Vraagje over de hamster reservaten

Gestart door Tim Asbreuk, oktober 17, 2007, 18:57:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Ik ben samen met een klasgenoot een opdracht van school aan het maken. Het doel van de opdracht is dat je een terrein geschikt maakt voor een bepaalde groep organismen. Nu willen wij een akkervogel landschap inrichten. Bij akkervogels moet gedacht worden aan geel grauwe gors, ortolaan, patrijs enz.

Nu willen wij omdat er slechts weinig echte gebieden zijn die zo zijn ingericht ook een kijkje nemen in de hamster reservaten.

Nu is mijn vraag zijn deze vrij toegankelijk of liggen er wandelpaden. Of mag je er zonder toestemming helemaal niet komen?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Ik meen da ze allemaal niet toegankelijk zijn, maar je kan ze wel goed bekijken vanaf de weg, En eventueel kun je eens met de wintervogeltelingen mee gaan op de reservaten. Als je daar een adres van wil hebben laat maar even weten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Hallo Tim,

Vrijwel alle hamsterleefgebieden zijn uitstekend te bezoeken, op het Sibbe-reservaat na. Het Sibbe-reservaat is een ´gesloten´ akkerreservaat, waar je alleen om heen kunt lopen, maar de grote aantallen vogels zijn dan zeker goed zichtbaar (vooral in de maanden dec-jan-feb).
Twee hele mooie en vrij onbekende hamsterleefgebieden liggen bij Sittard en bij Puth. In Sittard moet je op de Kollenberg zijn, een klein loss-plateau waar ca. 50% onder hamsterbeheer is. Over het plateau lopen 2 paden dwars door het terrein heen. Gisteren waren daar in ieder geval al een grote zilverreiger (?!) en een vrouw/juviel blauwe kiek aanwezig. Het leefgebied Puth is het recreatie-gebied Windraak, gelegen tussen het dorpje Puth, Munstergeleen en Windraak. Een werkelijk magnifiek gebied, prachtige plateau´s, holle wegen, hellingsbossen en ca. 25% hamsterbeheer! Schitterend. Zeer de moeite waard.
In beide gebieden lopen naar schatting in totaal ca. 400-500 hamsters rond. Vogeltellingen uit het gebied zijn nog schaars, maar daar gaat de provincie Limburg komende winter aandacht aan besteden.

Succes met je project!
Maurice La Haye
admin (en hamster-onderzoeker)