Noordse Kauw?

Gestart door Gert de Jong, december 22, 2016, 18:08:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert de Jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133019069
Noordse Kauw - Coloeus monedula monedula gezien op 2016-12-22 Amsterdam - Zuidoost

Ik zie dat op het forum vaak Noordse Kauwen 'ter determinatie worden aangeboden'. Ik sluit me maar aan in de rij. Het lijkt me er een vanwege die witte mantelkap.

Foto's:




bij voorbaat dank Gert de Jong

Menno

Ja, deze mag je wel als noordse bestempelen
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Guus Peterse

Ik vind 'm eigenlijk niet zo overtuigend.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gert de Jong

Ja, dan wordt het nu spannend. Is het er een of niet? Eigenlijk ben ik dus weer terug bij het begin. Maar dank voor de reactie.
Omdat de vogel wat schuwig was, kon ik niet dichterbij komen. Ik heb 'm al eerder voor het station Bijlmer Arena gezien. Mogelijk krijg ik in het nieuwe jaar een herkansing om een plaatje te schieten. Aanvullende reacties op deze vraag blijven welkom.

mgieskens

Het probleem met deze foto's is dat van de lichte ring in de nek niet goed is te zien of het hier gaat om de voor de noordse kauw kenmerkende lichte (zilver) ring of dat het slechts gaat om een wat licht grijze nek in combinatie met lichtval.
Mijn eerste reactie was ook dit lijkt er wel een. Maar bij nader inzien inderdaad niet erg overtuigend.
Betere foto's, als je daar de kans toe ziet, zijn dan ook zeker welkom.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Punt is ook dat er een boel kauwen zijn die een licht bandje in de hals hebben, variërend van een vaag, smal lichter grijs tot een behoorlijk felle witte vlek, en het is de vraag of dat allemaal noordse zijn. Ik zou zelf denken van niet maar zelfs dat weet ik niet helemaal zeker (zie bijvoorbeeld de nieuwste inzichten omtrent siberische tjiftjaf). De vraag is altijd waar je de grens legt voor een zekere noordse kauw. Zelf wil ik graag min of meer echt wit in de hals zien voor ik een kauw invoer als noordse, en dat zie ik bij deze zo gauw niet. Dat kan uiteraard ook aan de fotokwaliteit liggen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gert de Jong

Dank allen voor de reacties. Ik ga de waarneming op onzeker zetten. Ik lees van jullie te veel reacties dat het niet duidelijk is of het echt wel een Noordse is.