Hoofdmenu

onbekend

Gestart door hiskodevries, november 24, 2005, 13:40:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Via email binnen gekomen

(heb maar een vogelnaam ingevoerd om door te kunnen gaan, is dus géén appelvink....) locatie: tuin. naam: onbekend. formaat: ca formaat grote lijster, kleed: grijze borst, fel rode stuit, zwart/d.grijze bovenkant, kuifje. geluid: schril. voedsel: bessen e.d. Is met z\'n tweeën/paar. Verledenjaar voor het eerst gezien. Dit jaar weer en komt geregeld in de tuin, altijd paartje. Dezxe vogels zijn, sinds vorig jaar nieuw voor mij, bevriend dierenarts(Koornwinder) weet ook niet om welke vogel het gaat. Heb een foto, enigzins wazig, maar wel herkenbaar,
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Christian

Kan alleen formaat Grote Lijster en fel rode stuit niet plaatsen....
Maar ziet er op de foto uit als Zwartkop.
Christian Brinkman

RWester

Citeerheb maar een vogelnaam ingevoerd om door te kunnen gaan, is dus géén appelvink....) locatie: tuin. naam: onbekend. formaat: ca formaat grote lijster, kleed: grijze borst, fel rode stuit, zwart/d.grijze bovenkant, kuifje. geluid: schril. voedsel: bessen e.d. Is met z\'n tweeën/paar. Verledenjaar voor het eerst gezien. Dit jaar weer en komt geregeld in de tuin, altijd paartje. Dezxe vogels zijn, sinds vorig jaar nieuw voor mij, bevriend dierenarts(Koornwinder) weet ook niet om welke vogel het gaat. Heb een foto, enigzins wazig, maar wel herkenbaar,

Wat wordt hier voor nieuwe soort gebouwd :blink: Twee beschrijvingen door elkaar gehaald?

Dit is een Zwartkop-mannetje, én ik zie geen fel rode stuit op de foto...Gezien de verhoudingen met de omgeving (schelpjes enzo)  heeft het ook niet het formaat van een Grote Lijster.

Met vriendelijke groet
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Pim

Ik keek alleen naar de foto, de beschrijving is inderdaad afwijkend.

gegroet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

DaanKuiper

Zal wel aan mij liggen, maar ik weet niet beter of het zwartkop mannetje heeft een zwarte pet en geen zwarte keel zoals deze vogel wel lijkt te hebben.
Nog maar eens in m'n vogel boekje neuzen.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Pim

Ik zie geen zwarte keel....

gegroet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

j.steenbergen

Zag er in eerste instantie ook een Zwartkop in, maar formaat lijkt inderdaad te groot. Mij is overigens niet duidelijk hoe de vogel zijn kop houdt, lijkt me wel van belang voor de vorm van het zwart op de kop. Met beter zoeken in je (Europese) vogelboek kom je volgens mij niet veel verder. Ik zou zelf toch voor een of andere exoot gaan en heb deze niet direct paraat...
Jeroen Steenbergen

j.steenbergen

Even op het internet gezocht en niet direct iets kunnen vinden, maar zit zelf in de richting van een of andere buulbuul te denken. Of zeg ik nu iets heel doms...
Jeroen Steenbergen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Ik zou op basis van foto en beschrijving gaan voor een of andere buulbuul. Ben niet zo thuis in die soorten maar door te zoeken op internet moet er wel wat te vinden zijn.
Weet je zeker dat ie een rode stuit had en geen rode onderstaart?
Groeten,
JOhan

JohanvantBosch

#11
misschien red-vented bulbul - pycnonotus cafer, zie voor foto bijvoorbeeld onderstaande link, of vul bij google afbeeldingen red vented bulbul in.

http://www.birdphotography.co.uk/RedVentedBulbul.htm

Ook de rugtekening en de lichte punten aan de staart (zie de foto van de waarnemer) lijken te kloppen

Groeten,
Johan

Wouter

Op de foto staat eigenlijk nog best duidelijk een mannetje zwartkop. Hij kijkt volgens mij naar rechts, zodat het kan lijken alsof ie een zwarte keel heeft.
Wouter

grunsven

Ik zie het probleem ook niet
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rutger

De staart lijkt me wel te lang voor zwartkop.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

DaanKuiper

Bij nader inzien lijkt de vogel inderdaad over de schouder naar rechts te kijken.
Een Katvogel komt wel in de buurt. Klopt alleen het kuifje niet
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

edwin de weerd

Lijkt mij een Sooty-headed Bulbul, weet de nederlandse naam niet, komt voor in India en Zuidoost Azië, wordt vast wel gehouden als kooivogel. Leuke misterybird.
Groet Edwin.  

