Larven bladwesp

Gestart door henkvanwoerden, oktober 17, 2007, 20:24:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Deze larven van een bladwesp ? gefotografeerd op het blad van zomereik. Is aan de hand van het vraatpatroon en de vorm van de larven te zeggen om welke soort het gaat ?
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 3
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 4
Met vriendelijke groet,

Henk.

linda

Dit zijn inderdaad larven van een bladwesp, een Caliroa-soort. Er leven 2 sterk gelijkende soorten op eik: Caliroa annulipes en Caliroa varipes.
Ik meen dat bij deze soorten de kleur van de kop bepalend is (hiervoor heb je dus een duidelijke foto van de voorzijde van de kop nodig). Bij varipes zou de kop helemaal rood-bruin zijn, bij annulipes loopt nog een zwarte band langs de boven, en zijkanten van de kop.  
Groeten,

Linda

henkvanwoerden

#5
Hallo Linda,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een, helaas onscherpe, foto van de voorkant, maar ik vrees dat die niet echt uitsluitsel gaat geven. Maar misschien dat jij er toch nog een conclusie aan kan verbinden.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

linda

Hallo Henk,

Op deze laatste foto is de zwarte band om de kop wel duidelijker te zien. Bij varipes is de kop echt helemaal effen gekleurd, dus dan zou het hier om C. annulipes gaan.  (wel graag met een ?, ik heb zelf nog weinig ervaring met de soort)
Groeten,

Linda

henkvanwoerden

Hallo Linda,

Dus de (slechte) foto geeft toch nog voldoende informatie, zij het met een klein vraagteken. Bij volgende bladwesplarven, dus een "pasfoto"erbij.

Bedankt en groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.