (2005) naar de soort in Cabezón de la Sal, de naastgelegen gemeente zeg maar.

Even een snel lijstje voor je ... als het een Chrysolina sp. is (en ik heb alle reden om je te geloven, ik weet er niks van af) dan zijn mogelijk:
- Ch. (Colaphodes) haemoptera (nee donker)
- Ch. (Erythrochrysa) polita
- Ch. (Maenadochrysa) affinis (F.) ssp. rufofemorata (Heyden, 1870) (nee donker)
- Ch. (Melasomoptera) lucida
- Ch. (Ovosoma) vernalis ssp. cantabrica (nee donker)
- Ch. (s.str.) bankii (nee donker)
- Ch. (Stichoptera) kuesteri (nee donker)
- Ch. (Stichoptera) latecincta (Dem.) ssp. decipiens (nee rode band met zwart)
- Ch. (Synerga) herbacea. (nee groen)

Ik zal ze nog eens nalopen.
nogmaals dank,
bart.

ps - snel gezocht ... blijven 2 over waarvan er een is die je zegt dat het niet is. :)

arpwifi

De lijst met Chrysolina's voor heel Spanje is natuurlijk veeeeeel langer, en ik ken niet van al die soorten afbeeldingen (en ga nu niet naar beschrijvingen zoeken) vandaar dat ik liever een slagje om de arm hield, maar lucida lijkt in elk geval een goede match en als die daar voorkomt dan zou ik 'm maar gewoon zo invoeren. Ik hoef ze gelukkig niet te valideren ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

bartvanhoof

Da's het handige van hier (Cantabria) wonen ... over het algemeen komen de lijsten meer overeen met het midden/noorden van Europa dan met de rest van Spanje. Dus de kennis op het Forum hier is goed te gebruiken voor veel wat ik tegen kom.
Het klimaat is hier nat en fris ... verre van het beeld dat de meeste mensen van Spanje hebben. :)

Bijv. dat document van Petitpierre gaat over Chrysomelidae in Cantabria (en Asturias) ... er zijn 186 bekende soorten waarvan er 68% overeen komen met (noord) Europa, 10% met het Mediterrenean gebied en 20% endemisch.