JohanvantBosch

Hallo allemaal,

Sorrie, maar ik kan niks met deze zwarkopgokken die weliswaar globaal aansluiten bij een eerste blik, maar totaal niet bij een goede blik op de foto en voldoende aandacht voor de beschrijving van de waarnemer.
Een zwartkop is het zeker niet!
Waarom niet?
Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat de vogel aan minimaal zijn buitenste twee staartpennen witte toppen heeft - dit heeft een zwartkop niet
De waarnemer beschrijft bovendien de vogel:
rode stuit - dit heeft een zwartkop niet (overigens denk ik dat de waarnemer een rode onderstaart bedoelt, maar er zal op zijn minst ergens rood aan de vogel zitten)
kuifje - heeft een zwartkop niet
grootte ongeveer als grote lijster - veel te groot voor zwartkop
altijd in een paartje, die er blijkbaar hetzelfde uitzien. Mocht het echt een paartje zijn, dan zou een vrouwtje zwartkop er toch anders uit moeten zien.
Misschien maar aan de slag met wat de waarnemer beschrijft en wat je op de foto ziet.
Op basis van lange staart, grootte en vorm, in combinatie met de zwarte kop en de opvallende rode onderstaart/stuit, neig ik naar een buulbuul - in ieder geval behoort dat tot de mogelijkheden. een catbird zou mogelijk een optie zijn kwa vorm etc. , maar de kuif en het rood sluiten dit volgens mij uit.
Ik meen me te herinneren dat er een red-vented bulbul bestaat. Daar ben ik op gaan zoeken bij de afbeeldingen via google.
DE foto's die je dan te zien krijgt, sluiten volgens mij erg goed aan bij de foto en beschrijving. Die vogel heeft bovendien een zwarte keel (soms nog meer zwart op onderzijde, maar volgens mij verschilt dat per ondersoort), kuif, rode onderstaart en witte toppen aan de buitenste staartpennen.
Bovendien heeft deze buulbuul wat geschubde bovendelen, dit is niet duidelijk zichtbaar op de foto, maar met wat goede wil kun je het er in zin.
Ook zijn de sexen bij bulbuls volgens mij gelijk

RED-VENTED BULBUL lijkt me dus een behoorlijk goede optie

of heeft iemand andere bulbuls of vogels in de aanbieding
Groeten,
JOhan

JohanvantBosch

#18
Edwin,
Je was me voor, maar een sooty-headed mag 't van mij ook zijn, hoor....
Hoewel ik bij de foto's van deze soort geel op de onderstaart tegenkom.
JOhan

carel

#19
Ik ga volledig met JohanvantBosch mee
een  Sooty-headed Bulbul klopt aardig
wanneer de vogel zijn kop helemaal gedraaid heeft zie je de wangwlekken helemaal niet
de witte vlekken in de staart komt ook overeen maar ook wanneer je de foto uitvergroot zie je een witte stuit
klopt ook en dan is het mystery van de kuif ook meteen opgelost

buulbuul
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

RWester

CiteerDit jaar weer en komt geregeld in de tuin

Heb foto nog es uitvergroot bekeken, buulbuul is inderdaad betere oplossing. Was iets te snel denk ik in mijn conclusie. Maar misschien als de vogel weer eens opduikt er een betere foto gemaakt kan worden.

E-mailtje naar waarnemer?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


j.steenbergen

Nu ik alle reacties lees en ik ook de plaats van de waarneming zag (Maarssenbroek) herinner ik me dat er in Maarssenbroek een paartje ...Buulbuul rondzwerft en ook heeft gebroed. Dit is gedocumenteerd door (leden van) de Vogelwacht Utrecht. Helaas weet ik even niet meer wie en ook niet om welke soort het ging. Wel kan ik me herinneren dat indertijd ook veel gedoe is geweest om er achter te komen om welke vogel het ging.  
Jeroen Steenbergen


edwin de weerd

Volgens mij is het (nog steeds) een Sooty-headed Bulbul (Pycnonotus aurigaster  klossi) deze is er in twee ondersoorten klossi met rode onderstaart dekveren en thais met gele onderstaartdekveren.
Ook heeft de vogel niet opvallend veel schubbing op de bovendelen en voor zover zichbaar helemaal niet op de onderdelen en loopt het zwart van de kop niet gelijkmatig over in de boven en onderdelen dus kan het volgens mij geen Red-vented Bulbul (Pycnonotus caffer) zijn maar moet het wel een Sooty headed Bulbul zijn.. Groet Edwin.

JohanvantBosch

Ik ben helemaal accoord met sooty headed Heb nog even foto's gezocht en vond op orientalbirdimages.org mooie foto's van deze soort met rode onderstaart. Deze soort past inderdaad beter, gelet op de kenmerken die Edwin noemt.
Groeten,
JOhan

PS kijk bv op link http://www.orientalbirdimages.org/birdimag...d_Family_ID=157

link even kopieren en bij adres invoegen,

onderaan in beeld kun je nog wat meer foto's van de soort vinden, foto nr 4 vind ik overtuigend

GertJ

Hisko,
in je omschrijving is sprake van twee exemplaren. Hoe zag het andere eruit?
Als het eenpaarjte zwartkop zou zijn, kunnen we dit vrij simnpel uitsluiten of bevestigen.

Groet
GertJager
Groet Gert Jager

Gerrit Kteu

Volgens mij is iedereen het er inmiddels wel over eens dat het hier niet om Zwartkoppen gaat.

markbenders

Lijkt mij ook duidelijke een mannetje zwartkop.

Jaap Denee

Moeizaam proces zo'n discussie...

Ik denk dat sommige mensen het hele topic niet (goed) lezen voor ze reageren. Ik neem ze dat niet kwalijk, maar misschien is het verstandig dit voortaan wel te doen? Dat scheelt op meerdere vlakken.

Naar mijn mening heeft Edwin de Weerd het bij het rechte eind en -zoals ook door anderen al duidelijk aangegeven!- gaat het hier niet om een zwartkop. De reden waarom is ook duidelijk terug te lezen.

Met verbazing,
en met een vriendelijke groet,
Jaap Denee
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee