Welke vis?

Gestart door frankmeer, oktober 28, 2007, 22:06:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

In het vogelforum dit topic opgestart: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry278407
Kan iemand n.a.v. de foto's de soort verklappen, of toelichten hoe een losse kop op het land komt?
Frank van der Meer

vuurvlinder

#1
Misschien toch ook maar op het zoogdieren forum posten? Mogelijk juveniele Bruinvis? Ik roep ook maar wat!  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Date Lutterop

Euhhhh, een Bruinvis is geen vis! En aan de kop op de foto zit toch echt een borstvin van een vis! Bovendien, zoals ik ook al op het andere forum vermeldde, veeeeeel te klein voor zelfs maar de kleinste Bruinvis.

Groet,

Date


vuurvlinder

CiteerEuhhhh, een Bruinvis is geen vis! En aan de kop op de foto zit toch echt een borstvin van een vis! Bovendien, zoals ik ook al op het andere forum vermeldde, veeeeeel te klein voor zelfs maar de kleinste Bruinvis.
Euhh, daarom had ik het over het zoogdierenforum. Misschien is het geen juveniele Bruinvis, maar als vis kan ik dit smoelwerk ook niet thuisbrengen.  :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Date Lutterop

#4
Maar betekent dat niet dat het geen zoogdier is? Dus lijkt me het zoogdierforum geen optie. Of zie ik dat nu na een paar wijntjes niet meer zo helder???

Groet,

Date


vuurvlinder

Date,

even voor de duidelijkheid. Een Bruinvis is een zoogdier. De kop op de foto kan ik niet thuisbrengen, kan wat mij betreft een juveniele Bruinvis zijn (zoogdier) maar ook een vis, ik weet het niet en heb ook niet gezegd het te weten. Vandaar mijn reactie, dat het bericht ook misschien in het zoogdierenforum gepost zou moeten (kunnen) worden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Date Lutterop

OK, duidelijkheid voor alles. Het is zeker geen Bruinvis. Daarvoor is beest op de foto veeel te klein, en bovendien zie je op de foto een buikvin van een vis, en een kieuw. En ook ik heb al aangegeven dat een Bruinvis geen vis is.
De snede aan de onderzijde doet vermoeden dat het een vis is die daar ter plaatse is gevangen en schoongemaakt. Mijn eerdere opties (Dunlipharder en Zeebaars) blijken na literatuurraadpleging niet te kloppen. Dus wachten op zeeviskenners voor identificatie.

Groet,

Date


vuurvlinder

#7
Lijkt mij ook een goed idee!  :) :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grunsven

Volgens mij een zeebrasem, Sparus aurata, die heeft een zwart bandje voor de ogen wat ik ook o[p de foto denk te zien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Date Lutterop

Had ik ook al aan gedacht, maar aanvankelijk ter zijde geschoven omdat in mijn boek (Zeevissen van Muus et al.) stond dat deze soort niet in Nederland voorkomt. Maar heb ik hier dan een waardeloos werkje in de boekenkast? Want hier heet 'ie Goudbrasem (Zeebrasems (Pagellus) zijn rood), en bevindt zich tussen de ogen geen zwart, maar een geel bandje.
Maar ja, vis hoeft natuurlijk niet in Nederland gevangen te zijn, of hij komt hier gewoon wel voor. Goudbrasem lijkt me een goede optie.

Groet,

Date


grunsven

Nederlandse namen bij zeevissen zijn puinhoop maar ik bedoel Sparus.

Er is ook best een kans dat de vis "shipassisted" is.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Lijkt mij ook goudbrasem: een van de meest verkochte vissen op de vismarkt (gekweekt in kooien in de middelandse zee).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Ben Wielstra

Misschien gebruikt als aas?