Je mooiste vogelontmoetingen van 2016

Gestart door frankmeer, december 27, 2016, 15:56:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Volgens de traditie ook nu weer een topic om je mooiste waarnemingen van het jaar te delen. Hieronder mijn top 5 (met inderdaad geen Roodkeelnachtegaal of Bergheggenmus). Ik ben benieuwd naar jullie lijstjes!

Uit principe zet ik een eigen ontdekking op 1. Woestijntapuit - Texel, 6 november
2. Zwarte Wouwen - Texel, 8 mei. Eerst 1 ex. ver weg, deze besloot - een heel stuk dichterbij gekomen - in te vallen in het duin om daar bovenin een struik een soortgenoot op te wachten. Ze vlogen vervolgens vleugel aan vleugel het eiland af...
3. Ralreiger - Nieuwkoopse Plassen, 8 en 9 juni
4. Vale Gier - Texel, eind mei
5. Balkankwikstaart - Texel, 3 en 4 mei
Frank van der Meer

Jacob Molenaar

#1
Hier mijn lijstje:
1. Alpenheggenmus. Verhaaltje bij de waarneming spreekt voor zich lijkt me. Wat een stress maar ook wat een ontlading als je hem dan ziet!
2. Forsters stern. De vogel was al een paar dagen niet gezien en ik werd al een beetje bang dat ik moesten wachten op de volgende, maar uiteindelijk werd de vogel een paar dagen voor het weekend toch weer teruggevonden. Na heel wat uren zoeken werd de vogel dan toch gevonden toen ik er was.
3. Grijze strandloper. Ik had de vogel van 2014 gemist. Stonden bij de griel in Gelderland te kijken toen de melding kwam van de Kwade Hoek. Niet lang getwijfeld en na 1.5 uur rijden en een uur lopen kwamen we aan bij de plek. Bleek dat de vogel al 45 min uit beeld was... Gelukkig werd de vogel toen toch weer teruggevonden en (zij het op afstand) mooi kunnen zien.
4. Rode rotslijster. Er stond een nachtje rallen op het programma, totdat er vlak voor vertrek een rode rotslijster ontdekt werd! Route werd dus omgegooid en precies voor het donker deze nog kunnen zien. Rallennachtje was overigens ook prima gelukt  ;)
5. Steltstrandloper. De vogel ongeveer 10 min/kwartier gezien, toen vloog hij op en hij is (op deze plek) nooit meer teruggevonden. (ok, was later weer twitchbaar, maar toch.)

Tja, en eigenlijk ben ik nog niet klaar na vijf waarnemingen. Zo ben ik uiteraard ook heel blij met die bergheggenmus, roodkeelnachtegaal, grote kanoet, rosse waaierstaart, 3 ralreigers, vale gieren, steppekievit, balkankwikstaart, zwartkopgors, zwartkoprietzanger, etc. etc...

Met een jaarlijst van 328 soorten en maar liefst 28 nieuwe soorten dit jaar hoor je mij niet klagen!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroenroelofsen

Dit jaar helaas veel te weinig op pad geweest. Top 5 wordt dan ook lastig;

1) toch wel de IJseenden bij IJsselstein. Na een dubbele dip (ook de Zwarte Ibis dicht bij mijn werk op een half uurtje gemist) vrijdag was het op zaterdag toch raak. Met een stevig onweer in de rug (wateroverlast in Vianen, ca 2 km verder) een tijdje heel mooie beide vogels kunnen observeren.
2) Meerdere bezoeken aan de Visarenden in de Biesbosch. Het feit dat daar een jong is groot gebracht is voor mij noemenswaardig.
3) De eerste kennismaking met de Buidelmees. Of het nu wel of geen Kaspische is, Buidelmees was voor mij hoe dan ook een nieuwe soort. Ook mijn eerste twitch waar ik op de 1e dag al naar toe ging. Heel leuk om eens mee te maken.
4) Velduilen bij Kockengen. Meerdere keren geweest. Wat een prachtige beesten blijven dat toch. Wat ik hierbij het leukste vind is dat ik mensen heb kunnen laten meegenieten van mijn passie. Simpel door even de kijker uit te lenen en ze te vertellen waar ze moeten kijken. De reacties die je dan krijgt..... Heerlijk  :duim:
5) De waarnemers dag van Waarneming.nl. Niet alleen voor de vogels. Maar gewoon omdat het een hele leuke dag waar we ook nog eens enorm veel soorten hebben geizen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Het was een beetje veel dit jaar. Om daar een top 5 uit te halen, daar moet ik nog even over nadenken. Het worden wel allemaal twitch-gevalletjes vrees ik. Zelf niks gevonden dat de vergelijking met steltstrandloper, roodkeelnachtegaal of grote kanoet kan weerstaan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

j.steenbergen

Er waren inderdaad weer veel topmomentjes: de inhaler van Kroonboszanger, de Grote Kanoet die zich langdurig op vrij korte afstand liet zien, de Baardgrasmus van Wageningen. En dan andere waarnemingen die me zijn bijgebleven: lokale bladkoningen, de roepende kwartelkoningen naast mijn werk in Leidsche Rijn, en, als uitstapje naar andere soortgroepen: de Boommarter die doodgemoedereerd langs kwam hollen in het bos bij Winterswijk.
Jeroen Steenbergen

Bram Rijksen

By far de in mijn schoot geworpen Bastaardarend:
http://waarneming.nl/waarneming/view/118079242.

Dan een tijdje niks, en dan de steppenkiek over het dakterras van m'n nieuwe huisje:
http://waarneming.nl/waarneming/view/123793386

Twee keer een leuke vader-zoon erlebnis

Robertmeer

1. Om een wijs man te citeren:
Citaat van: frankmeer op december 27, 2016, 15:56:39 PM
Uit principe zet ik een eigen ontdekking op 1.
Westelijke Baardgrasmus - Wageningen. De combinatie van verbazing en schrik als je compleet onverwachts tegen zo'n soort aan loopt, mijn medestudenten die me óf niet geloofden óf nog nooit gehoord hadden van een baardgrasmus, de stress om de vogel vooral niet kwijt te raken: een onbeschrijflijk moment waar ik nog graag aan terugdenk.
2. Roodkeelnachtegaal - Hoogwoud. Een droomsoort voor mij (en ongetwijfeld vele anderen) en ook nog eens een fraaie man.
3. Woestijntapuit - Texel. Ontdekking van broer Frank, terwijl ik naast hem stond en de andere kant op keek.
4. Ralreiger - Nieuwkoopse Plassen. Foeragerend op een metertje of 30, beeldvullend in de scoop, met de zon in de rug: typisch zo'n waarneming die niet verbeterd kan worden.
5. Kroonboszanger - Castricum. Een geweldige soort en niet gedacht dat er zo snel weer eentje op zou duiken in ons land.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

StevenGeurts

#7
Ik ben (nog?) niet zo'n twitcher, dus niet zoveel zeldzaamheden op mijn lijst maar desalniettemin:

1. Een lammergier in de Pyreneeën. Al jarenlang mijn droomsoort, en die droom kwam dit jaar eindelijk uit.
2. Jagende velduilen op texel. Moet ik daar nog iets aan toevoegen? De foto's misschien.
3. Een volwassen overvliegende zeearend, die ik samen met mijn vader zag in de Biesbosch. Niet zo zeldzaam, maar ronduit spectaculair, een moment om niet te vergeten.
4. Roodpootvalk op de kampina. Heerlijke zomerse dag in een prachtig gebied met een roodpootvalk? Voor herhaling vatbaar.
5. Ralreiger bij Druten? Zwarte wouwen in de pyreneeen? 30 vale gieren daar? lastig kiezen. De Ralreiger dan maar, voor de NL bonus.


111 lifers in dit jaar  :angel:

En dit jaar was vooral het jaar waar ik wat serieuzer ben gaan vogelen én mijn vogelblog stevenkijktvogels.wordpress.com ben begonnen.

OlivierO

Citaat van: StevenGeurts op december 27, 2016, 23:09:48 PM
Ik ben (nog?) niet zo'n twitcher, dus niet zoveel zeldzaamheden op mijn lijst maar desalniettemin:

1. Een lammergier in de Pyreneeën. Al jarenlang mijn droomsoort, en die droom kwam dit jaar eindelijk uit.

De naam van je blog: Heerlijk!  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


Richardus

De bijeneter die ik zelf tegenkwam op Dwingelderveld! Sowieso een droomvogel voor me en die dan zelf te ontdekken, super!

HPM

23 Halssbandparkieten op mijn balkonnetje. Zelf ontdekt!
Herman van der Meer

Nella

Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


ArjenDrost †

#13
Ben nauwelijks meer in Nederland en heb hier helemaal weinig vogels gekeken. Van mij dus een internationaal lijstje:

1. M'n eerste Keizerspinguins. Veel naar gezocht, geweldig moment toen we de eerste 'kleine jongen' op het ijs vonden (https://natureviewphotography.wordpress.com/2016/12/10/most-wanted/ ). Echt geweldig om deze super Antarctische soort te vinden. Helaas kwamen we vervolgens met de zodiac vast te zitten in het ijs, waardoor we niet beter konden kijken, maar dat mocht de pret niet drukken. En de Sneeuwstormvogel die toen vlak voor onze ogen een ijsvis ving en opat vergoedde weer veel.
2. Over Sneeuwstormvogels gesproken... Dat was toch wel de soort van het afgelopen Antarctische seizoen. Twee vogels die onder ideale omstandigheden een tijd rond de boot vlogen (https://natureviewphotography.wordpress.com/2016/12/22/snow-angels-of-the-south-pt-ii/ ), ongeveer 30 die in een behoorlijke storm achter de boot aan vlogen (https://natureviewphotography.wordpress.com/2016/12/26/snow-angels-of-the-south-pt-iv/ ), eentje broedend op een plek die we konden zien (vaak broeden ze erg afgelegen) en bovengenoemde die aan het vissen was (https://natureviewphotography.wordpress.com/2016/12/14/ice-fish/ ).
3. Een avond bij Selvagem Grande (Portugal) waar we ca. 15.000 Vale Pijlen van afstand konden bewonderen (en in kleinere aantallen vlak bij het schip) en behoorlijke aantallen Bulwers en Bonte Stormvogeltjes langs zagen vliegen.
4. Verschillende jonge Ivoormeeuwen en een Thayers Meeuw in het pakijs voor Oost Groenland
5. Tijdens een zodiaccruise rond Raso, Kaap Verden ca. 1% van de wereldpopulatie Raso Leeuwerikken voor de boot hebben zitten (een groepje van 10 vogels...) en even later als bonus twee Roodpootgenten op de rotsen.
6. Toch nog een Nederlandse: een Velduil op de kwelder van Schiermonnikoog die twee keer rustig langs ons vloog.

Groeten, Arjen

Folkert Jan

Dit jaar waren er zoveel Hoogtepunten:

1: Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)(verslag)
2: De voorbereidingen van de Big Day. De ups en downs van het vinden van nesten tot het niet kunnen vinden van bepaalde soorten. Prachtige zonsopkomsten in de heidegebieden van Drenthe. De voorbereidingsrondes in de Delta en op de Veluwe.
3: Deception Tours 2 weekend met vrienden in een huisje en een soortenlijst van 112 soorten.
4: Zondag 15 mei (zaterdag 14 mei moest ik bijkomen van de big day). 2 nieuwe soorten op 1 dag. In het donker naar Gelderland rijdend en daar de Steltstrandloper zelf zoeken en vinden, vervolgens snel naar Amstelveen om Theo op te pikken en de eerste boot naar texel halen om daar samen met Theo de Grote kanoet terug te vinden.
5: De twitch van de (kleine?) sprinkhaanzanger. Vanuit het hoge noorden met wat vrienden eens zelf wat gaan zoeken op de maasvlakte i.t.t. de vele twitches die ik daar heb mogen doen. Eerst een Siberische braamsluiper vinden en een Siberische boompieper over onze hoofden (helaas beiden niet gedocumenteerd en daarmee voor mij niet telbaar) om vervolgens bericht te krijgen over een spannende sprinkhaanzanger. Prachtig van dit beest kunnen genieten en erg leuk om als 1 van de eersten bij zo'n twitch te zijn.
6: De verzameling aan zeldzame vogels in het voorjaar waarin het maar door bleef gaan: Roodkeelnachtegaal, Amerikaanse tafeleend, Zwartkoprietzanger, Westelijke baardgrasmus, Forsters stern en Balkankwikstaart plus de eerder genoemde 2 soorten van 15 mei.
7: De zoektocht op Texel naar de Bergheggenmus tijdens het DB weekend en de uiteindelijke verlossing op de Maasvlakte.
8: De "winter big day" op 01-01-2016 in de TOH waarbij de teller helaas weer bleef steken op 94 soorten waarvan het "slechts" een evenaring van mijn eigen record was, maar waarbij ik 's middags zowaar in een t-shirt kon lopen. Over een paar dagen weer een nieuwe poging wagen!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Mooi topic om te lezen. Ik weet niet of ik de ervaring van Herman kan toppen maar ik doe een poging om in de buurt te komen.

2016 was voor mij een bijzonder mager jaar qua vogels gezien een nieuw vaderschap en vervelende ziektes in de familie. Bovendien ben ik er klaar mee om regelmatig door het land te knallen, het milieu te belasten om enkel een zeldzame vogel in een woonwijk te bezichtigen. Dit jaar denk ik meer nachtvlinders dan vogels gezien.

1) Bruine Boszanger - Enschede | Een zeldzaamheid die je normaliter alleen aan de kust verwacht. We kregen een vermoeden van een lokale vogelaar doorgespeeld. Zijn gaan zoeken in de gure koude en uiteindelijk werd de vogel gevonden door een vriend van me. Enorm van genoten!
2) Iberische Tjif - Enschede | Opnieuw een soort die je niet snel verwacht in Twente. Vogel ontdekt door Remco maar niet meteen als Iberische herkend. Roepje week af. Samen met Remco gaan kijken en de eerste foto en degelijke geluidsopname gemaakt. Betreft het eerste broedgeval van Nederland (gemengd met normale tjif).
3) Grijze Wouw - Wierden | Geen nieuwe soort maar wel een geweldige vogel. Geval van precies op de juiste plaats op het juiste moment. Bloedheet - met in de auto een zwangere vriendin en weinig tijd. Het gebied letterlijk in gesprint met de kijker en daar de vogel mooi in de kijker gehad. Daarna helaas niet meer terug gevonden.
4) Rode Rotslijster - Zelhem | Een van mijn weinige twitches van het jaar. Gewoon een prachtige vogel die zich uitstekend liet zien.
5) Frater - Deventer | Helaas steeds zeldzamer in het binnenland. Lang geen tijd gehad om te kijken door de kersverse telg. Maar was het wachten waard. Hele dag mist behalve die tien minuten toen ze in beeld waren. Mooi ochtendzonnetje en uiteindelijk een goede geluidsopname kunnen maken. Mooier kon niet.   

HPM

Citaat van: Timo Roeke op december 28, 2016, 14:06:04 PM

Mooi topic om te lezen. Ik weet niet of ik de ervaring van Herman kan toppen maar ik doe een poging om in de buurt te komen.
...
5) Frater - Deventer | Helaas steeds zeldzamer in het binnenland. Lang geen tijd gehad om te kijken door de kersverse telg. Maar was het wachten waard. Hele dag mist behalve die tien minuten toen ze in beeld waren. Mooi ochtendzonnetje en uiteindelijk een goede geluidsopname kunnen maken. Mooier kon niet.

Ik had toch liever 10 Fraters dan 23 Halsbandparkieten op mijn balkon gehad.
Niet omdat die zeldzamer zijn of mooier gekleurd, maar gewoon omdat ik het zulke leuke vogeltjes vind. Een jaar of 35 geleden, toen ze in het najaar nog massaal langs de Hollandse kust doortrokken en ik er vele honderden heb geringd, heb ik mijn hart aan die schatjes verloren.
Herman van der Meer

lennartv

Ik heb meer goede soorten gemist (of laten schieten) dan dat ik ervoor teruggezien heb, maar net als een ieder toch wel de leuke soorten gezien.

1. In het kader van 'best bird is always a mammal': deze dag was absoluut het hoogtepunt van 2016 voor mij: http://lennartv.blogspot.nl/2016/07/zaterdag-18-juni-berendag.html
2. Bergheggenmus, mijn beste soort van 2016, achteraf extra fijn om hem te hebben, doordat de influx niet bleek door te zetten. Wellicht duikt ie van de winter toch nog ergens op... http://waarneming.nl/waarneming/view/125760177
3. Alpenheggenmus: beide heggenmussen in één jaar! Ook fijn als hij gewoon vlakbij zit, het kostte nog wel een taxirit: http://waarneming.nl/waarneming/view/116159460
4. Steppekiek: mijn allereerste en gezien zoals je hem hoort te zien, op een trektelpost! Al een tijdje op gewacht en dus erg fijn nu hij eindelijk langs kwam: http://waarneming.nl/waarneming/view/118250672
5. Roodkeelnachtegaal, die mag natuurlijk niet ontbreken. Het voelt al weer zo lang geleden, soort is wat gedevalueerd door de lange periode dat hij bleef zitten, maar natuurlijk nog een mega van jewelste. Extra leuk om de vogel zelf ook Siberische soorten te horen imiteren, dit gaf voor mij de bevestiging dat dit echt een wilde vogel was. Later in het jaar nog een keertje teruggeweest en in mijn eentje van de vogel kunnen genieten: http://waarneming.nl/waarneming/view/115489858
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Ted van der Knaap

Ik heb geen "Twitchers-lijstje"

Mijn focus op vogels gaat de laatste jaren steeds meer naar het aflezen van ringen.
Fascinerend dat je soms een vogel afleest die 2 dagen later in Groot-Brittanië word gemeld en nog een week later in Frankrijk.
Wat is de drijfveer van zo'n vogel om in korte tijd zulke afstanden af te leggen en vooral dan ook nog eens afgelezen te worden door meerderen.
Boeiend!

Mijn vogelontmoeting is dan ook van 2 weken terug.
Liep met m'n hond op het strand en wilde via een slag weer teruglopen maar in 'n flits zag ik een paar dammetjes verderop wat "grotere" vogels staan.
Toch doorgelopen want m'n vermoeden van Rotganzen werd steeds meer bevestigd, ook de steeds lichter wordende kleur gaf opwinding.

Zou ze nog in leven zijn, Wit TI? (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=131896.0.html).... ....6 Witbuikrotganzen waarvan 1 juveniel.
Helaas geen geringd exemplaar ertussen.

De record-witbuik zal waarschijnlijk overleden zijn, wat wel vrijwel zeker is is dat ik deze volwassen dieren eerder heb ontmoet op deze plek,  ...toen ze als onvolwassen voor het eerst mee waren met hun moeder!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Edwin Schuller

Poeh, moeilijk. Een redelijk willekeurig lijstje:

1. Kwartelkoning op de foto.
2. Bergheggenmus, want een nieuwe soort voor Nederland die we gewoon zien aankomen, en zich vervolgens fantastisch laat zien.
3. Geweldige twitch en een knappe foto van een Sprinkhaanzanger rijker.
4. Twee dagen na de geboorte van ukkie #2 alweer naar buiten -omdat alles zo voorspoedig gaat- en meteen een Zwartkopgors rijker.
5. Omdat het gewoon leuk is als vogels van heeel ver komen: Zilvermeeuw. Zelfs al krijg je de ring niet helemaal afgelezen.

Jammer dat Wit TI zoek/overleden is...
Edwin Schuller

jaapbird

laat ik er onvergetelijke vogelmomenten van maken ;-)

1-Bergheggemus : auto aan het inpakken voor weekeinde met vrienden naar Engeland en ja hoor daar komt de piep , ik zeg nog dat zal een bergheggemus zijn .....Ik mocht na de beneluxtunnel echt niet naar recht afslaan : heerlijk weekeinde in Engeland gehad ;-) maar ja beest was na het weekeinde niet meer tp.
2-Alpenheggemus : fijn zo een excursie (klasse trouwens Noel/Dunea) op je trouwdag met een gereserveerd restaurant . Volgende dag de hele middag rondgebanjerd zonder resultaat, nou ja nieuwe schoenen moeten kopen, die ik aanhad zijn nu nog nat .
3- Kroonboszanger : zelfs in de herkansing (Katwijk zat ik met 2 hele kleine kotertjes) niet gegund, zelfde weekeinde als 1)
4- kleine sprinhaanzanger : toch heb ik nooit eerder een sprinkhaanzanger zo mooi gezien.

4- Roodkeelnachtegaal
5- Grote Kanoet - heeft wel de "top of holland" gekost maar goed het was het waard ;-)

en ja wat een jaar weer toch (rode rotslijster, zwartkopgors,steltstrandloper,forsters,zwartkoprietzanger,provencaalse grasmus,westelijke baardgrasmus,struikrietzanger, marmereend,blauwstaart) en alle andere vogels.


Sander Haak

#21
Succesvolle twitch naar de Provençaalse Grasmus op de Maasvlakte en dan de keuze: achter het vliegerige beest aan blijven sjokken in de hoop op een plaatje, of even lekker op de telpost gaan zitten. Uiteraard voor het laatste gekozen en beloond met 3 Grauwe Pijlen en een Grote Jager.

Mijn eerste DT-weekend op Vlieland: meerdere Bruine Boszangers, struikelen over de Blako's, een gekke Tapuit met Noord-Afrikaans uiterlijk, 4 Siberische Boompiepers dippen en veel gezelligheid.

Dagje Kwade Hoek gisteren: vogelen zoals het hoort. Heerlijke ruige natuur met een combinatie van zeevogels, steltlopers en leuke zangertjes. Het eerste uur ploeteren in de mist zonder iets te zien, en dan komt het opeens op gang: Een Strandplevier in december, handtamme Sneeuw- en IJsgorzen en een prachtige Velduil.
Groet, Sander Haak (Woerden)

m.dijksterhuis

1. Alpengierzwaluw over telpost Hazewater
2. Steppekiek en roodpootvalk op 1 dag over telpost Hazewater
3. 3500 Goudplevieren op een ijskoude middag op telpost Hazewater
4. De vele Visarenden en bruine kieken dit jaar over telpost Hazewater
5. De gezelligheid op telpost Hazewater

Gr Marc

Jan2002

Tja, ik ben geen twitcher en kan dus niet pronken met allerlei exotische dwaalgasten op mijn lijst. Maar ik kan gelukkig wel genieten van 'gewone vogels'. Mijn top 5 van 2016:
1. de nachtzwaluw van Elspeet; eerste keer dat ik deze waarnam (172 op mijn levenslijst)
2. de boompieper van Uddel; ook een eerste waarneming (171 op mijn levenslijst)
3. de 18 ooievaars van Wezep; niet omdat de vogel zo bijzonder is, maar omdat ik nog nooit zoveel ooievaars tegelijk had gezien, fouragerend in een weiland langs de A28
4. de torenvalk van Ede; struint regelmatig het ruige graslandje pal voor het raam van mijn kantoor af op zoek naar muizen of ander lekkers; is en blijft een prachtvogel om te zien
5. de huismussen van Harderwijk; deze 'kolonie'van ca. 30 huismussen is al zo lang wij in ons huis wonen vaste gast in onze tuin en zorgt elke dag voor vogelplezier!

De beste vogelwensen voor 2017!
Groet,
Jan

joost kaha

Leuk topic  :blink:
Twitchen doe ik niet veel meer (een paar keer per jaar voor de provincielijst), dus kom ik met 5 niet te zeldzame soorten:
1. Draaihals op de moestuin - ik zag m kort, was niet zeker tot hij begon te roepen. Toch pas 2e wn in Utrecht-stad...
2. Morinelplevier roept in het donker boven ons balkon - een Lifer, die ik nog steeds niet gezien heb
3. De paapjes die ik in 4 dagen op 3 plekken in de stad ontdekte
4. Baardmannetjes in Friesland aan de waddenkust. Niet eerder zo mooi gezien en tsjonge wat zijn ze mooi. Een vrouwtje gaf snavelkustjes aan 2 mannetjes
5. Visarend boven de stad. Veel aan t draaien en keren boven een park
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

Oenanthe

Mijn mooiste vogelontmoeting dit jaar was niet met een vogel maar met een vogelaarster die nu mijn partner is. Ik heb alleen geen bewijsfoto van onze eerste ontmoeting.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

#26
Mag Observation ook meedoen? Zo ja:
1 In Aousserd maakte ik 's avonds een opname van een onbekende uil. Dit bleek naderhand met veel gepuzzel en hulp een Woestijnoehoe. Een belabberde opname maar nog steeds 's werelds enige vrij toegankelijke geluidsregistratie ervan: http://observation.org/soort/sounds/72174    http://www.xeno-canto.org/species/Bubo-ascalaphus
2 Nog ervan dromende dat ik hem ook graag wel eens zou willen zien kwam ik hem niet veel later tegen in een palmerie, noordelijker in Marokko: http://observation.org/waarneming/view/114483835
3 Ontmoeting met Rivierprinia. Geen zeldzame soort maar hij zit in gebied waar nooit iemand komt. Ik ben nog steeds de enige bij Observation die er foto's van heeft: http://observation.org/soort/photos/76957
4 Waterrietzanger op de oever van de Senegal. Volgens de Borrow and Demey's zit hij uitsluitend bij Rosso, Ik trof hem bij Diama. Mijn theorie is dat zijn overwinteringsgebied langs de gehele benedenloop van de Senegal is. Komende februari ga ik er weer naar toe om hem te zoeken: http://observation.org/waarneming/view/114147129
5 In Gambia raarder dan in Nederland -> Draaihals in Tujereng: http://observation.org/waarneming/view/114184786
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Oenanthe op januari 03, 2017, 13:20:00 PM
Mijn mooiste vogelontmoeting dit jaar was niet met een vogel maar met een vogelaarster die nu mijn partner is. Ik heb alleen geen bewijsfoto van onze eerste ontmoeting.

Leuk Maarten. Mijn huidige vrouw is ook vogelaar. Niets zo fijn als een vrouw die je begrijpt! (Dat was bij mijn vorige twee anders...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rijswijk †

Hallo Bart,

En hebben je "mijn vorige twee" nu ook een "niets zo fijn als een man die je begrijpt"????

Groet, Minke,
Groet, Minke.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rijswijk op januari 03, 2017, 20:37:22 PM
Hallo Bart,

En hebben je "mijn vorige twee" nu ook een "niets zo fijn als een man die je begrijpt"????

Groet, Minke,

"Wat zal ik vanavond eens aantrekken naar het feest?" "Deze of die jurk?" Nou, euh (meteen zweet op mijn voorhoofd): Ik vind ze allebei even mooi! "Ik kan er maar één tegelijk aantrekken. Welke?" ...Nou, doe die dan maar. "Wat is er dan mis met deze?!". "Waarom zeg je niet meteen dat je hem niet mooi vindt als ik hem koop?!" Daarna volgde dan ruzie, huilen en een mislukte feestavond. (Ik denk niet dat er een man te vinden is die dat begrijpt...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/